Tarptält i Cuben Fiber

Jag har lagt upp en skiss med mått på tältet här:
http://www.nui.se/tmp/Cuben_tent.pdf

Angående hylsa för stavhandtaget så gjorde jag detta på den första varianten 2004. Så jag kan hålla med om att det känns mest naturligt. Under den långvandringen som startade i Hemavan fick jag första natten den värsta vind jag någonsin upplevt i mitt hemsydda tält, uppe i Syterskalet. Det visade sig då att stavarna mer eller mindre kröp ur hylsorna. och hylsorna lossnade. Tältet pressades ihop av vinden och fladdrandet förde ett sådant liv att jag inte kunde sova. Jag fick packa ihop tältet mitt i natten och knalla iväg till rastskyddet någon mil bort.
Detta berodde förmodligen på två saker:
-Hylsorna var alldeles för klena och dåligt gjorda och dåligt förankrade i tälttoppen.
-Tälttoppen var inte tillräckligt "toppig" eller spetsig och stöttade därför inte hylsorna tillräckligt bra.

Efter en vecka kom jag till Vuoggatjålme där jag provianterade samt mha en lödkolv gjorde hål i tältet där stängerna gick upp. Jag skruvad i ett par piggar i skaften på stavarna som gick några centimeter genom hålen på tältet och krokade tältlinan runt detta på klassisk maner. Funkade ypperligt och gav mycket bra stabilitet även i ganska hård vind. Provade faktiskt att ha fotände-staven utanför tältet och dra en lina från toppen på detta till staven och sedan till marken. Känt amerikanskt maner för t ex GG Spinnshelter. Men detta gav ganska dåligt stöd i den hårda vinden. Så pinne inne i tältet är nog klart mest stabilt.

Hillebergs Rajd, som jag använde i somras, är så toppigt att tältet fungerar som hylsa runt stavhandtagen. Detta är förmodligen en ypperlig lösning om man har de vinklarna på tältet. På mitt Cuben så kommer takåsens in alltför rakt i båda ändar av tältet för att ge denna toppighet. Men kan Hilleberg så kan väl jag ;-)

Får fundera på detta... Exagerated catenary cut?

Jörgen
 
På ett gammalt gammalt campingtält som familjen ägde gick tältstängerna genom öljetter, och regnsäkringen ordnades medelst plasthättor som man trädde på stångbiten som stack ut. Det kanske kan vara något att ta efter?
 
men är jag dum, eller är det ...
Räcker det inte med den lilla gummipluppen som man trycker ner över spetsen (den man ska ha när man använder stavarna på asfalt)

Så har jag gjort på min tarp :)

gummipluppen heter visst assfaltstass enl Naturkompaniet/ Gipron

BZ/
 
Blir det tillräckligt tätt?
Fördelen med "gummilinsen" var nog att den låg mot tältduken kring hålet ganska bra.
ok. mina assfaltstassar (sicket ord) går så pass långt ned och är så pass tjocka att det inte är/ har varit ett problem. duken är ju ganska spänd under sen har du öljetten eller annan genomföring och sen gummitassen. Det ska nog ganska mycket till för att det inte skall bli ok.

Men det är klart om tassarna bara är skydd för spetsen (mina är lite sneda och täcker mer än bara stålet i spetsen) så kan det kanske läcka in... käns som många om och men.

Kollade lite på olika sådana assfaltstassar och black diamonds såg ganska små ut på bilden... är det månde sådana ni har? Jag har riktiga pensionärsstavar från silva (billiga och inte skittunga), men de är ju kanske mer gjorda för asfaltsvandring (men jag använder dem bara i fjällen och på vandring i teräng)

BZ/
 
Vad har du för tarptält? Jag kan hålla med om att det kan vara ett problem. Om tältet är tillräckligt stort så man inte kommer åt väggarna tycker jag dock att problemet är hanterbart. En sak som kan underlätta är att fixa till så bra ventilation som möjligt. Öppna dörrar så mycket det går och se till att det finns korsdrag. Om det blåser mycket så blir det mindre kondens, så då behöver man inte öppna upp lika mycket.
Jag skulle gissa att Cuben inte är mycket bättre en SilNylon vad gäller kondens, men det får väl Jörgen svara på som har testat.

Tältet är ett Tarptent Sublite. Som sagt mycket fuktigt invändigt men det var ju i och för sig en höstvandring.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.