Säsongens första dödsfall efter plurrning?

Två man i vaken (svårupptäckt försvagning söder om Trummelsberg) uppmärksammades av en annan skridskogrupp. De i vaken var för nedkylda för att kunna greppa de linor som kastades till dem. 112 rings. En person i gruppen går ned i vaken säkrad med sin egen lina och kan inte koppla till de nedkylda då dessa inte har karbinhakar på sina ryggsäckar.

Efter stora svårigheter kan en person dras upp genom att räddaren håller fast honom när kamraterna drar i linan.

Nästa person fås så småningom upp livlös sedan ytterligare minst en från skridskogruppen gått i vattnet.

Ytterligare detaljer finns men jag avstår från att delge dem i nuläget.

Finns förhoppningsvis lärdomar att dra av denna olycka.

Thure
 
Finns förhoppningsvis lärdomar att dra av denna olycka.

Thure

Brukar undvika att debattera i dessa trådar då det snabbt blir ovärdigt mot offren och familj. Vill däremot ge ett enkelt tips. Jag brukar ha en extra karbin hängandes på säcken. Tanken är bla att kunna använda karbiner som fäste mellan en kastlina och någon annans axelrem osv. Har lyckligtvis inte tvingats testa systemet skarpt men tycker en extra karbin kan vara värt att ha med. Vill någon debattera ämnet tycker jag vi lyfter ämnet till Thures skridsotd i ämnet.

Hälsningar
Leif
 
Vet man hur länge de legat i vattnet ?
Kan åldern 80 ligga dem till last ?
Möjligen en kombination av tiden i vattnet och den höga åldern.

Tragiskt i vilket fall som helst.
 
I nuläget finns inte så mycket mera information om de plurrade.

Finns en avvikelserapport på skridskonätet. Kanske kommer mera information senare. Polisen gör utredning i liknande fall.

Thure
 
Har för mig att Livräddningssällskapet baserar sin statistik på tidningsnotiser inte dödsorsaksintyg och polisens utredningar.

Ibland är också de senare utredningarna inte specifika angående avkylning och eller drunkning.

Thure
 
Korrigering.

Livräddningssällskapet anger följande i en fotnot:

"* Statistiken bygger på data hämtad från flera olika källor: mediers rapportering, rapporter från våra egna lokala och regionala
förbund, samt att uppgifterna kontrolleras med polis och räddningstjänst. Statistikens stäms regelbundet av mot olika
officiella källor, exempelvis MSBs IDA-databas över räddningsinsatser, Socialstyrelsens dödsorsaksregister och Transportstyrelsens
statistik över fritidsbåtsolyckor.
Statistiken sammanställs varje månad och i januari varje år görs en årssammanställning.
Sammanställningen redovisar omkomna genom drunkning i Sverige samt drunknade svenska medborgare utomlands -
exklusive suicid.
"
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...