Värme i skåpet , vw caddy

Ska övernatta i skåpet på min caddy till hösten, tänkte bara kolla om någon här har tips på lämplig "uppvärmning" .. Och med uppvärmning menar jag inte flera kw, utan tex värmeljus och liknande för att slippa det råa och få lite bättre komfort.

Är det något problem med värmeljus i ett litet slutet utrymme?
 
Ett ljus bränner syret precis som du, litet slutet utrymme, obra, fixa till ventilation och ta på dig samt isolera neråt. Varmare sovsäck?
go tur
 
Om jag kör ett fönster ytterst lite öppet då?..skåpet är ju inte direkt lufttätt i övringt heller.tyvärr ingen tillgång till el, jag är bara rädd att gumman ska gnälla över att det blir rått och kallt. :/
 
Det är därför hundbilar har extra takventilation. Bilar utan ventilation blir alltid fuktiga och kalla. Att ligga på en plywoodskiva minskar värmeläckaget neråt. Intet ersätter ventilation. Liksom varm sovsäck.
Min kamrat som bodde i sitt skåp under racersäsongen skaffade två takventiler till ett ordinärt MB skåp där två sov.
go tur
 
Som sagt ventilationen är viktig, både för att ventilera ut luftfuktighet (utandningsluft t ex) och för att slippa syrebrist, också båten har två-tre takventiler.

I båten har jag en eller två vanliga fotogenlyktor (bättre än värmljuslykta när man slipper bära), och dom driver ut den råa kalla luften samt ger lite värme. Dom klarar hela natten på en "tank" om man inte har dom på fullt.
Och räcker inte det finns ju t ex Heatpal (i t ex båtbutiker) så kan man koka kaffe också:)
http://www.tentipi.se/produkter/vaerme-och-ljus/heatpal-5100/

Men tänk på ventilationen.
 
Värmeljus har kort brinntid så några vanliga ljus eller fotogenlykta.
Du vet att bilar som är oisolerade har samma isoleringsförmåga som ett tält - det är mycket lågt isolervärde.

Och som sagt , ventilation - du skall helst ha en öppning nere och en uppe för god effekt.Dina små värmekällor kommer nu att skapa luftcirkulation genom att varmare luft stiger ut genom takventil och drar finluft från bottenventilen
 
Är du lite händig och i tillägg är beredd att lägga lite pengar i det hela så kan du sätta in en Webasto eller motsvarande, f.eks en Air Top 3500 ST. Denna är "direktvärmande", tar luft från kupén, värmer och blåser in i kupén på nytt. Dieselvarianten förbrukar ca 0,3 L per timme och väldigt lite ström.
Sen finns det ju parkeringsvärmare också men de värmer ju motor, kylvatten och sen kupé, dvs mindre effektiv.
Jag har begge typer i min bil :)
 
Kan bara nämna att jag bodde i min Kangoo i ett år. På vintern var det varmast att ha takluckan öppen för att få ut all rå luft. Att sova i en bil upplevs som mycket kallare än tält vid samma temperatur. Jag skulle leta reda på en vattenburen gasolvärmare och köra med golvvärme. Om du inte hittar bra värmekällor så är det bra att ta bort eventuell mellanvägg och att lägga tjocka mattor på golvet och väggarna. Efter natten kan man laga frukost och värma händerna över köket. Bara man har bra ventilation. Planera så att ni tillbringar så lite tid som möjligt i bilen.

Försvaret har också värmare som går på diesel eller bensin. De har en luftslang som går in i kupén. De är inte rekommenderade för uppvärmning av utrymmen där det finns personer men har sett folk som använt dom just så. En vanlig liten vedkamin laxen av minsta modell skulle kanske också fungera.
 
Jag skulle leta reda på en vattenburen gasolvärmare och köra med golvvärme.

Ja, det har du rätt i. Vattenburen värme är mkt behaglig och gasol måste vara det billigaste bränslet. Leta rätt på en gammal husvagn som har detta så kan du bygga utifrån det. Mkt simpelt system, när det funkar ;)

Ang. Webasto och Ebersprescher så finns både dieselvärmare och bensinvärmare.
 
Jag har bensinvärmare, men är lite osäker på vad maxtiden är på en värmning, den stänger ju av sig efter en stund.. Och går den för fullt hela tiden så blire nog skållhett i skåpet.. Sen finns ju en viss oro att batteriet drar ur helt om värmaren körs för länge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.