Multiverktyg... nja

I höstas förlorade jag en ”oumbärlig” vän – min älskade Leatherman med alla tänkbara funktioner (tror den tom hade wi-fi). Under vintern har jag vridit och vänt på olika fabrikat och vilka funktioner jag vill ha på mitt nya multiverktyg. Idag har jag äntligen kommit till beslut och det blev en liten skruvmejsel från verktygslådan och ett inköp av en wiresåg.

I grund och botten är jag lite av en prylfixerad gramjägare och i det här fallet hade marknaden fått mitt förstånd helt ur balans. Eftersom jag vill ha kvalitetsprylar som väger så lite som möjligt, så investerade jag förstås i ett multiverktyg i högkvalitativt stål på lite drygt 200g.

I det stora är inte 200g mycket att bråka om, men jag insåg att den aldrig användes… den liksom bara hängde i livremmen bredvid slidkniven. Behöver jag en kniv så tar jag fram slidkniven. Tången (peangen) och saxen har jag bland fiskegrejorna. Skulle jag av någon anledning behöva öppna en konservburk, glasflaska, skala en kabel, klippa en ståltråd eller fila i trä/metall så löser jag det utan multiverktyget. Dessutom är inte multiverktygen särskilt användarvänliga (för att inte tala om en såg på 40 mm).

Jag vill inte på något vis förlöjliga multiverktygen. Min Leatherman var säkert bra på många vis, men den kom aldrig till nytta för mig under mina vandringar och fiskevandringar. Däremot kan jag tänka mig att det är en smidig sak att ha med sig på andra typer av aktiviteter. Dessutom finns de ju i en mängd olika utföranden med olika funktioner. Om vi bortser från användarvänligheten så har i alf Leatherman bra stål i verktygen – kniven har ett riktigt bra bett i eggen.
 
Visst kan det vara onödigt

Eftersom du har både tång, sax och slidkniv i bagaget så behöver du nog inget multiverktyg.
Däremot har tången på min Leatherman räddat en veckotur när gasslangen blev avbränd och behövde kapas. Om jag tar multierktyget med så använder jag det till allt - inklusive att skära upp korvskivor. Inga andra verktyg får följa med!
 
I höstas förlorade jag en ”oumbärlig” vän – min älskade Leatherman med alla tänkbara funktioner (tror den tom hade wi-fi). Under vintern har jag vridit och vänt på olika fabrikat och vilka funktioner jag vill ha på mitt nya multiverktyg. Idag har jag äntligen kommit till beslut och det blev en liten skruvmejsel från verktygslådan och ett inköp av en wiresåg.

I grund och botten är jag lite av en prylfixerad gramjägare och i det här fallet hade marknaden fått mitt förstånd helt ur balans. Eftersom jag vill ha kvalitetsprylar som väger så lite som möjligt, så investerade jag förstås i ett multiverktyg i högkvalitativt stål på lite drygt 200g.

I det stora är inte 200g mycket att bråka om, men jag insåg att den aldrig användes… den liksom bara hängde i livremmen bredvid slidkniven. Behöver jag en kniv så tar jag fram slidkniven. Tången (peangen) och saxen har jag bland fiskegrejorna. Skulle jag av någon anledning behöva öppna en konservburk, glasflaska, skala en kabel, klippa en ståltråd eller fila i trä/metall så löser jag det utan multiverktyget. Dessutom är inte multiverktygen särskilt användarvänliga (för att inte tala om en såg på 40 mm).

Jag vill inte på något vis förlöjliga multiverktygen. Min Leatherman var säkert bra på många vis, men den kom aldrig till nytta för mig under mina vandringar och fiskevandringar. Däremot kan jag tänka mig att det är en smidig sak att ha med sig på andra typer av aktiviteter. Dessutom finns de ju i en mängd olika utföranden med olika funktioner. Om vi bortser från användarvänligheten så har i alf Leatherman bra stål i verktygen – kniven har ett riktigt bra bett i eggen.
Det är länge sedan som jag gick ifrån allt vad multitänger heter till förmån för en liten Victorinox Rambler i kombination med antingen en större fällkniv eller fastbladare.

Precis som du så fann jag att multitången för det mesta var opraktisk, otymplig, tung och onödig till den typen av aktiviteter som jag vanligtvis utövar.

~Paul~
 
Och jag säger nog tvärt om: Min svarta Gerber 600 är alltid med mig, oberoende av verksamhet. (Sedan min Frosts 340 blev 'olaglig' i normala civila vardagssammanhang så blev resultatet att Gerbern alltid är med istället.) Den används säkert två-tre gånger varenda dag...
 
Har en Leatherman Squirt PS4 på min nyckelknippa, används flitigt både i jobbet och på fritiden. Visst riktiga verktyg är bättre, men vem springer runt med en stor verktygslåda hela dagen?
 
Behöver man ha med sig en verktygslåda på turen kan ett större multiverktyg vara på sin plats. Leatherman Wave inkluderar t.ex. både glasögonskruvmejsel, sax och en liten såg. Multiverktyget ersätter en rad redskap som totalt sett troligen väger mer än 276 g. (vikten för Leatherman Wave inkl. hölster). Viksåg (Opinel), skruvmejsel och den lilla saxen jag har hemma väger 211 g. Det är även svårare att hålla reda på tre eller flera lösa verktyg än att ha ett multiverktyg i ett höster i bältet.
 
Denna följer med på cykelturer, kanotturer, segelturer och kortare turer med apostlahästarna... och har räddat fler situationer! Men annars är det en morakniv som får följa med i ryggsäcken.

Glömde: Den följer även med i västen i HV :)

Funktioner:
Tång
Avbitare
Kniv
Sågtandat blad (Serrated, för rep etc.)
Såg (för trä)
Sax
Syl
Konservöppnare
Kapsylöppnare
Skruvmejsel (flera olika)
Hylsor & bits (olika)

Har säkert missat några funktioner...

Mvh troswe
 

Bilagor

  • IMG_20180311_135915.jpg
    IMG_20180311_135915.jpg
    71.3 KB · Visningar: 1,268
  • IMG_20180311_135932.jpg
    IMG_20180311_135932.jpg
    78.6 KB · Visningar: 1,314
jag har ett ansträngt förhållande till multiverktyg, ändå har jag 3st.. jag har med i min säkerhetslåda i bilen, i båten och när jag fiskar och jagar.. har lagat både det ena och det andra.. skulle idag ha svårt att motivera att ha på mig i tid och otid..
 
Halaj!

Jag hänger av mig lädermannen vid tre tillfällen: i duschen, sängen och på krogen.
Men i busken har jag aldrig haft någon användning av den. Kanske har jag öppnat någon matförpackning på sin höjd.
I jobbet använder jag den rätt mycket.

//T
 
Har ett fantastiskt Victorinox Spirit multiverktyg. Som ligger i en låda i köket. Den har aldrig varit med på jakt, vandring eller annat frilufsande.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.