Straff för att tälta i naturreservat?

Jag har inte tagit mig in i några militära områden med tillträdesförbud, så jag har ingen erfarenhet av det. Men jag har tältat i naturreservat i Stockholms skärgård och på fastlandet där man inte får tälta eller längre tid än tillåtet. Men ni som påstår att det har hänt att man kan få böter, länka gärna till någon tidningsartikel eller annat som styrker påståendet.
 
Lagstiftning

Det framgår tydligt av lagstiftningen att man kan få böter. Däremot tror jag nog inte att det är särskilt vanligt med ett åtal. Dom flesta av oss packar väl ihop våra grejor om någon påpekar att vi "hamnat fel" och då är väl alla parter nöjda.

Lagstiftning:
2 a § För förseelse mot områdesskydd döms till böter den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot en föreskrift eller bestämmelse som med stöd av 7 kap. har meddelats eller i det enskilda fallet beslutats för skyddet av en nationalpark, ett naturreservat, ett kulturreservat, ett biotopskyddsområde, ett djur- och växtskyddsområde, ett strandskyddsområde eller ett vattenskyddsområde. Detsamma skall gälla den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot ett interimistiskt förbud enligt 7 kap. 24 §.
Ansvar skall inte dömas ut enligt denna paragraf, om ansvar för gärningen kan dömas ut enligt 1, 2 eller 2 b §. Lag (2006:1014).
 
Men ni som påstår att det har hänt att man kan få böter, länka gärna till någon tidningsartikel eller annat som styrker påståendet.

Varför inte själv söka? Exempelvis böter + naturreservat/natinalpark
Du kanske inte får träff på tältning men du får tillräckligt många exempel på att det är straffbart att bryta mot föreskrifterna.
 
Varför inte själv söka? Exempelvis böter + naturreservat/natinalpark
Du kanske inte får träff på tältning men du får tillräckligt många exempel på att det är straffbart att bryta mot föreskrifterna.

Blev nyfiken och googlade och hittade en annan rolig länk till en bok som heter Tjabo och semesterligan, handlade om när skogvaktaren kom på det nyförälälskade paret tältandes på Djurgården... 😊
https://books.google.se/books?id=Hu...ved=0ahUKEwjBzcfjm5vaAhXGJSwKHetMAaoQ6AEITDAQ
 
Halaj!

Har du något belägg för detta, eller är det bara ett påstående som någon du känner har dragit fram ur arschlet? Vore inte första gången hörsägen får fart. Sen blir det en ”sanning”.

Man tänker ju, att om man bor i ett rättssamhälle, så skall det finnas en rimlig koppling till brottet man begår, och straffet man får om man åker fast.
Det är ju inte precis rimligt att man får en 5-siffrig bot för att störa en fågel som ruvar.
För övrigt flyger den säkert tillbaka när du passerat.

Besök på Mällsten, dvs en ö med några stugor ägda av försvarsmakten gav böter https://www.svd.se/gick-i-land-pa-fel-o--fick-bota-77-700

Man som störde häckande fåglar med drönare gav ett rejält böter http://www.natursidan.se/nyheter/boter-for-dronare-som-storde-smalom/

Känner en långfärdskanotist som passerade genom ett fågelskyddsområde under förbudstid och fick ett saftigt böter.
 
Troligen rätt

Jag tror du har helt rätt. Det är nog knappast önskvärt ur samhällets synpunkt att dra på med stora kanoner (och kostnader) för ett så pass lågfrekvent och bagatellartat "brott". Skulle det vanligt förekommande och för med sig stora olägenheter så kanske det blir en litet annan syn på det.
 
Varför bryta mot regler, förordningar och lagar? Det är rimligt att anta att de finns av en anledning.

/Birger
 
Lagbrytare

Jag vet inte om du syftade på mitt svar men givetvis skall man inte bryta mot lagar och förordningar. Det gäller väl överallt i samhället. Däremot är det väl så att samhället inte ser lika allvarligt på alla brott och det gör väl inte heller varje enskild individ.
För mig gäller i vart fall hellre en tältare i naturreservat än en fortkörare på vägen där vi bor.
Helst ingetdera!
 
Nej, jag syftade inte specifikt på ditt svar. Jag menade i största allmänhet.

Jag förordar att man jobbar aktivt, konkret och politiskt om man önskar förändringar av regler, förordningar och lagar.

Att det trots allt fungerar så bra som det gör beror antagligen till en relativt stor del på att den klart övervägande majoriteten av alla som besöker ett naturreservat är över genomsnittet intresserade av natur och friluftsliv och därför varken vill störa eller förstöra förutsättningarna för att kunna vara ute i naturen och idka friluftsliv.

/Birger
 
För mig gäller i vart fall hellre en tältare i naturreservat än en fortkörare på vägen där vi bor.
Helst ingetdera!

Jag skulle gissa att du lätt hittar många som bagatelliserar fortkörning, precis som många här bagatelliserar brott mot naturskyddslagar. Och det är precis samma princip som ligger bakom: Snuttifiering!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
Andersgustav Tälta i åskväder Allmänt om friluftsliv 34
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
HasseQ Vålådalens naturreservat Allmänt om friluftsliv 35
Malmstroem Angående lösa hundar i naturreservat Allmänt om friluftsliv 76
Keep_walking Reivo naturreservat Allmänt om friluftsliv 7
stenjokk Cyklister i naturreservat! Allmänt om friluftsliv 88
KLAGER Stor brand i Kullabergs Naturreservat Allmänt om friluftsliv 3
niklaz Asfaltläggare i naturreservat (Igelbäcken Solna) Allmänt om friluftsliv 2
pyre Paddlingsförbud i naturreservat. Allmänt om friluftsliv 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.