Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt

Jag har efter ett omtag fått en quilt jag är mycket nöjd med och eftersom andra troligen kan ha nytta av mina erfarenheter summerar jag lite här:

Innan köp mailade jag och frågade om råd vilken storlek jag skulle ta eftersom jag är sid/rygg sovande och är 186 när maxlängden för short är 183. Jag fick rådet att köpa regular/wide vilket var perfekt. Jag har aldrig haft problem med att det drar in vid kanten, det kan ju även bero på att jag ordnar det utan att vakna, men den räcker väl runt om. Så maila och fråga EE om storleksval, du får bra hjälp.
Jag valde en 30F för att kunna sova ner till 0C. Temperaturratingen sägs ungefär motsvara ”Lower” (komfort för män) enligt europeiska skalan och jag tänkte att de skulle bli lagom med täckjacka och långkalsonger, men det var för kallt redan några grader över 0C. Jag mailade och frågade EE om det fanns något man kunde göra och det fanns det. För $46 + $10-$14 per oz för dunet de kan de konvertera quilten ner 10F för kunder som råkat köpa en för kall. $46 är flat rate för arbete + returfrakt – även om man råkar bo i Sverige!

Efter mycket tvekan väjer jag och skicka iväg den då jag gillar den mycket på alla sätt utom att den är lite för kall. Funderade på att köpa en Cumulus istället men bestämde mig för att prova att göra EE quilten varmare. Det visade sig då även att det bara kostar lite mer än 200kr att skicka en quilt till USA som ett rekommenderat brev (10 000kr varianten) till USA med full försäkring och full tracking men inget mottagningsbevis, som jag inte kände behövdes. EE verkade prioritera den när den kom fram och höll mig uppdaterad under hela processen. Efter bara ett par dagar hos EE var den på väg tillbaka och kom oskadd en dryg vecka senare. Med rätt ifyllda fraktsedlar slipper man tull, moms mm (vilket ju är riktigt, jag har ju redan köpt den en gång). Nu fungerar den väl ner till 0C och jag kan använda den som jag ursprungligen tänkte. Det blev verkligen större skillnad än jag vågat hoppas. Det är så väl gjort att jag inte lyckats hitta de 7-8 ställen längst ner där jag vet att de öppnade den för att fylla på dun.

Summa summarum, mitt råd är att köpa en 20F quilt om du har tänkt använda den i fjällen – såvida du inte vet att du sover väldigt varmt. Frysa är inget kul och värt typ 60g extra att slippa. Det ska sägas att EE sedan förra året fyller 5% mer dun än tidigare, så de man köper nu är lite varmare än vad min 30F var, men mitt råd är ändå 20F. (Så min konvertering blev egentligen lite mer än 10F.) Om det ändå blir fel kommer EE att försöka hjälpa dig om de kan.

Annat smått och gott:

- Dunet är inte helt jämt fördelat, det är mer i mitten och lite mindre utåt sidokanterna vilket ger effektivare värmehållning.

- Jag köpte varianten med lite tjockare uttertyg i toppen ock botten för att det ska stå emot väta och slitage lite bättre. Jag tror fortfarande det var en bra idé, men det har inte riktigt blivit testat under några svårare omständigheter.

- Jag köpte även deras balaklava, den har fungerat bra. Jag brukar köra den tillsammans med en fleecebalaklava och en fleecebuff som träs över fleece balaklavan och tätar vid halsen. Fungerar kanonbra.

- Jag använder vanligen ett band (övre fästet) för att hålla den rätt mot liggunderlaget. Utan att fästa vid liggunderlaget fungerar egentligen också bra för mig, men när jag provat med två band har tyget kommit i spänn när jag rört mig i sömnen och då komprimeras dunet så det blir kalla områden.

