-Vad är era bästa knep?

Hallå!

Funderar på hur man ska få med sig allt man behöver i matväg på en vandring. Allt från mat o dryck till kryddor o snacks.

Vad är era bästa tips eller knep när det gäller att få med allt du behöver för matlagningen?

Tack på förhand! :cool:

Anton
 
Med risk för att låta lite tråkig måste jag säga att bästa knepet är erfarenhet. Att bära med sig proviant för många dagar och laga mat på bärbara kök i naturen är annorlunda än hemma i köket, även om det även finns likheter. Även den fysiska aktiviteten ställer olika krav på mat och den energi man får i sig.
Min rekommendation är att börja prova dig fram under dagsturer och helgturer i naturen, lär dig köket (dess möjligheter och begränsningar) och våga prova dig fram och testa med olika lättlagade maträtter. Skall du ut på en flerdagsvandring är även hållbarhet och vikt/volym på provianten du skall bära med dig viktig att beakta. Går du i "civiliserade" trakter kan man behöva bära med dig vatten, men i ex fjällen finns drickbart vatten överallt.
 
Man behöver energi och näringsrik mat på vandring, torkad eller frystorkad är sätt att slippa bära med sig de ca 70% av maten som är vatten.

Nackdelen med torkad mat är att den behöver blötas upp samt värmas.
Gör du portionsblandningarna färdigblandade så slipper du hemmakockens 3-4 grytor och kan värma i en gryta.

Köpefrystorkat är inte billigt men flera av dem är goda. Som vanligt varierar smaken.

Soppor av typen goda koppen är oftast rejält salta.

Bärsoppor är utmärkta som efterätter ute och mellanmål. Kex och knäckebröd är lättare kakor och mjukt bröd.

Makrillkonserv och en bit torkat kött eller köttig korv är oxså bra utemat.

Öva är även mitt bästa råd.
Hemmaterrängen har alla fördelar.

go tur
 
Funderar på hur man ska få med sig allt man behöver i matväg på en vandring.
Allt från mat o dryck till kryddor o snacks.
Vad är era bästa tips eller knep när det gäller att få med allt du behöver för matlagningen?
Bäst är att minimera förväntningarna och att acceptera att det bara är minimibehoven som ska vara uppfyllda.
Då blir upplevelserna och erfarenheterna som störst av allt det andra runt omkring. Kryddskåp och snackshylla
är normalt sådant som får stanna hemma - möjligen ett litet mycket kompakt kryddkit med salt och peppar.
Hm, snacks - det är något som man vet väntar på hyllan när man återvänt till urbaniseringen...
Dryck, dvs vatten (endast där vatten MÅSTE medföras) bäres i minsta möjliga omfattning och återfylls så snart
ett (väntat eller oväntat) tillfälle uppstår. I Sverige måste normalt bara en ytterst ringa mängd belasta din burna
vikt...

Erfarenhet av övning på hemmaplan brukar i sig vara lätt kunskap att bära
- och generera en fysiskt lättare börda att bära när det väl bär iväg...
 
Min “knep” är att bara koka vatten och det bara på morgon och kväll. Mina minimibehoven:
Utrustning: Lätt gaskök, gasol, tändare, 1 kastrull (från trangia + tång), sked, tallrik (plast), mugg (plast)
Mat:
morgon: frystorkat , snabbkaffe (+socker, mjölkpulver), kex
dag: 3 x snickers etc, torkat kött 50 g, sportsdrycks pulver + vatten
kväll: frystorkat , lite salta nötter

Ingen diskmedel, varm vatten räcker för disk.
 
Om det bara handlar om att få med sig grejerna har jag två grundknep:

1. Bär inte på en massa vatten (d.v.s. försök ha så mycket torkad/frystorkad mat som möjligt.
2. Försök få med så mycket fett som möjligt (det har högst energidensitet).

Sen tycker jag också att man ska se över bränsleåtgången för att slippa släpa en massa onödigt bränsle.
 
Välkommen till Utsidan!
Det finns mycket, kunnigt och roligt skrivet om mat här, så börja använda sökfunktionen, eller bara botanisera i Forums avdelning "Friluftsmat". Kolla även bland matartiklarna - även där kan du söka på mer speciella delämnen.

Kök, bränslen och matlagningsredskap finns det enormt intresse för här, och därmed många informativa trådar, främst i "Kök och brännare"-avdelningen.

Startar du egna trådar, så är chansen större att du får nyttiga svar om frågorna är mer specifika, framgår av din rubrik, och ligger i rätt forumavdelning.

