Vandring i Jämtland till sommaren

Jag försöker hitta en vandringsrutt som är något sånär resvänlig. Har tittat en del på Högakustenleden men vill helst vandra i fjällmiljö. Efter att ha vandrat på Kungsleden ett par gånger så är det mest lockande för mig. Börjar därför fundera på Jämtland med start i Storlien. Tåget går ju hela vägen till Storlien vilket jag tycker är kanon. Därifrån tänkte jag att man kan ta sig mot Blåhammaren och sen Sylarna. Frågan är sen vilken rutt som är den bästa/vackraste och var jag enklast tar mig till tåget igen? Kan tänka mig att vara ute 5-7 dagar. Går med tält och kök så jag är inte beroende av stugor och fjällstationer.
 
Jag försöker hitta en vandringsrutt som är något sånär resvänlig. Har tittat en del på Högakustenleden men vill helst vandra i fjällmiljö. Efter att ha vandrat på Kungsleden ett par gånger så är det mest lockande för mig. Börjar därför fundera på Jämtland med start i Storlien. Tåget går ju hela vägen till Storlien vilket jag tycker är kanon. Därifrån tänkte jag att man kan ta sig mot Blåhammaren och sen Sylarna. Frågan är sen vilken rutt som är den bästa/vackraste och var jag enklast tar mig till tåget igen? Kan tänka mig att vara ute 5-7 dagar. Går med tält och kök så jag är inte beroende av stugor och fjällstationer.

Eller kliv av tåget i enafors istället och gå över snasahögarna och bortåt sylarna, gåsen/helags och avsluta i Ljungdalen där du kan ta bussen. Eller så har du ju jämtlandstriangeln som alla barnfamiljerna går :)

Inte gått där själv men funderar också på nåt i den stilen
 
Gå mot Norge och Storerikvollen efter Blåhammaren. Då har du både Essandsjön och Sylmassivet i blickfånget. Vackert. Sedan kan du gå mot Sylarna över Fiskåhöjda eller via Nedalshytta på norska sidan och sedan Ekorrpasset, beroende på hur mycket tid du har.
 
Gå mot Norge och Storerikvollen efter Blåhammaren. Då har du både Essandsjön och Sylmassivet i blickfånget. Vackert. Sedan kan du gå mot Sylarna över Fiskåhöjda eller via Nedalshytta på norska sidan och sedan Ekorrpasset, beroende på hur mycket tid du har.
Det låter trevligt. Absolut lockande att få med "en bit" Norje. Har du själv gått sträckan? Frågan är då om jag ska välja att gå via Nedalshytta och Helags till Ljungdalen eller Sylarna mot Vålådalen? Vilket ger bäst upplevelse?
 
Eller kliv av tåget i enafors istället och gå över snasahögarna och bortåt sylarna, gåsen/helags och avsluta i Ljungdalen där du kan ta bussen. Eller så har du ju jämtlandstriangeln som alla barnfamiljerna går :)

Inte gått där själv men funderar också på nåt i den stilen
Barnfamiljer är väl inte så lockande kanske :)
 
Storlien utmärkt start

Ta tåget ända fram till Storlien,

1. Taxi till Storvallen, sen en fin tur över Rundvalen ner till Sevedsholm och därefter ta leden upp till Blåhammaren, en underskattad färdväg för att komma upp på kalfjället.

2. Gå fram till Tullstationen, runda hörnet på den samma för att hitta leden mot Klukstugan, runda Storkluken på ostsidan, gå vidare västerut mot Rangletjärna, låt leden från Kluksdal mot Storerikvollen agera ledstång och fånga upp dig. Ner till Storerikvollen. Returen mot Sverige ger ett flertal mycket trevliga vägval.
/B
 
Hej
Du kan med buss och tåg ta dig till Ramundberget, Ljungdalen, Vålådalen, storulvån och Storlien.

Tidseffektivast är Storulvån om man tar transfer dit, passar mot några av tågen iallafall.

Storulvån är en bra utgångspunkt för Bunnerfjällen och sen via gåsen och sylarna och tillbaka till Storulvån.

Ramundberget är bra om man vill snabbt upp på fjället och bort från folk, men en hel dag på bussen från Stockholm.

Gillar Vålådalen, men bussarna passar dåligt mot dom tågen jag har åkt med.