- Eftersom EE tar dun från Polen är de äldre delarna av quiltens dun väldigt beresta. 4ggr över Atlanten…



https://enlightenedequipment.com/revelation/
 
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Jag har velat prova quilt länge men inte vågat slå till p.g.a.
- EE är för kalla enligt internet
- Zpacks är för kalla och dålig form enligt internet
- Jag fattar inte hur Cumulus storlekar funkar och färgerna är fula
- Katabatic är otroligt dyra och knappt lättare än en WM med samma gradering

Jag är rädd för att det blir ett dyrt felköp om det inte funkar. Jag verkar vara mer frusen än de flesta. WM Summerlite är skön ner till +10 för mig och WM Apache till nollan (på Xtherm). Dvs jag är minst fem grader kallare än "damkomfort".

Hur kommer det sig att du "bara" rekommenderar EE 20F när du frös i din 30F? När jag börjar läsa din post tänker jag direkt "ah det var som jag tänkte man behöver minst en 10F EE om det ska funka ner till nollan".

Varje gång jag ser en bild på en EE-quilt tycker jag den bara ser halvfull ut. Alltså dunkanalerna ser ut att vara blöta eller ha för litet dun. Inte spänstiga och fulla som jag förväntar mig av en high end-produkt. Har du reflekterat över detta?

Min erfarenhet (Marmot Plasma) av längsgående dunkanaler är att det är svårare att få dunet jämt fördelat när det väl har flyttat sig. Alltså lättare "cold spots". Jag tycker mig se det på bilder (av EE) också. Vad är din erfarenhet?
 
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Jag har velat prova quilt länge men inte vågat slå till p.g.a.
- EE är för kalla enligt internet
- Zpacks är för kalla och dålig form enligt internet
- Jag fattar inte hur Cumulus storlekar funkar och färgerna är fula
- Katabatic är otroligt dyra och knappt lättare än en WM med samma gradering

Jag är rädd för att det blir ett dyrt felköp om det inte funkar. Jag verkar vara mer frusen än de flesta. WM Summerlite är skön ner till +10 för mig och WM Apache till nollan (på Xtherm). Dvs jag är minst fem grader kallare än "damkomfort".

Hur kommer det sig att du "bara" rekommenderar EE 20F när du frös i din 30F? När jag börjar läsa din post tänker jag direkt "ah det var som jag tänkte man behöver minst en 10F EE om det ska funka ner till nollan".

Varje gång jag ser en bild på en EE-quilt tycker jag den bara ser halvfull ut. Alltså dunkanalerna ser ut att vara blöta eller ha för litet dun. Inte spänstiga och fulla som jag förväntar mig av en high end-produkt. Har du reflekterat över detta?

Min erfarenhet (Marmot Plasma) av längsgående dunkanaler är att det är svårare att få dunet jämt fördelat när det väl har flyttat sig. Alltså lättare "cold spots". Jag tycker mig se det på bilder (av EE) också. Vad är din erfarenhet?

Jag har en EE Revelation sedan ett år tillbaka och en EE Accomplice som jag och min fru använt oerhört mycket de senaste två åren, båda är köpta för 10F/-12C för att ha lite marginal för fjällväder. Tvåmansquilten har vi testat i ner till minus 9 och inte frusit, men jag har nog inte varit ute i motsvarande temperatur för Revelation. Den känns lite svalare, men funkade problemfritt en bit under nollan i somras.

Jag förstår vad du menar med att dunet inte riktigt spänner ut kanalerna, likaså har jag känt behov av att skaka runt dunet för att få det dit jag vill ha det, framför allt i Revelation, inte lika mycket i Accomplice. Jag har inte tänkt så mycket på det, utan gjort det när jag tyckt att det varit påkallat. Det är inget jag stört mig på.
 
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Jag har velat prova quilt länge men inte vågat slå till p.g.a.
- EE är för kalla enligt internet
- Zpacks är för kalla och dålig form enligt internet
- Jag fattar inte hur Cumulus storlekar funkar och färgerna är fula
- Katabatic är otroligt dyra och knappt lättare än en WM med samma gradering

Jag är rädd för att det blir ett dyrt felköp om det inte funkar. Jag verkar vara mer frusen än de flesta. WM Summerlite är skön ner till +10 för mig och WM Apache till nollan (på Xtherm). Dvs jag är minst fem grader kallare än "damkomfort".

