Äventyrstillgängliga platser i Stockholm

Hej!

Inför en liten tävling vi funderar på att planera tänkte jag se om ni har några tips på platser i Stockholm som är allmänt tillgängliga, men kan nås endast genom att utföra någon slags (mer eller mindre avancerad) fysisk aktivitet.

Ett perfekt exempel på vad jag söker är Bouldringsvamparna i Rålis; Man kommer åt dem dygnet runt, de är öppna för alla, ingen utrustning krävs för att nyttja dem, men för att kunna stå uppe på en svamp måste man bouldra upp då det inte finns någon väg runt. En bouldringvägg där man kan ta en stig upp till toppen skulle däremot vara diskvalificerad då man enkelt kan ta sig till toppen utan att utföra den tänkta aktiviteten (klättra i detta fall).

Några andra exempel på vilken sorts platser/aktiviteter som skulle kunna vara intressanta;

* Repflotte - en sån som finns på vissa ställen som sitter fast mellan t.ex. fastland och någon ö så att man själv drar sig över med repet. Jag har sett sådana i Uppsala och Växjö, det vore väldigt intressant att veta om det finns någon/några i Stockholm.

* Naturlig grotta som man behöver krypa för att ta sig in i, men där ingen utrustning behöver medtas för att göra det säkert.

* Ovanligt hög klätterställning att klättra upp i eller en hängbro som svajar på mitten, som skulle kunna ge lite svindel även för vuxna.

* Utsiktsplats högt upp på (t.ex.) ett berg som endast är nåbar nerifrån till fots.

Dessa var bara några exempel, kom gärna med alla möjliga förslag! Det vi definierar som i Stockholm är vad som kan nås via SL-trafik + till fots, men har ni några fantastiska förslag på platser på andra ställen så får ni gärna nämna dem också, kan ju alltid vara bra för framtiden eller för någon annan :)
 
Kanske inte det du söker efter men kom direkt å tänka på denna sida :) Skoj att se vad som finns.

https://www.upplevelse.com/sport-fritid

Nej, precis, jag är ute efter aktiviteter som är tillgängliga valfri tid utan bokning/guide.

Sen skulle jag inte boka nån aktivitet via den sidan om det inte är presentkort att ge bort (då det är smidigt att mottagaren kan byta upplevelse om den önskar) då det i princip alltid är billigare att köpa direkt från respektive arrangör.
 
* Naturlig grotta som man behöver krypa för att ta sig in i, men där ingen utrustning behöver medtas för att göra det säkert.

Jag kommer att tänka på Klövbergsgrottorna på Tyresö, fast det behövs nog hjälm för att göra det säkert. Det var väldigt länge sen jag var där så jag kan inte ge någon vägbeskrivning eller så, men om du googlar då hittar du nog mer info.

/ erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Inhaler Outforskade platser Allmänt om friluftsliv 15
sebkar Vinterfina platser på Gotland sökes Allmänt om friluftsliv 3
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
jimmy.g Tips på platser med fina höstfärger Allmänt om friluftsliv 8
awellander Världens vackraste platser Allmänt om friluftsliv 14
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
peter1969 10 tysta platser... Allmänt om friluftsliv 17
veni skulle sälja 2 sovplatser i egen sovkupe för den 29. Juli från Abisko-Stockholm Allmänt om friluftsliv 11
Vichy6 Söker havsnära natur för kort tältning ( Stockholm) Allmänt om friluftsliv 3
ZettLind Friluftsbutiker i Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
behedwin Övernattningsstugor Stockholm Allmänt om friluftsliv 7
Ann-Cathrine Tysta/avskilda badplatser i Stockholm/Haninge? Allmänt om friluftsliv 4
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Albwel89 Tältplatser Tingsryd - Stockholm Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
FarmerJoe Övernattning Tyresta, Stockholm. Allmänt om friluftsliv 25
jonas18z Kan ni tipsa mig på roliga äventyr runt Stockholm? Allmänt om friluftsliv 4
C.F.Andersson Områden i och runt Stockholm Allmänt om friluftsliv 10
salgo60 Påverka våra politiker i Stockholm Allmänt om friluftsliv 2
rand Öppetider Haglöfs Brand Store Stockholm? Allmänt om friluftsliv 2
sodan Vart vinterbada i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 2
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.