/Peter
 
Min vandring 2017

Jag vandrade i Jämtland/Norge i somras.
Tog nattåget från Stockholm till Duved, bytte tåg och klev av i Storlien.
Från Storlien gick jag till Blåhammaren, tältade där. Sedan till Storerikvollen, tältade där. Sedan på Norska sidan, tältade på västra sidan om sylmassivet, magiskt.
Hade egentligen tänkt gå ända till Nedalshytta, men Sylmassivet ville jag se i solsken...det var mulet när jag slog upp tältet. Vaknade till solsken, och fortsatte sedan till Nedalshytta, där jag lunchade. Sedan gick jag via Ekorrpasset ända till Sylarnas fjällstation. Tältade där, och åt frukost i stationen. Mysigt.
Sedan vidare mot Gåsens fjällstuga, där jag tältade.
Planen var att fortsätta till Vålådalen, och jag gick lite fel, b´fick tälta på ett helt annat ställe än jag tänkt, men det var supernajs. Dagen därpå gick jag till Vålåstugorna, handlade lite där. Fortsatte till Lunndörrstugorna. Tältade där, badade bastu och doppade mig i sjön.
Från Lunndörrstugorna gick jag hela vägen till Vålådalens fjällstation, tog ett rum, duschade och åt buffén där. Grymt najs sista vandringsdag med Pyramiderna mm.
Efter en sängnatt blev det en dagstur utan packning till Blanktjärnarna, innan jag tog nattåget tillbaka från Undersåker.
 

Bilagor

  • Jämtland_vandring_original_2017_stugorna.jpg
    Jämtland_vandring_original_2017_stugorna.jpg
    152.9 KB · Visningar: 2,779
http://www.huthyfs.com/jamt17gal/index.html Perfekt att kliva av tåget i Enafors och börja vandra direkt (fast lite väl sent, normalt går jag ut före sju).

Troligen hade det varit lite mer givande att ta den längre vägen genom Trondalen istf. förbi Gråsjön.

1997 gjorde jag en stugvandring: Storulvån-Blåhammaren-Storerik-Nedalshytta-Sylarna-Helags (+extradag med bestigning)-Vålåstugan-Gåsen-Storulvån. Jag tycker väl att etappen mellan de norska stugorna, med ständig utsikt mot dammsjön var aningen monoton. Samma kan sägas om Helags-Vålåstugan.
 
Ta tåget ända fram till Storlien,

1. Taxi till Storvallen, sen en fin tur över Rundvalen ner till Sevedsholm och därefter ta leden upp till Blåhammaren, en underskattad färdväg för att komma upp på kalfjället.

2. Gå fram till Tullstationen, runda hörnet på den samma för att hitta leden mot Klukstugan, runda Storkluken på ostsidan, gå vidare västerut mot Rangletjärna, låt leden från Kluksdal mot Storerikvollen agera ledstång och fånga upp dig. Ner till Storerikvollen. Returen mot Sverige ger ett flertal mycket trevliga vägval.
/B
Är det långt att gå från Storlien station till Storvallen? Även om det är asfalt så tänker jag att det finns tid att gå och lite trist att hoppa in i en taxi.
 
Tack för alla tips!

Tack för alla tips, det är värt massor!

Jag ska ha med mig min son (17år) och det blir hans första vandring över flera dagar. Skulle jag gått själv hade jag förmodligen varit ute längre men nu vill jag ta det lite lugnt för hans skull. Så här har jag tänkt. Vi tar tåget till Storlien och börjar där gå mot Blåvallen sen följande sträckning - Storerik, Nedalshytta, Sylarna, Helags med avslut i Ljungdalen. Tänker att vi tar sex dagar till vandring och slänger in en extra dag, dvs sju dagar totalt, om vi vill bestiga nån topp eller bara ta en vilodag. Att gå in i Norge tycker jag känns spännande, även om leden vad jag förstått inte är spännande i sig. Ekorpasset och Helags har jag läst om och gärna vill uppleva.

Vi kommer vara självförsörjande med egna tält och kök och inte beroende av stugorna. Ända sättet att vandra om jag får bestämma ;-)

Tjipp tjipp
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kicki_86 Tips på vandring i Jämtland Fjällvandring 7
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
ConZec Tips på bra nybörjarled, Jämtland (Vandring+Fiske) Fjällvandring 0
jmariana Vandring Jämtland Fjällvandring 2
fredolund Förutsättning för vandring i Jämtland Fjällvandring 6
zeromaker Vandring i Jämtland Fjällvandring 2
zeromaker Vandring i Härjedalen, Jämtland Fjällvandring 0
Vandring i norra Jämtland? Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 2
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...