Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Fällkniven som jag använder som gör att jag kan lämna slidkniv hemma på tyrer i fjäll eller skog är Victorinox Huntsman. Förutom standard utrustning för Vic.har den sax samt Vic:s såg, och den sågen gör mig imponerad hur effektiv den är!
 
Köpte nyligen en "överlevnadskniv" med tändstål, köpte den mest som en fin pryl att ha, tanken var att jag kanske skulle ta med den nångång ut men redan efter någon dag så skar jag mig rätt djupt i lillfingret så nu får den ligga hemma och samla damm istället, gör nog mer skada än nytta om jag tar med den. Haha. Men kan förstå att man vill ta med en kniv ut, även om man inte använder den så känns det som att det är bra att ha. Sen är det ju många som har knivar som intresse och gärna vill ha med dom ut bara för att.
 
Jag har fått en fin sameslöjdskniv av min fru. Svårt att förklara om den inte kommer med.:)

Men den är bra att tälja och spänta med. En kort brukskniv. Den går bra att skiva torkat kött med också. Annars är det en minifällkniv i förbandspåsen som alltid är med.

Peter
 
Kniv

Bara ordet skapar långa trådar. Då är den viktig. Sätt dig i utegäng och tag upp din kniv för breda smör på mackan. Du har blickarna på dig. Den förmedlar mycket av personlighet.
 
Lika självklar som min klocka är på armen är min Cold Steel SRK när jag är ute i naturen. Det är inget jag ens funderar på. Användningsområdena är många, och i och med att den bara väger ungefär ett kvarts kilo så är det inga som helst problem förknippade med att jag alltid har den med mig.

När den verkligen behövs finns den alltid där och är då oersättlig. För min del kan ett multiverktyg eller en fällkniv aldrig ersätta en rejäl slidkniv med fast blad.

/Birger
 
Lika självklar som min klocka är på armen är min Cold Steel SRK när jag är ute i naturen. Det är inget jag ens funderar på. Användningsområdena är många, och i och med att den bara väger ungefär ett kvarts kilo så är det inga som helst problem förknippade med att jag alltid har den med mig.

När den verkligen behövs finns den alltid där och är då oersättlig. För min del kan ett multiverktyg eller en fällkniv aldrig ersätta en rejäl slidkniv med fast blad.

/Birger

Jo jag har också en gammal slidkniv för jämnan med mig av gammal vana. Falukorven och lite annat blir utsatt för den gamle följeslagaren.
Jag tittade på din kompis och den gör nog skäl för namnet överlevnadskniv. Huvudsaken är att var och en blir nöjd. Själv skulle jag nog inte tordas ta fram något dyligt bland jaktlaget och skära i falukorven för att inte riskera dryga kommentarer.
 
Vet inte hur många gånger det här ämnet har diskuterats i diverse knivtrådar.

Svaret brukar alltid bli: "Huruvida en kniv (och knivtypen) skall medbringas hänger på den planerade aktiviteten/sysselsättningen i samspel med omgivningen."

~Paul~
 
Jag kör alltid med eldriven häcksax, perfekt då man behöver röja sig en tältplats bland videsnåren. Mejar ner effektivt och bra.

Elkabeln har jag i rulle på ryggen, med kontakten ipluggad i närmaste eluttag var jag utgår ifrån. Nackdelen är att jag antingen måste gå samma väg tillbaka, för att rulla upp elkabeln, alternativt veva in den till min slutdestination, vilket tar tid och är ganska energikrävande.

Fördelarna överväger dock.
 
Jo jag har också en gammal slidkniv för jämnan med mig av gammal vana. Falukorven och lite annat blir utsatt för den gamle följeslagaren.
Jag tittade på din kompis och den gör nog skäl för namnet överlevnadskniv. Huvudsaken är att var och en blir nöjd. Själv skulle jag nog inte tordas ta fram något dyligt bland jaktlaget och skära i falukorven för att inte riskera dryga kommentarer.

Jag jagar inte. Så det problemet är obefintligt för min del.

/Birger
 
Det här med överlevnadskiv, eller bushcraftkniv, handlar nog om ett slags identitet eller karaktär eller personlighet. Ett slags fetischism som man av någon anledning är fast i, om man så vill (jfr. Karl Marx, Kapitalet, vol. 1).

Motorsåg eller häcksax i fjällen har jag dock aldrig stött på, och inte heller själv funderat på ens för mina skogsvandringar.
 
Ett allmänt intryck av överlevnadsknivarna är att de, inklusive fodral men bortsett från den eviga frågan om rostfritt eller kolstål, antingen går åt trä- horn- och läderhållet, eller så blir det plast, gummi, micarta, kydex, etc. Några exempel:

Morakniv: plast, gummi.
Fällkniven: plast, zytel, läder (ambivalens...?)
Karesuandokniven: trä, läder, horn.
Esee: micarta, kydex.
Victorinox är numera i båda dessa läger - men naturligtvis utan fodral.

Är detta både en funktionsfråga och en personlighetsfråga?
Knivfilosofi...
Även för bruk i fjällen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 11
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.