Exped sim comfort 5m

Hej jag har lite funderingar på liggunderlag

Det jag har nu är ett exped sim 3,8 M väger 740 gram

jag tycker det jag har nu är lite tunt för att sova bra på
och så behöver jag ändå ett till så min dotter kan låna det ena ibland bara.


har kollat på Exped AirMat Lite Plus 5 M 550 gram
och på ett exped sim comfort 5 M 850gram

vad tror ni kommer man sova bättre på det i luft än det jag har nu så är ju det smidigare att bära med sig,
eller blir dom som att sova på vanlig luftmadrass så känns det comfort 5 m mer lockande ändå

märker man äns någon skillnad på 3,8 och 5 m jusst liggunderlag är lite tråkigt att lägga pengar på,

skulle ju klara mig kanske att ha det jag har nu om jag ska bära iväg det en natt och kanske ha ett tyngre i tältet med.

men 3,8 och 5 väger ju nästan lika mkt eg skulle jag haft 5m och sen något ännu tjockare men vill nog inte lägga så mkt,

mvh
 
Jag har ingen erfarenhet av dessa liggunderlag, däremot av Thermarest som är liknande "självuppblåsande". Prolite plus är 3,8cm och Trail Pro 5cm. Visst är 5cm bekvämare, men även 3,8cm funkar bra utan att man riskerar känna marken. 2,5cm är däremot värdelöst, då kan man likaväl använda skumplast madrass.
Exped sim lite 5 är inte direkt billig, så välj på pris mellan denna och Thermarest Trail Pro. Vill du sova ändå bekvämare är Expen Synmat 7 ett alternativ, och LW resp MW varianterna är mycket bekvämare pga den extra bredden.
 
Tack för svar.
Thermarest trail pro lät intressant,
Men verkar inte vara någon större skillnad på det
Och exped comfort 5m, men 100gram tyngre
Är expeds. Alla 3 ligger på samma pris om man kollar runt lite
 
Senast ändrad:
När jag kollar priserna ligger Thermarest Trail Pro väl under 1000 lappen medan Exped SIM Comfort är betydligt dyrare. Thermarest kan dessutom vikas på mitten innan den rullas för att spara plats (vet inte om Exped SIM är konstruerad för detta?). Trail Pro finns även i Regular Wide som ger ökad komfort i liggbredd (tycker själv att 50cm brett liggunderlag är för smalt).
Kolla även garantierna, Thermarest brukar ha bättre villkor än Exped.
 
Ok jag klara mig bra på 50cm men är inte så stor och sover oftast på sidan.. Det är nog ett måste för mig att det är vikbart. och det är exped sims

Expeds är vikbart 27x18 cm ihop packat 850gram och verkar ha 5 års garranti, kanske är olika vart man köper ifrån...
på outdoorxl har jag hittat det för 959kr så man får köpa något för 60 kr så får man fri frakt med.

thermarest trail pro hittade jag för 889 på bikester som billigast vikbart 28x17 cm ihop packat 740gram.

hade varit kul om det fanns någon youtube video där dom jämför dom men verkar inte finnas.
man sover nog lika gott på båda skulle jag tro eg men kul att jämföra ändå
 
Senast ändrad:
ok jag klara mig bra på 50cm men så väger jag 60-65

Det är inte vikten jag tänkte på, utan mer bekvämlighet. Själv sover jag helst på sidan och då är ett 50cm brett liggunderlag smalt och obekvämt att balansera på. Stor risk att armar mm ramlar utanför mot den kalla marken vilket är klart oskönt.
Nu är jag 193 cm så för mig är det med automatik brett liggunderlag I den ligglängden (Exped LW, Thermarest Large.).
Vet inte hur ytan är på Exped SIM, men då vi bl a har ett Trail Pro vet jag att ytan är bra och inte halkig mot sovsäcken.
Thermarest brukar ha livstidsgaranti på sina liggunderlag. Det är väl främst delaminering av skumkärnan från yttertyget som förr eller senare riskerar hända oavsett fabrikat, och då kan garantin vara bra att ha.
 
Senast ändrad:
Ok jag är 173 lång, och inte så bred över axlarna, har inte hamnat utanför på det än exped jag har nu som är sim 3,8 m 50cm brett glider har jag inte märkt av något eller att det skulle kännas halt och känns bra kvalitetsmässigt.

exped sim comfort 5 m
R värde 4,6
Material:
Ovansida: 50D tricot nylon, TPU polyether film laminate
Undersida: 75D polyester, TPU polyether film laminate
Isolering: opencell PU foam, Oekotex 100 certified, 12 kg/m²


Thermarest trail pro

R-Värde: 4,0
Tjocklek: 5cm
Material: Ovansida: 50D mini hex rip polyester. Undersida: 75D polyester. Isolering: Diagonalt perforerad uretanskum


Är nog inte mkt som skiljer tror jag ska köpa båda och skicka tillbka den jag gillar minst,
lite jobbigt att ångra sig i efterhand
tack för hjälpen
Mvh
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.