Resa till Kilpisjärvi

Hej på er!

Vi är två kompisar som ska upp och vandra på Nordkallottenleden i sommar.

Vi ska starta vandringen i Kilpisjärvi, men vi vet inte hur man enklast kommer dit.

Är det någon som har varit där och som vet hur man bäst tar sig dit från Malmö (eller från lvriga landet för den delen)
 

avslutad210712

Gäst
Inget detaljerat svar men i stora drag så

Går att flyga på den finska sidan och då flyger Ni till Helsingfors och vidare till Kemi och sen buss till Torneå (Tornio) vilket bara är några mil.

På svenska sidan är det flyg till Luleå alternativt tåg till Boden eller Luleå. Hittar Ni en tåganslutning som går till Luleå så ta den för skall Ni vidare med buss är det Luleå som gäller.

Buss till Haparanda/Torneå. HT har byggt en ny busstation tillsammans så när Ni kommer dit skall Ni fortsätta med buss därifrån.

https://www.rome2rio.com/s/Tornio/Kilpisjärvi

Exakta detaljerna vet jag inte utan Ni får söka lite själva. Föreslår www.resrobot.se för att söka på den svenska delen. Och slå gärna Länstrafiken i Norrbotten en signal så kan de säkert lotsa Er vidare till något bussbolag på finska sidan..

När det gäller den finska delen föreslår jag att Ni ringer till länstrafiken i Norrbotten så kan de säkert hjälpa Er med telefonnummer eller URLar till den finska motsvarigheten
 
Skulle nog flyga via Stockholm eller Oslo till Tromsö och sen ta buss därifrån. Från tullstationen finns vandringsled till treriksröset.
 
Nån som vet om det faktiskt går någon buss direkt mellan Kilpisjärvi och Tornio/Haparanda? Eller är det via Karesuando som är enklast?

Södergående verkar inte helt idealiskt synkat (milt uttryckt) men norrut verkar det vara ca 20 minuter mellan bussen från Kiruna ankommer Karesuando och http://www.eskelisen.fi/ fortsätter på andra sidan gränsen.
Min finska har vissa kunskapshål så det är lite knöligt med den enspråkiga tidtabellen :/
 
Funderade också på att gå från röset...men när jag tittade på busstider och så så fick jag uppfattningen att man är illa tvungen att sova över i Karesuando för att ta bussen till Kilpisjärvi nästa dag.

Men det kanske har ändrats?

Lättaste är nog helt enkel att ringa antingen bussbolaget, turistinfo eller någon turist/camping i Karesuando.
 
Samuel, jag kunde inte hitta någon direkt buss mellan Tornio och Kilpisjärvi. Det är väl bäst att ta dig till Karesuando och sedan till Kilpisjärvi.

Jag kan nog hjälpa med den finska tidtabellen om du berättar vilken veckodag du tänkte fara till Kilpisjärvi och vilken tid bussen från Kiruna är i Karesuando.

Hälsar Maria från Helsingfors
 
Södergående verkar inte helt idealiskt synkat (milt uttryckt) men norrut verkar det vara ca 20 minuter mellan bussen från Kiruna ankommer Karesuando och http://www.eskelisen.fi/ fortsätter på andra sidan gränsen.
Jag tror åt du har räknat fel tyvärr. :(
Bussen från Kiruna ankommer 17:05 vilket motsvarar 18:05 finsk tid, bussen mot Kilpisjärvi går 16:25 finsk tid.
Det blir 22 timmar i Karesuando/Karesuvanto, men man kan prova åt lifta (Gick helt bra för mig, för 10 år sen).
Min finska har vissa kunskapshål så det är lite knöligt med den enspråkiga tidtabellen :/
Prova med http://www.journey.fi/se/ (motsvarar http://www.resrobot.se/ inom Sverige)

Henning
 
via Norge

Om man kan tänka sig en längre men vackrare resa kan man åka via Norge. Jag vet inte hur tidtabellerna hänger ihop i år men för några år sedan åkte vi med bussen norrut mot Tromsö, bytte till Narvikbussen i Nordkjosbotn ( osäker på stavningen), sov en natt i Narvik och tog sedan tåget hem. Dock fungerade detta med bytet bara en veckodag då och det var ganska besvärligt att få tag på tidtabellerna.
 
Henning: Ja, så var det visst ja. Fel håll på tidszonerna. :( Det verkade ju nästan lite för bra.
Tack för upplysningen!

Maria: Tack så väldigt mycket för erbjudandet! Problemet är bara att jag inte riktigt vet när jag är på plats eftersom jag har drygt två veckors vandring innan jag ska ta mig till Treriksröset.
Förutsatt att inte snöläget gör att jag inte kommer iväg alls... :/


Hmm...ser nästan ut som om det får bli en hyrbil ändå. :(


Återigen, tack för all hjälp!
 
Tusen tack för alla svar!

Jag har nu gått igenom alla alternativ och det spm går snabbast och smidigast nere från södra Sverige är att flyga till Tromsö i Norge, sova över där en natt och ta en direktbuss som avgår 07:30 morgonen efter.

Denna förbindelse är snabbare än den via Kiruna då man måste övernatta i Karesaundo och då den första bussen därifrån till Kilpis går 16:25 finsk tid.

Det finns billiga flyg från Köpenhamn och Göteborg med SAS och Norweigian.


Än en gång, tack för all hjälp!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
PerAnd Erfarenheter Matoke Tours i Uganda & Rwanda Allmänt om friluftsliv 3
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
danenbananen Bestättning till segelbåt. Allmänt om friluftsliv 3
Deltidseremiten Buss till Treriksröset? Allmänt om friluftsliv 8
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
Glännman Ungrare på häst på väg till Treriksröset fast i Åmål Allmänt om friluftsliv 4
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Allmänt om friluftsliv 1
andersmossing Tyck till om utredningen av allemansrätten Allmänt om friluftsliv 2
Offshore4ever Utbildning till "Fjäll- och äventyrsledare" Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...