Om jag ändå ska tolka din fråga i denna tråd som "Hur bär man sig åt för att få med sig tillräckligt med mat/bränsle på längre turer, utan att få bära orimligt tungt?", så är det inte fel om du söker på "mat", "kalorier" etc i avdelningen "Lättpackning" - de som skriver där dryftar ofta just det problemet.

Mina egna sätt är i princip som nermanders m fl ovan - vattenfritt, fettrikt, korta eller inga tillagningstider. Hur jag omsätter dem i praktiken kan du läsa här, och en kort sammanfattning av principerna här. OBS inga stora sanningar,
utan bara mina personliga vanor, som säkert inte passar alla.smaker och magar.
Jag tycker t ex inte det är meningsfullt att bära på bränsle till grötkokning (när det finns musli och fullfet pulvermjölk), varma drycker (när det finns citronvatten) eller pastavatten, som hälls ut (när det finns couscous och bulgur, som bara behöver svälla i hetvatten) - men andra kan faktiskt inte leva utan varm frukost, kaffe och makaroner :).

Fett innehåller dubbelt så mycket kalorier per viktenhet som protein och kolhydrater. Protein behöver man ju ändå få i sig, så det är kolhydraterna som man kan minska på och ersätta med fett, för att få ner matvikten (utöver alltså att få bort vattnet, som man gör både av vikt- och hållbarhetsskäl). Det behöver inte alls vara oaptitligt - ett naturligt exempel är nötter och frön, som men sin halva viktandel nyttigt fett (och mycket protein) är både gott, färdigtillagat och energirikt.

Egen matsedel blir inte bara billigare, utan godare och mer vikteffektiv. Det är många som torkar sina maträtter själva, och det är inte alls svårt - bläddra i den här tråden, så får du säkert lust att experimentera själv. Men det är inte ett måste, om man vill slippa - man hittar mycket i mattaffären, som går att använda direkt. Här bara ett exempel på sådant som går att fixa med färdigköpta ingredienser. Flera tips på roliga, praktiska, färdigtorkade råvaror finns i denna tråd.
Tips på bra proteinkällor på vandring finns i denna tråd.

På längre turer behöver man ju också tänka på bränslevikten, och där gör värmereflekterande vindskydd på köket, sjudning på minsta lågan, lock på kastrullen och färdiglagning medelst svällning i en värmeisolerande "grytmysare" rejäl skillnad för åtgången. Här hemmatillfixade exempel på bägge, men det finns många andra bra sätt. Sök på "grytmysare" resp. "vindskydd".

***
Men krångla för guds skull inte till det eller bli kvar med näsan i allt det skrivna. Det är inte så konstigt, börja med att helt enkelt försöka ta med och fixa den mat du gillar hemma ute på enkla utflykter. Snart upptäcker du, att den i hög grad kan både förberedas och "viktkomprimeras". Du får upp dina egna rutiner och preferenser, stöter kanske på konkreta praktiska problem, och kan ställa mycket mer vässade frågor till detta forum sen :)
 
(...) Kryddskåp och snackshylla
är normalt sådant som får stanna hemma - möjligen ett litet mycket kompakt kryddkit med salt och peppar. (...)
Ånä - protest här! Att vandra handlar om njutning, inte självspäkning :).

Jag som väl får anses ha drivit lättpackandet rätt långt, med proviant som hamnar kring 400 g/dag, bär faktiskt ändå på färska vitlöksklyftor, samt försvarligt med torkade: örter, citrongräs, purjolök, tomatpuré, tapenade, kokosmjölkpulver... med flera livsnödvändigheter av den sorten att förgylla mina måltider med.

Och massor med "snacks" - de blir faktiskt mer och mer grunden i min energiförsörjning, för jag lagar sällan mat mitt på dagen. Nötter, mandel, rostade kikärter, "energibars" med kakaosmör eller sesamfröpasta som bindemedel, 85%-ig mörk choklad... det kunde bli en lång lista. De som gillar söta smaker har ännu fler nyttiga härligheter att välja bland: torkad frukt, halva, sesamfrökakor, turkisk konfekt...

Finns ingen anledning att avstå, kryddorna väger försumbart och alla uppräknade "snacks" är god, vikteffektiv och näringsrik vandringsmat.
 
Snacks - jag brukar göra små portions påsar med popcornmajs plus 1-2 påsar salt (typ McDonalds)
En "barnnäve" räcker till en liten trangiakastrull. Inte kanske så energirikt men gott som omväxling till nötter.
 

Bilagor

  • IMG_20160611_225813.jpg
    IMG_20160611_225813.jpg
    22.3 KB · Visningar: 678
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.