Hur kommer det sig att du "bara" rekommenderar EE 20F när du frös i din 30F? När jag börjar läsa din post tänker jag direkt "ah det var som jag tänkte man behöver minst en 10F EE om det ska funka ner till nollan".

Varje gång jag ser en bild på en EE-quilt tycker jag den bara ser halvfull ut. Alltså dunkanalerna ser ut att vara blöta eller ha för litet dun. Inte spänstiga och fulla som jag förväntar mig av en high end-produkt. Har du reflekterat över detta?

Min erfarenhet (Marmot Plasma) av längsgående dunkanaler är att det är svårare att få dunet jämt fördelat när det väl har flyttat sig. Alltså lättare "cold spots". Jag tycker mig se det på bilder (av EE) också. Vad är din erfarenhet?

Anledningen till att jag rekommenderade "bara" 20F var att jag sov varmt och skönt i min konverterade qvilt när det var ner till -1 och vände. Och jag har en stenkoll på temperaturerna, har en kalibrerad handhållen väderstation som jag hade bredvid mig och loggade var tionde minut. Dessutom var det lite dragigt runt mig då jag provade ut det, jag sov på altanen utan tält men höll värmen ändå.

Men... din fråga fick mig att tänka ett varv till eftersom just frågeställningen om det skulle räcka med att konvertera den bara 10F var det jag tvekade mest inför innan jag skickade den. Jag var mycket tydlig med att jag ville ha den fylld enligt nya fyllmängden med 5% mer och att de absolut inte behövde oroa sig för att jag skulle tycka den var för tung, det viktiga var att den blev så varm som det var möjligt. De väger den på precisionsvåg innan de skickar den så jag tog nu idag och jämförde min med specen. Det visar sig att att de fyllt den med 1 oz 950 dun mer än vad en 20F qvilt normalt har (utan att ta betalt för det). Det är jag naturligtvis glad för, men det gör det lite mer komplicerat att ge råd och innebär att jag måste justera rådet.

Men det jag nog egentligen menade från början var "köp 20F eller varmare". Observera att jag sover med förstärkningskläder och att man får ta extra marginal om man inte vill göra det. Det är väldigt individuellt med, jag tror jag sover ganska kallt men någon riktig koll har jag inte på det. Vet inte om det hjälper dig, men jag kan uttrycka det som att jag skulle bli förvånad om du tycker en 10F quilt är kall vid nollgradigt med förstärkningskläder, så det kanske är rätt val om du hellre tar några extra gram än riskerar mitt problem (som löste sig till slut).

Det innebär inte garanterat att du slipper problem med drag, jag kan ju inte säga säkert om det beror på quilten eller på hur jag sover att jag inte märker av glipor och drag. Men man ska ju inte ha en quilt som man måste dra tight för att den ska nå runt kroppen. (Har du ett för kallt liggunderlag fungerar det naturligtvis inte heller.)

Angående att EE quiltar är för kalla, det var nog i första hand innan de okade fyllningen 5% med samma rating. Jag tror det var någon gång i början av förra året, kolla hur gamla inläggen är. Sen innebär det ju egentligen bara att man behöver gå ner i rating.

Ja jag har reflekterat över att de inte ser lika fulla ut som många andra men det har aldrig bekymrat mig. Att de inte är så fulla är vad jag förstår en viktoptimering. när man syr kanalerna tightare så de ser trevligt fyllda ut komprimerar man dunet förbi optimala värmen. Men det lär iofs vara ett ganska svagt samband mellan dunkompression och värme inom rimliga gränser, viktigast är mängden dun. Det kan se lite ojämnt ut delvis för att det är det och delvis för att dunet har varierande färg. Det har jag inte upplevt som något problem, inte heller att det blivit tomma ställen i kanalerna. (förutom när jag tvättade den, då var det jobbigt att fördela det efteråt). Men visst har jag justerat fördelningen, men inte mer än med andra sovsäckar. När jag kom fram till att den var för kall lade jag mycket möda på att komma fram till om det var coldspots eller om hela sovsäcken var jämnkall, svaret blev utan tvekan det senare.Det stämmer även med vad jag tror jag lyckats läsa mig till, mindre variationer i isolering har mindre betydelse än vad folk i allmänhet tror, varför det t ex inte finns någon egentlig anledning att undvika genomsydda sömmar i en tunnare täckjacka.

