Sova på velomobiltur

Hej,

jag är ny här och skulle behöva lite råd. Jag skall ut i vår/sommar/höst med velomobil. Det är en aerodynamisk trehjulig liggcykel. All packning måste tas inombords. Det är aktuellt med upp till en vecka ute. Kommer säkerligen att utnyttja campingplatser mest men inte uteslutande.

När jag tittar på sovprylar så tänker jag att det är fyra saker som spelar roll:
- komfort, prio ett för mig, värdelöst att inte sova bra
- vikt, inte så viktigt, velomobil med packning och velonaut kommer att väga ca 130 kg, om ett kilo mer ger mig bättre sömn så är jag mer än villig att acceptera det, onödig vikt däremot
- packvolym, ganska viktigt, det finns rätt så många liter tillgängliga men de är inte formbara
- pris, här är nog prisvärt ledordet, bra saker som varar brukar vara värda sitt pris

När det gäller tält så har jag kommit över ett Jack Wolfskin Gossamer. Fick det för ett bra pris, kanske lite tungt men det får hänga med tills det visar sig att det inte funkar.

Sovsäck, har försökt läsa på och tyckt mig upptäcka en djungel. Jag är villig att betala för dun pga packvolym. Utan att riktigt kunna ge fullgoda skäl har jag snöat in lite på Cumulus Panyam 450. Jag vill inte frysa. Jag tycker att det borde vara ok eftersom det inte är aktuellt att ge sig ut i halka. När det gäller denna säck så har jag några funderingar som jag skulle uppskatta input på. Är den för varm? Är det rimligt att speca ner dunmängden lite isåfall, den tilltalar mig mer än Lite Line säckarna som ju vore ett alternativ. Storlek, jag är 184 cm, M sägs vara ok till 188 cm, å andra sidan sägs L vara från 180. Jag har tidigare upplevt att tårna spänner mot tyget i en McKinley säck som var specad för upp till 185 cm. Jag kommer att skaffa ett billigt sovsäckslakan och prova om det funkar för mig, om ja så skall bättre kvalite införskaffas.

Liggunderlag. Det skall vara ett uppblåsbart. Både klassiska cell och självuppblåsande är uteslutna av flera skäl. Jag har för avsikt att försöka prova Sea to Summits Comfort serie, Expeds Synmat och Thermarests NeoAir. Jag lutar åt de breda varianterna, tidigare soverfarenheter ligger bakom. Det som skiljer dessa åt mest är vikt, pris och packvolym är i samma storleksordning. Min inställning är att vikt som får mig att sova bättre är helt ok.

Alla tankar uppskattas. Jag har säkert missat information som påverkar eventuella råd, fråga gärna isåfall.

tack på förhand
Sven
 

Bilagor

  • litenVeloBild.jpg
    litenVeloBild.jpg
    68.2 KB · Visningar: 601
Tänk på att "vanliga" luftmadrasser isolerar extremt dåligt, luften i madrassen kommer att hamna på samma temperatur som luften i tältet.

Jag tycker att det då blir lite dumt att ha en dunsäck, som även den isolerar dåligt nedåt (eftersom dunet trycks ihop). Syntetfyllning är mindre känslig för komprimering (men väger ofta mer).

Om du har en luftmadrass med fyllning (ex dun) så isolerar den bra, då behöver du kanske inte ha en sovsäck utan kan ha en quilt istället (det beror lite på om du är i-vändare eller med-vändare).

Nu säger du att du ska vara ute vår, sommar och höst. Jag har aldrig samma sovsäck på sommaren som jag har på våren och hösten, i mina ögon har en normal sovsäck ett temperaturintervall på kanske 10-15 grader där den är komfortabel. Utanför det intervallet så antingen fryser man eller svettas.

För en sommarsäck vill jag då ha nåt som funkar mellan cirka 10 och 25 grader, medans för vår och höst vill jag ha nåt som funkar mellan -5 och 10 grader.

Det är lätt att säga att "om det är för varmt är det väl bara att skippa sovsäcken eller ha den öppen", men för mig funkar det inget bra att göra så. Är det 15 grader i tältet och sovsäcken är för varm så kan jag ju inte ligga i bara understället för då fryser jag.
 
Tack för alla svar.

Intressant blogg och intressanta produkter.

Jag provlåg liggunderlag idag, hade turen att kunna prova exped, thermarest och sea to summit i samma affär. Tänker mig definitivt en isolerad variant. Tyckte att Sea to Summits var bekväma och de finns ju med R-värden på upp till 5. Om någon har sett ett Sea to Summit Comfort deluxe i affär i västra Sverige skulle jag uppskatta den infon. Jag vill gärna prova.

Intressanta tankar om sovsäckar och värme. Kanske bäst att ha den gamla syntetsäcken som alternativ för +10 nätter och köpa en varmare. Det kommer sannolikt att bli dun pga packvolym.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
yps Sova på mage? Bo och sova 1
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
niben Sova på rygg ... eller inte? Bo och sova 17
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13
Senoren bo och sova Bo och sova 4
johankarlsson Sova pa sno? Bo och sova 17
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
david_pers "Sova i ett träd" Bo och sova 9
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.