Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld

Regnar det mycket så brukar det alltid gå att hitta torra döda grangrenar/ris längs ner på granarna, då det skyddas från att bli blöta av resten av granen.
 
Skördar ni torra undergrenar från levande träd så har ni passerat allemansrätten.

go tur

PS ge inte dåligt rykte till ett sunt uteliv, tack.
 
Kompatibel med trangiabrännare?

Någon som testat om Buxhbuddyn är kompatibel med en trangia brännare?
Kan ju va gött om det skulle vara eldningsförbud eller om man inte skulle hitta eller orka leta virke vid något tillfälle.
 
Är det eldningsförbud, så är det. Då lämnar man köket hemma!
Kallextraherat kaffe eller pulverkaffe, möjligen värmt med Orifo flameless heater eller liknande.

Min taktik är att ha med mig ett par dl pellets i en ziplockbag. Pellets köps på tex biltema. (betydligt billigare än sprit)
Om torra kvistar är svårhittade, starta med en halv dl pellets plus tände.
Det blir en stark eld som torkar och antänder blöta kvistar.
Om du inte vill plocka pinnar överhuvudtaget räcker 1dl pellets gott och väl till att koka en halv liter vatten. Och förmodligen en halvliter till, efter den första.

Som tände använder jag 2 cm breda remsor tidningspapper/reklam jag doppat i smält stearin/vax och klippt upp i 4-5 cm bitar. Förvaras tex i en snusdosa eller liten ziplockbag. Funkar fast dom är blöta. Tar inte åt sig vatten.

Om du vill elda sprit, så tycker jag Trangia 27 funkar utmärkt.

Jag kör med en Wild Stove, men jag tror detta funkar även för dig.

/John
 
Är det eldningsförbud, så är det. Då lämnar man köket hemma!
Kallextraherat kaffe eller pulverkaffe, möjligen värmt med Orifo flameless heater eller liknande.

Min taktik är att ha med mig ett par dl pellets i en ziplockbag. Pellets köps på tex biltema. (betydligt billigare än sprit)
Om torra kvistar är svårhittade, starta med en halv dl pellets plus tände.
Det blir en stark eld som torkar och antänder blöta kvistar.
Om du inte vill plocka pinnar överhuvudtaget räcker 1dl pellets gott och väl till att koka en halv liter vatten. Och förmodligen en halvliter till, efter den första.

Som tände använder jag 2 cm breda remsor tidningspapper/reklam jag doppat i smält stearin/vax och klippt upp i 4-5 cm bitar. Förvaras tex i en snusdosa eller liten ziplockbag. Funkar fast dom är blöta. Tar inte åt sig vatten.

Om du vill elda sprit, så tycker jag Trangia 27 funkar utmärkt.

Jag kör med en Wild Stove, men jag tror detta funkar även för dig.

/John

Hej John!
Intressant det där med tidningsremsorna i vax! 🙂
Jag undrar hur du gör med själva vaxet? Vad får du det ifrån? Orkar du beskriva, kort, hur du går tillväga? Vill gärna göra likadant!
 
Om jag tar med ett litet vedkök åker alltid några braständare med också. Två st räcker för att koka en kopp vatten eller för att starta en brasa.
 
Många skriver om att inte använda spritkök vid eldningsförbud, men så enkelt är det inte.
Just nu råder tex i Östergötland förbud mot att elda fasta bränslen. Dvs sprit är ett utmärkt alternativ till ved i köket.

/OJ
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...