Läckande NeoAir all season

Jag har ett Neoair all season som jag tror att jag använt i 3 år. Dock håller det luften mycket sämre nu än i början. På vintern måste jag ha liggunderlaget fullt uppblåst för att det skall isolera tillräckligt och då kan jag bli tvungen att stiga upp 2 ggr/natt och blåsa i mer luft. Jag kan inte hitta några läckor. Jag har placerat liggunderlaget uppblåst i ett badkar med vatten för att se om det läcker ut luft. Är det vanligt när uppblåsbara liggunderlag har använts ett tag att det får svåra att hålla tätt?
 
Ett liggunderlag har sitt angivna R-värde när det är helt uppblåst. Man märker det tydligare på vintern eftersom man är närmare gränsen då.

När det är kallt minskar luftvolymen och madrassen blir mjukare (=kallare) / mindre full. Kan det inte bara vara det som händer? Temperaturen sjunker under natten.

Hade du ventilen under vatten också så att det inte är den som läcker?
 
Ett liggunderlag har sitt angivna R-värde när det är helt uppblåst. Man märker det tydligare på vintern eftersom man är närmare gränsen då.

När det är kallt minskar luftvolymen och madrassen blir mjukare (=kallare) / mindre full. Kan det inte bara vara det som händer? Temperaturen sjunker under natten.

Hade du ventilen under vatten också så att det inte är den som läcker?

Nej, jag hade inte ventilen under vatten. Jag skall prova det. Jag skall också pröva att blåsa upp liggunderlaget och låta det ligga under natten inomhus för att se om det blir någon skillnad.
 
Ventilen och även infästningen av ventilen kan mycket väl vara en källa till läckage. Limningar etc kan åldras, och Thermarest har repsats med ny ventil som tillbehör (förutsätter att det är den tradtionella ventilen, dvs äldre modellen av NeoAir AllSeasons och inte SV (Speed Valve) versionen).
Att testa över natten inomhus garaterar samma temp, men testa även med tryck på madrassen (din kroppsvikt kan ju initiera pysläckage som inte visar sig annars).
Thermarest har ju livstidsgaranti, så om det är ett tillverkningsfel som inte går att laga får du åberopa garantin.
 
Mitt gamla thermarest pysläckte. Att bara lägga ner det i vatten räckte inte för att se var det läckte. Fick vika det och trycka ordentligt - då kom det små bubblor från ett litet hål.

Lagade detta genom att stryka på lite av den solution som ingår i deras lagningssats. Har för mig att jag strök på ett par gånger. Satte inte på någon lapp. Det har hållit tätt, även om det inte använts så jättemycket sedan det lagades.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.