Hjälp! Min första vandring!

Ser inte några regnbyxor på listan?

Mössa och handskar?

Varma koppen, kaffe, knäckebröd+tubost, torkad frukt, torkad korv, nötter.

Jag var ju i kvalet länge om jag ens skulle ha långbyxor och det är fortfarande en gungbräda som inte landat. Enda som jag funderar på just nu är just om det skulle regna en del och hur skorna tar det då de inte kommer vara speciellt skyddade uppifrån. Jag har funderat på några regnskyddande träningsbyxor som man kan ha på sig för risk att det finns något snår etc som man ska förbi. Hinner knappt tänka på mer saker nu men detta är en sak jag borde ta beslut i.

Keps är mer prioriterat än mössa även om jag haft den tanken också. Tror värmen är ett större problem i helheten.

Maten kan jag säkert bli bättre på men får klara mig med det jag tagit med nu. Kommer proviantera på vägen sen och då får jag se vad det blir jag fyller på med :) Kanske slänger ner något om jag ser att det får plats :D
 
Jag var ju i kvalet länge om jag ens skulle ha långbyxor och det är fortfarande en gungbräda som inte landat. Enda som jag funderar på just nu är just om det skulle regna en del och hur skorna tar det då de inte kommer vara speciellt skyddade uppifrån. Jag har funderat på några regnskyddande träningsbyxor som man kan ha på sig för risk att det finns något snår etc som man ska förbi. Hinner knappt tänka på mer saker nu men detta är en sak jag borde ta beslut i.

Keps är mer prioriterat än mössa även om jag haft den tanken också. Tror värmen är ett större problem i helheten.

Även om det blir varmt, kan kvällarna vara kyliga. Trötthet + fysisk utmattning + hungrig och den där mössan kommer sitta fint.

Välj någon riktig lättviktsregnbyxa, billig duger, men ingår i en baspackning.
 
Även om det blir varmt, kan kvällarna vara kyliga. Trötthet + fysisk utmattning + hungrig och den där mössan kommer sitta fint.

Välj någon riktig lättviktsregnbyxa, billig duger, men ingår i en baspackning.

Får kika på det helt enkelt. Tittat på en byxa för 599 kronor som borde duga. Inte högprioriterat område detta men vore ju hemskt om det regnar mer än 20% av dagarna så :D

Mössa brukar jag inte tycka jag har behov av förutom när det verkligen är minusgrader!
 
Om man i Sverige är ute och vandrar i 6-8 veckor så kommer det att regna någon gång under turen.

Tycker därför att du absolut skall ha med regnbyxor. De fungerar också som förstärkningsplagg samt vindskydd om det skulle blåsa mycket. Det sistnämnda kan vara mycket viktigt om du inte tar med några andra långbyxor.
Soppsäck i ryggsäcken eller ta med regnskydd till den är också helt klart att rekommendera.

När det gäller mössa så har jag själv aldrig det (på vår/sommar/höst tur) men kör med buff istället. Jag upplever att buff är något som jag har mycket större behov av när jag är ute på tur än i min vardag så även om du aldrig använder mössa i vanliga fall tycker jag att du kan ta med en buff eller liknande.

Sedan tycker jag det verkar som du skall ha lite väl mycket andra kläder. Hur många strumpor, kalsonger och T-shirts skall du ha med?
(Mössa och regnbyxor ser jag som mycket viktigare än en extra T-shirt.)


Lycka till med turen, tror det kommer gå jättebra. Ser med spänning fram mot återkoppling här på utsidan hur det gick.
 
Det är en gedigen utrustningslista du har för en 60-80l ryggsäck, så provpacka gärna hemma i god tid innan avfärd. Packa tungt högt upp och nära ryggen för bäst bärkomfort. Lätta saker som du inte behöver ha tillgång till under dagen långt ner, ex sovsäck, ombyte mm.

Då jag bor i Göteborg, kan jag tipsa om att det ser ut som du riskerar tvingas starta din tur i regn. Prognosen är regn på helgen, mycket välbehövligt efter 5 veckors total torka - men trist start på din vandring,. Så regnkläder och regnskydd till ryggsäcken behövs.

Gas som passar hittar du lätt av olika fabrikat i flera butiker, Primus, Jula, Biltema mfl. Samma innehåll med olika tryck på tuberna. 230g och 450g är vanligast.
 
Jag har funderat på några regnskyddande träningsbyxor som man kan ha på sig för risk att det finns något snår etc som man ska förbi. Hinner knappt tänka på mer saker nu men detta är en sak jag borde ta beslut i.

Av de delar av bohusleden jag gått i har snår, dvs växtlighet som når en bit upp på byxbenen, varit det vanliga. Det är nog snarare så att du ibland kommer gå på en grusväg, men oftast i snår.
Det kommer också regna säkert minst två veckor, effektiv tid, under din tur på 6-8 veckor. Kan bli mer också! Jag hade aldrig gått utan regnbyxor.
Även om man väntar tills regnet slutar vräka ner så är växtligheten blöt och du går i växtligheten så du blir blöt.

Ha 100% säker förvaring för sovsäck, 1st underställ, 1par ullstrumpor, så har du iaf nått att byta till.