Min quilt ser dock ganska väfylld ut nu, du kan om du vill beställa t ex en 20F quilt fylld som en 10F quilt. Då kan dunet röra sig mindre, men jag skulle inte välja att göra det baserat på mina erfarenheter även om jag var säker på att jag inte vill fylla på dun senare.

De enda coldspots jag märkt var när jag fick yttertyget i spänn pga att jag inte fick till det med banden till liggunderlaget, inte av att dunet fördelat sig ojämt. Jag justerar det alltså förvisso ibland men i begränsad omfattning och har inte upplevt det som omständligt. Det var inte heller lösningen tidigare när jag vaknade kall på natten - jag försökte då ett antal gånger, men då det inte var problemet så var det inte heller lösningen. Andra har säkert andra erfarenheter men jag kan bara redovisa mina.

Som sidsovare vill jag ha längsgående kanaler och tycker att lösningen med lite mer fyllning av de centrala kanalerna är en bättre lösning än breda tvärgående kanaler där man kan skaka ner mer dun på mitten, det är ett ju känt problem för sidsovare att det kan åka ut igen till kanterna när man sover. (Största anledningen till att jag valde EE framför Cumulus, även om deras topquilt kan vara ett alternativ som det konstaterats i en annan tråd.)

Sen kan jag även lägga till att främsta anledningen till att jag ville ha en quilt var att jag tycker illa om mumiesäckar med huva, viktfördelar kom i andra hand.

Långt svar men förhoppningsvis med de svar på frågorna du ställde och dessutom lite funderingar kring det. Men det bara att fråga mer om jag kan hjälpa till med mer info eller tyckande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
emiljo Jungle blanket UQ/TQ erfarenheter? Bo och sova 10
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
Askel Erfarenheter av Tentipi Olivin Bo och sova 0
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
LettiBax Erfarenheter av Snugpak Scorpion 3 Bo och sova 0
eklund erfarenheter av comfort liht flat från sea to summit? Bo och sova 0
ihe Synpunkter/erfarenheter Luxeoutdoor Sil-minipeak Bo och sova 7
Sacki Quechua-tält erfarenheter Bo och sova 1
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
ilves Erfarenheter av Golite tält.? Bo och sova 9
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
flierman Pinguin tält - erfarenheter? Bo och sova 2
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
dimmspiken Everest tält erfarenheter? Bo och sova 24
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
camoscio Laser Competition - erfarenheter? Bo och sova 37
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
yps Erfarenheter - Big Agnes Copper Spur UL4 tält? Bo och sova 3
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
robertho Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter? Bo och sova 9
Glännman Fjellheimen, erfarenheter ? Bo och sova 7
hedtjarn Pop-up tält! Erfarenheter? Samt tälts generella regnbeständighet Bo och sova 2
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
votiv Hilleberg Rajd - Några erfarenheter? Bo och sova 0
Erik_Svensson Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300? Bo och sova 22
JGK Erfarenheter liggunderlag Bo och sova 15
Vandrare Korta liggunderlag, dina erfarenheter Bo och sova 25
gunnargren Några erfarenheter från dessa tält Bo och sova 0
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
johlan Erfarenheter av Moraine 33? Bo och sova 0
miyata erfarenheter av primus bifrost Bo och sova 0
nosquire Erfarenheter av Marmot tält? (och sovsäckshjälp!) Bo och sova 0
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0
Läraren Erfarenheter av Marmottält Bo och sova 3
k_b erfarenheter av fjällräven skule shape R/S 2? Bo och sova 9
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
folsomswede Erfarenheter Bo och sova 3
lassebubben Haglöfs ultra pro #40 erfarenheter? Bo och sova 12
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4
Avslutatmedlemskapx Erfarenheter av Sjangeli III? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.