pulsklocka

hej allihopa

jag söker efter en pulsklocka utan bröstmätare som man kan simma med.
jag är väldigt intresserad av casio då deras klockor är väldigt fräcka/coola.

Någon som är insatt i detta? har ĵu både läst och hört att med bröstband är mycket bättre, men hur bra funkar de utan?

all info, tackar jag för.

Tack o go jul :)
 
Det lär vara problem med trådlös överföring under vatten mellan pulsband (bröstband) och armbandsklocka, då de vanliga 2,4 GHz-signalerna bara når några cm under vatten. Finns några lösningar på problemet.

Polars pulsband till V800 har en analog 5kHz-signal under vatten, som ska ge tillräcklig räckvidd.

Suuntos pulsband till Ambit3 lagrar pulsdata under vatten och överför sedan denna data i efterhand till klockan, d.v.s. när man stiger upp ur poolen.

Det börjar komma lite optiska pulsmätare, som är inbyggd i klockan. Men denna teknik är ännu i sin linda och dras med diverse tekniska problem enligt DC rainmaker (Ray Maker).

Skippar du pulsen i vattnet, så har bl.a. Garmin Swim och Garmin Forerunner 920 XT en del sim-funktioner.

F.ö. tenderar bröstbanden att glida ur läge på simmande barbröstade män. En baddräkt eller BH-del löser problemet för kvinnorna.
/Niklas
 
Niking, tackar för ditt svar!

polaren v800 ser ju ut att vara en klocka som jag söker efter med live hjärtfrekvens mätning.

Armbit3 hade ju funkat egentligen, men då jag är intresserad att pressa mig själv med hård intervall träning, behöver jag veta min puls live.

garmin swim kombinerad med v800 dvs swim v800 :) hade ju varit min optimala klocka. haha

Känner du till fler modeller eller alternativ till polar v800?

Det här är inte lätt, är väldigt kluven, jag behöver läsa mer om klockorna. men det jag skulle vilja är stöd och information från er som har kunskap om detta, då jag tycker att den informationen är en klass för sig.

tackar igen!!
 
Tekniskt finns huvudsakligen två metoder att mäta "pulsen". Dels pulsoxymetri dvs färgförändringen av att mer syrerikt och ljusare blod kommer ut till de små blodkärlen i huden varje hjärtslag och att mäta potentialskillnader på huden beroende på att elektrisk aktivering av hjärtmuskeln föregår pumprörelsen. Bägge dessa mätningar är knepiga att få till under vatten på en livligt simmande person.

Hur gör simeliten? Jag har läst att en del tester görs i bassänger med strömmande vatten. Där kan man dra tråd från simmaren till registreringsapparaterna.

Hittade ett par intressanta länkar http://www.dykarna.nu/lasning/wingfin-en-fena-blir-till-60.html http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1163856
http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=7984&n=

Thure
 
Jag håller på att titta på en ny pulsmätare då min lade av när jag var utomlands på en träningsresa. Förmodligen är det ”bara” batteriet till pulsbandet som tagit slut, men då jag haft denna pulsmätare sedan någon gång i slutet på 90-talet tycker jag att det är dags att köpa en ny. Dessutom kommer nog programvaran för flyttning av data från pulsmätaren till datorn att inte funka när det snart är dags att byta dator (har Windows XP)

En affär jag var till hade en Polarbroschyr och i den står det vilka av deras modeller som visar puls vid simning. Men Polar har bröstband, i likhet med de andra fabrikat jag kollat på.

Per
 

Bilagor

  • Klockarmband_2.jpg
    Klockarmband_2.jpg
    22.7 KB · Visningar: 608
Niking, tackar för ditt svar!

polaren v800 ser ju ut att vara en klocka som jag söker efter med live hjärtfrekvens mätning.

Armbit3 hade ju funkat egentligen, men då jag är intresserad att pressa mig själv med hård intervall träning, behöver jag veta min puls live.

garmin swim kombinerad med v800 dvs swim v800 :) hade ju varit min optimala klocka. haha

Känner du till fler modeller eller alternativ till polar v800?

Det här är inte lätt, är väldigt kluven, jag behöver läsa mer om klockorna. men det jag skulle vilja är stöd och information från er som har kunskap om detta, då jag tycker att den informationen är en klass för sig.

tackar igen!!

Bästa är att lusläsa DC Rainmakers blogg. Han testar mycket och skriver utförligt om sina tester - samt får många kommentarer.
/Niklas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...