Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare

Hyra?

Bra tråd, jag har precis börjat fundera i dessa banor.

Jag har själv ingen personlig erfarenhet av nödsändare eller GPS-apparatur på turer mer än min iPhone som fått följa med som nödfall, har dock bara gått skapligt icke-avancerade turer i svenska fjällen. Har dock börjat snegla lite på ex göra en längre tur i Sarek eller Alaska och tänker då att jag vill ha både gps och nödsändare. Någon som vet om det är möjligt/värt att hyra detta om man bara ska göra en enskild längre tur? Vart kan man tänkas hyra isf?
 
Bra tråd, jag har precis börjat fundera i dessa banor.

Jag har själv ingen personlig erfarenhet av nödsändare eller GPS-apparatur på turer mer än min iPhone som fått följa med som nödfall, har dock bara gått skapligt icke-avancerade turer i svenska fjällen. Har dock börjat snegla lite på ex göra en längre tur i Sarek eller Alaska och tänker då att jag vill ha både gps och nödsändare. Någon som vet om det är möjligt/värt att hyra detta om man bara ska göra en enskild längre tur? Vart kan man tänkas hyra isf?

http://www.sarinfo.se/
 
För er som inte hört talas om Garmin Inreach Explorer så läs lite på länken nedan. Jag tycker att den är den absolut bästa nödsändaren på marknaden. Dyr och kräver abonemang. Men det går att kommunicera via sms, man kan även få väderprognoser via sattelit och gpsposition. Abonemangen varierar men jag själv löser det med en månads när jag är ute på vinterturer.

https://m.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/personal-locator-beacon/garmin-inreach-explorer-plus

Jag håller helt med om att InReach är helt suverän att kommunicera med. Både med e-post och SMS. Hur den fungerar som nödsändare har jag som tur är ingen erfarenhet av.
 
Jag funderade på att inhandla InReach, men valde bort den pga det högre priset.
Jo, 5000 i inköp och sedan minst 500 per år tickar ju på en bit.

Jag sätter också lite frågetecken för vad en InReach klarar för ogästvänlig omgivning. Den ska vara hjälpligt vattentät men hur är det med t.ex kyla?
Och så går det ju inte komma ifrån att fler funktioner drar mer energi så batteriet kan ju bli en potentiell risk också, även om det väl kan uppvägas om man kånkar med sig powerbanks.
 
Livräddning eller kommunikation?

Jag tror att vi jämför litet äpplen och päron i den här tråden. En PLB är givetvis överlägsen när det gäller enbart livräddning men någon kommunikation får man inte. Man får nog betrakta inReach som en kommunikationsutrustning med möjlighet till väl fungerande livräddning. Därav prisskillnaden. Jag tycker att fördelen med att kunna kommunicera (med både hemmaplan och eventuell räddningspersonal) är värd pengarna.
 
Och jag har inställt så min position skickas vart tionde minut, så skulle något hända t ex en lavin och jag överlever men blir av med inreachen så kan min fru se vart jag befinner mig. Då vet de iallafall vart de skall söka.
 
Och jag har inställt så min position skickas vart tionde minut, ... Då vet de iallafall vart de skall söka.
Hur länge räcker ditt batteri om/när du skickar positionsangivelse var tionde minut du är under förflyttning? Eller dygnet runt? Räcker laddningen - en dag - en vecka - flera veckor? Klart intressant aspekt som inte tagits upp tidigare vad jag vet. Resten är väl mest en kostnadsfråga - och där har vi alla här till syvende og sidst olika förutsättningar, resurser och preferenser...
/Odd
 
Min uppfattning

Jag har haft min inReach omkring 4 år men inte gjort någon egentlig mätning. Min uppfattning är att den räcker ca 4 dagar (med 10-minuters intervall) om du använder den 7 timmar per dag. Jag skickar "godnatt-meddelande" när jag slår läger och stänger av den ca en timme senare. Då har hemmafronten hunnit reagera om dom har något på hjärtat.
 
Enligt Garmins hemsida:
"Upp till 100 timmar i 10 minuters spårningsläge (standard); upp till 75 timmar vid 10 minuters spårning med 1 sekunds loggning; upp till 30 dagar vid strömsparläge med 30-minutersintervall; och upp till 3 år i energisparläge"

Men det handlar väl iofs bara om stand by då, inte om man skickar meddelanden och sånt
 
Bra ändå med litet "fakta". Begreppet "upp till" är möjligen litet luddigt.

Min inReach är ju trots allt några år så den nyare kan ju ha lite bättre konstruktion när det gäller batteriförbrukning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Långbåge Säkerhet vid bågskytte Navigering 2
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
xidor RT90 doc till Garmin Astro Navigering 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...