Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten

Just nu planerar jag och min familj sommarens fjällvandring. Tanken är att den ska gå till Sarek och vi är främst intresserade av att göra toppturer.

Min tanke var först att gå den nybörjarvänliga turen från Rinim via Pastavagge och Pielaslätten, förbi Mikkastugan till Routesvagge och avsluta i Kisurisstugorna/Änonjalme. Men eftersom jag har en far som är toppmanisk hamnar toppturerna i fokus.

Planen är att ta sig från Saltoluokta till Rinim via Sitojaure. Från Rinim går vi sedan via Pastavagge mot Pielaslätten. I detta området tänkte vi sedan röra oss i ungefär 4-5 dagar och göra olika toppturer, för att sedan ta oss tillbaka till Saltoluokta.

Har spanat in Låddepakte som ett alternativ. Är det möjligt att ta sig från Pielaslätten till Låddepakte och tillbaka på en dag, eller ska man lägga in en övernattning vid Snavvavagge. Finns det i så fall andra fina turer i närheten av Låddepakta som är värda att göra innan man drar sig tillbaka mot Pielaslätten?

Har även kikat på Vuojnestjåhkkå. Hur tar man sig bäst dit och var ska man slå läger? Har läst att man har fin vy över både Ähpar och Sarekmassivet.

Både jag och min pappa har fjällvandrat en del förut, men övriga familjemedlemmar är helt gröna.

Min första fråga är: låter detta öht vettigt/rimligt? Jag har ingen tidigare erfarenhet av Sarek och är därför rädd att jag begår stora misstag i planeringen.

Mina andra fråga är: har ni erfarna några tips på bra och inte allt för krävande toppturer runt Pastavagge och Pielaslätten. Några förslag på rutter mellan toppar?

Tack!
 
Just nu planerar jag och min familj sommarens fjällvandring. Tanken är att den ska gå till Sarek och vi är främst intresserade av att göra toppturer.

Min tanke var först att gå den nybörjarvänliga turen från Rinim via Pastavagge och Pielaslätten, förbi Mikkastugan till Routesvagge och avsluta i Kisurisstugorna/Änonjalme. Men eftersom jag har en far som är toppmanisk hamnar toppturerna i fokus.

Planen är att ta sig från Saltoluokta till Rinim via Sitojaure. Från Rinim går vi sedan via Pastavagge mot Pielaslätten. I detta området tänkte vi sedan röra oss i ungefär 4-5 dagar och göra olika toppturer, för att sedan ta oss tillbaka till Saltoluokta.

Har spanat in Låddepakte som ett alternativ. Är det möjligt att ta sig från Pielaslätten till Låddepakte och tillbaka på en dag, eller ska man lägga in en övernattning vid Snavvavagge. Finns det i så fall andra fina turer i närheten av Låddepakta som är värda att göra innan man drar sig tillbaka mot Pielaslätten?

Har även kikat på Vuojnestjåhkkå. Hur tar man sig bäst dit och var ska man slå läger? Har läst att man har fin vy över både Ähpar och Sarekmassivet.

Både jag och min pappa har fjällvandrat en del förut, men övriga familjemedlemmar är helt gröna.

Min första fråga är: låter detta öht vettigt/rimligt? Jag har ingen tidigare erfarenhet av Sarek och är därför rädd att jag begår stora misstag i planeringen.

Mina andra fråga är: har ni erfarna några tips på bra och inte allt för krävande toppturer runt Pastavagge och Pielaslätten. Några förslag på rutter mellan toppar?

Tack!
Voudnestjåhkkå är fint och mycket enkel via östkammen det finns gott om tältplatser nedanför och även en liten bit upp. Tror dock inte det gör så mycket med några km anmarch beroende på hur fort ni går. 4-5h tror jag det tar för mig att gå upp och ner. En betydligt mkt finare väg upp är sydostkammen - då får ni nån halvluftig passage med några meter enkel scrambling. Finns även tältplatser nedan där.

Tycker annars din första plan va bra, där finns ju enkla och fina toppturer längs hela vägen, exempelvis svarta spetsen, gavelberget och kantberget. Risken med att planera flera dagar på ett ställe med toppturer är ju regn och att det inte blir nåt i värsta fall.

Bielatjåhkkå är en annan kort fin kvällstur ni kan göra från pielaslätten. Antar att det går att gå vidare till låddebakte därifrån om ni gör det till en dagstur. Det är dock inte nåt jag gjort själv, så kan ta fel där.
 
Vill också påpeka att Sarek är ett fantastiskt fint och spektakulärt område! En upplevelse att minnas, speciellt toppturerna!
 
Låddepakte från Pielaslätten är absolut en gångbar dagstur. Nilas kam gillar jag. Inte nån av de högsta topparna, men den ligger fint mellan dramatiska kammar och toppar. Jag håller annars med om att låsa sig vid en viss position för toppturer kan gå fel pga väder. Men just vid Piela så kan man ju göra turen bort mot Rapaselet som inte kräver topptursväder. Svarta spetsen borde också gå att nå under en dagstur därifrån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brasky Toppturer runt Kebnekaise Fjällvandring 8
jakobmagnusson63 Plats för 2-3 lite mer krävande toppturer Fjällvandring 4
Keep_walking Fjällnära skogsområde med toppturer Fjällvandring 6
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
niklas.horno toppturer och vandring Fjällvandring 0
camlun Önskar tips på toppturer Fjällvandring 0
Jmhe Tips på fina toppturer utan glaciär Fjällvandring 4
Gibbeach Lämna packningen vid toppturer Fjällvandring 16
Mäki91 Toppturer i Sarek Fjällvandring 4
kjpil Vandringssällskap med toppturer i Sarek 2011 Fjällvandring 14
caje83 Enkla toppturer sylarna (sommar) Fjällvandring 2
patrikno Toppturer i Sarek? Fjällvandring 9
bfia73 toppturer i Ahkkamassivet Fjällvandring 4
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
bjonil Toppturer utan klätterutrustning? Fjällvandring 5
Instr Vandring/toppturer på Lofoten Fjällvandring 2
mano60 Toppturer kring sarek Fjällvandring 0
Mathew Fjällvandringstips med toppturer Fjällvandring 5
maxen KEBNEKAISE TOPPTURER Fjällvandring 11
petvin Toppturer i Sarek vintertid Fjällvandring 0
Strykarräven När toppturer i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 8
Jokk Toppturer i Norge Fjällvandring 0
nidob49 Inga guidade toppturer i Giebmegaisi (Kebnekaise) Fjällvandring 1
madir Toppturer i Mårmamassivet Fjällvandring 0
Åke L Toppturer från Kaskasavagge Fjällvandring 1
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...