Komplett Triangakit verkar rejält för 1 persons om ska leva mest på Real Frystorkat.. Mitt kök väger 86g för brännaren och 150g för en kastrull på 0,8l, totalt 236g..
Men jag kommer nog upp i 300g om man ska räkna grytmysaren, alltså ett isolerande fodral jag gjort till kastrullen, av tunnt liggunderlag och silvertape. Kastrullen kan hålla värmen i grytmysaren och maten kan därför lagas på eftervärme.
Beroende på hur många delar ditt trangia består av kan du överväga att slopa en del av delarna.Behövs mer än en kastrull? Om du väljer bort stekpannan så vill jag varna för att kastruller kan deformeras om man klämmer ihop dem utan stekpannans skydd, men i övrigt så är den rätt onödig. Ett aluminiumfolielock väger mkt mindre!

Jag har inte sett att du har nått med att äta med/ur?

När jag använder gaskök äter jag gärna ur kastrullen. Har jag stor + liten kastrull funkar de som skål + kopp.
Sotiga trangiakastruller går också att äta ur men jag tycker det är jobbigt att hantera den där soten.

I sommar tänker jag tesat matlådeburk som matskål. Lätt, lagom värmeisolerande att hålla i, plus att man kan spara matrester eller skjuta upp disken med hjälp av ett hyfsat tätt lock. Ett litet hål, med ett snöre, för att enklare hålla koll på den tänkte jag fixa.

Apropå disk, och andra fuktiga/smutsiga saker, så kan det vara väldigt smidigt med nån slags nätpåse eller annan luftig förvaring som du kan fästa ordentligt på ryggsäcken.
Då kan man ha blöta grejer i tryggt förvar däri och slipper riskera att de lossnar

Ååååhhh önskar att det var jag som var påväg ut nu!
Har gått Gbg-Munkedal hittills men i kortare etapper. Men en dag kommer jag ha gått hela sträckan. Finns mycket fint att se!

Viktigast av allt är att komma ihåg att det blir vad man gör det till.
 
Om man i Sverige är ute och vandrar i 6-8 veckor så kommer det att regna någon gång under turen.

Tycker därför att du absolut skall ha med regnbyxor. De fungerar också som förstärkningsplagg samt vindskydd om det skulle blåsa mycket. Det sistnämnda kan vara mycket viktigt om du inte tar med några andra långbyxor.
Soppsäck i ryggsäcken eller ta med regnskydd till den är också helt klart att rekommendera.

När det gäller mössa så har jag själv aldrig det (på vår/sommar/höst tur) men kör med buff istället. Jag upplever att buff är något som jag har mycket större behov av när jag är ute på tur än i min vardag så även om du aldrig använder mössa i vanliga fall tycker jag att du kan ta med en buff eller liknande.

Sedan tycker jag det verkar som du skall ha lite väl mycket andra kläder. Hur många strumpor, kalsonger och T-shirts skall du ha med?
(Mössa och regnbyxor ser jag som mycket viktigare än en extra T-shirt.)


Lycka till med turen, tror det kommer gå jättebra. Ser med spänning fram mot återkoppling här på utsidan hur det gick.

Tre par kalsonger, tre par dubbla strumpor, tre t-shirt är det som planerats att ta med. Får se hur allt passar ikväll samt vad ryggsäcken kan ta och väga.
 
Snabbt och kort svar då jag är på mobilen nu. Trangiaköket jag skulle låna har typ gått upp i rök. Så nu har jag tre gasbehållare och en brännare. Vad ska jag köpa? Kommer ju endast tillaga frystorkad mat, förutom fisk som fångas men tanken är att grilla denna i folie.
 
Köp inte typ primus lite med plastdetaljer runt brännaren. Mitt SMÄLTE. Händelsen hanterades förvisso supersnyggt av primus som gav mig ett annat, mycket rejälare kök som kompensation (spider). Men det där vill man inte att ska hända om man är beroende av köket!!

Rekommenderar spindelkök ur säkerhetssynpunkt, dvs med en slang mellan brännare och gasbehållare, snarare än toppmonterat. Skippa piezotändare, de går bara sönder.
 
Snabbt och kort svar då jag är på mobilen nu. Trangiaköket jag skulle låna har typ gått upp i rök. Så nu har jag tre gasbehållare och en brännare. Vad ska jag köpa? Kommer ju endast tillaga frystorkad mat, förutom fisk som fångas men tanken är att grilla denna i folie.

Oj,då är alternativet att du köper ett eget Trangia typ 27-3 (lämna spritbrännaren som följer med kvar hemma) som brännaren passar till, eller utnyttjar XXL's långa öppet köp när du kommer hem igen för den befintliga Trangia brännaren och köper en ny brännare och separat gryta. Trangiaköket är klart effektivast och väl skyddad låga, men kan vara lite tungt för enbart en person om du dessutom bara värmer vatten. Vill du däremot kunna laga mer riktig mat är Trangia med gasbrännare oslagbart, och du passerar ju bebyggda trakter på vägen där du kan köpa lite riktiga livsmedel (frystorkat tröttnar man ganska snabbt på;))
Toppmonterade brännare typ MSR PocketRocket är väl beprövad, men som andra skriver kan vara lite vingligt om man inte är försiktig. Spidelbrännare som placeras direkt på marken är stadigare, men dessa dagar när det är så torrt i markerna måste du vara försiktig och inte placera en sådan brännare direkt på gräs eller annat brännbart pga strålningsvärmen.
 
Snabbt och kort svar då jag är på mobilen nu. Trangiaköket jag skulle låna har typ gått upp i rök. Så nu har jag tre gasbehållare och en brännare. Vad ska jag köpa? Kommer ju endast tillaga frystorkad mat, förutom fisk som fångas men tanken är att grilla denna i folie.

Har du trangias gasbrännare, eller en fristående med ben?

Om du har den förstnämnda så får du köpa ett trangia. Annars funkar det med vilka kastruller som helst.
Trangias brukar dock vara lätta och bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.