10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..?

Jag skulle idag beställa en resa med nattåg till Kiruna, och då vi är medlemmar i STF bokade jag via STFs länk på hemsidan för att få 10% rabatt. Dock visade det sig att resan blev 456kr DYRARE när det bokas genom STF än om jag köper den direkt via SJ. Rekommendationen från SJ kundtjänst, via chatten, är att kontakta STF.

Är det någon som haft liknande upplevelse?
 
10% på betyder oftast inte billigast pris utan just 10% på X.

go tur

10% rabatt blir kanske inte billigast, men billigare. Men i detta fallet blir det alltså dyrare än utgångspriset. Även om rabatten möjligen inte är applicerbar på den resan jag beställt så borde ju resan kunna köpas till samma pris via STF som direkt på SJ.

Det vore intressant om någon noterat samma sak och kanske redan fått besked från STF om orsaken.
 
Jag tror att SJ har övergett systemet med fasta priser, där man långt i förväg kunde få veta vad en specifik resa kostade, nu verkar deras priser bestämmas precis när någon frågar efter en resa, och ju fler som frågar efter just den resan desto dyrare blir den.
 
När jag kollade priser var det alltid billigare genom STF-länken.

Var det verkligen exakt samma resan du kollade prisen?
Samma dag, samma tåg, samma resandekategori, samma flexibilität (Kan ej ombokas, kan ombokas, kan återbetalas)?
Och kollade du priser på nästan samma tid? Rörlige priser gör det inte lätt i efterhand :-(

Även om du bokar genom den länk hos STF bokar du ja direkt hos SJ, därför tror jag att den svar du fick från SJs kundtjänst är fel: Du är "inloggad avtalskund" og har rätt till en billigare (eller maximalt samma) pris för resan.
Du har genom din köp ett avtal med SJ (Du godkänner ja deras allmäna villkor) och inte med STF.

Henning
 
Är det någon som haft liknande upplevelse?

Jag har råkat ut för exakt det samma. Skulle boka en resa för två vuxna och tre barn till Malmö. Den blev ca 230kr dyrare när jag gick via STF än direkt via SJ. Blev så förvånad att jag tog upp en av barnens ipad och parallellkörde två bokningar, samma resultat. Loggade ut och bytte bokningsförfarande mellan de två - samma resultat igen. Så det måste vara något tokigt. Men jag orkade inte kontakta STF utan tog det billigare alternativet - SJ...
 
Har också varit ute för en liknande historia när jag skulle boka för två personer, båda STF--medlemmar. Jag tog upp det med SJ men kom ingenstans. Har för mig att de tyckte jag skulle kontakta STF, men kom i tidsnöd och gav upp.

Verkar som att systemet inte fixar rabatten när man vill boka för två. Har däremot aldrig haft problem när jag bokat för en STF-medlem.

/Thor
 
Jag tog upp det med SJ men kom ingenstans. Har för mig att de tyckte jag skulle kontakta STF, men kom i tidsnöd och gav upp.

Att köpa SJ-resor till fjällvärlden är - ibland - mycket frustrerande. Jag har inte testat STF som TS, men råkat ut för mycket annat. Forum med tågnördar har många trådar med konstigheter som uppkommer när man har med SJ:s biljetter att göra. Det senaste bokningssystemet har haft många barnsjukdomar som tagit lång tid att lösa, och allt är väl inte löst än. Däremot har jag hyfsat bra erfarenheter av att tala med SJ:s support på telefon, har flera gånger fått rättelse och hjälp. Men väntetiden är lång, och ska man köpa resan via dem tar de extra betalt.

/Hans
 
Kanske är detta lite OT jämfört med trådstarten:

Mkt strul med SJs system som sagt. Ombokningsbar biljett är ofta vettigt när man åker på fjällsemester från A till B men då måste man betala en extra avgift för att omboka sin biljett. Det är då billigare att få till ny biljett om man åker i liggvagn än om man åker i sittvagn enligt min erfarenhet från 2013 och 2017. Detta trots att det fanns stort antal lediga platser i sittvagnen.

Thure
 
Priset på SJ kan ändras från den ena sekunden till den andra. Det är i alla fall vad jag erfar - också genom att ha testat STF-SJ mot ren SJ. Tillgång och efterfrågan styr till 100%, från den ena sekunden till den andra.
 
Inte rest långt med tåg de sista 5-6 åren, men innan dess har jag massor av misslyckanden från SJ, som exempel ska norröver och letar efter vagnen jag har platsbiljett till på Stockholms central, får besked av tågvärd att den vagnen står kvar i Göteborg...
Ska åka ner från Riksgränsen till Kiruna, där är vagnen med plats biljett "felväxlad i Norge" får stå hela vägen då det är högsässong. Efter tågbyte i Kiruna mot Stockholm, med platsbiljett, där hade SJ sålt min plats på olika delsträckor, jag vägrade att flytta på mig, min biljett var Kiruna - Stockholm, lös problemet tågvärdar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
spass Varning för äventyrs-grupper på Facebbok Allmänt om friluftsliv 20
thomas.vastervik Tips på Facebookgrupp/er? Allmänt om friluftsliv 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...