Loppisfynd en Caravan Arctic

Jag skulle vilja ha hjälp med en sista Caravan sovsäck som jag köpt begagnad på blocket. Den har jag använt på en 10 dagars vintertur, men det blev aldrig kallare än -16 då den var i april månad.
Den har jag googlat väldigt mycket på med kan inte hitta någon information alls om den.
Det jag vet om den är att den är sjukt varm och skulle själv gissa på minst 10-15 år gammal. Det står -45 grader på lappen i säcken, men det kan väll ändå inte vara komforttempen ? Den är enormt stor och väger enligt vågen ca 2,7 kilo, och då är fyllnadsvikten 1650 gram dun (90 % dun och 10 % fjäder) . Det går en röd dragkedja längs hela säckens sida. Den heter Caravan Antarctic
Och jag måste passa på att tacka så mycket för all info och hjälp, ett helt suveränt forum...

Inte ens en ”gammal” f.d broschyrsamlare kommer ihåg Caravan Antarctic

Notera att det på lappen står GORETEX/ PERTEX, så vad jag kan förstå är det en riktigt exklusiv sovsäck, som måste ha kostat en smärre förmögenhet

Här tror man att Nordiska fjäder (fabriken som tillverkade Caravan) brann ner 1997 http://spa.merinfo.se/question/vilket-ar-brann-foretaget-nordiska-fjader-i-malmo-ner

Per
 
Inte ens en ”gammal” f.d broschyrsamlare kommer ihåg Caravan Antarctic

Notera att det på lappen står GORETEX/ PERTEX, så vad jag kan förstå är det en riktigt exklusiv sovsäck, som måste ha kostat en smärre förmögenhet

Här tror man att Nordiska fjäder (fabriken som tillverkade Caravan) brann ner 1997 http://spa.merinfo.se/question/vilket-ar-brann-foretaget-nordiska-fjader-i-malmo-ner

Per

Otroligt fina fynd TS gjort. Jag har själv flera säckar kvar i bruk tillverkade av Caravan och min erfarenhet är att deras säckar håller hög kvalitet. Caravan var tidigt ute med att behandla dun mot fukt, och redan för 25 år sedan använde de silkonbehandlat dun som de kallade Super Down i sina sovsäckar. Själv har jag en lite unik variant av Caravan Sarek 900 sydd i andra färger än serieproduktionen och märkt med "Caravan Test Team" på ovansidan. Mycket skön 3 säsongssäck i 90/10 "Super Down".

Inte heller jag känner till Caravan Antarctic, och 1650 (!) gram 90/10 dun plus GTX membran - den säcken måste vara helt otroligt varm.

Bifogar en teknisk sammanställning av säckarna från 1993 års broshyr, där bl a Carry Combi m fl finns med.
 

Bilagor

  • Caravan -93.pdf
    228.8 KB · Visningar: 616
Herre gud! En Antarctic - i livs levande livet!?!
Den säcken trodde jag bara var en sån där, av designteamet uppdrömd, titta-vad-vi-kan grej från en mässas montervägg... Den var inte ens prissatt...så "en smärre förmögenhet" var nog bara förordet. Minns inte vilket år mässan var men det måste ha varit tidigt/mitten av 90-talet? Jag hoppas du kan få fram lite historia från säljaren - den där säcken har nog varit med om saker vi inte ens kan drömma om.

Och en Carry Combi är inte fy skam den heller, det var modellen som efterträdde CombiDeLuxe när det blev svårsålt dyrt med produktionen av dubbel-dunsäcken...

Grattis till en serie fynd man inte tror EN person kan göra i ett liv...
 
Herre gud! En Antarctic - i livs levande livet!?!
Den säcken trodde jag bara var en sån där, av designteamet uppdrömd, titta-vad-vi-kan grej från en mässas montervägg... Den var inte ens prissatt...så "en smärre förmögenhet" var nog bara förordet. Minns inte vilket år mässan var men det måste ha varit tidigt/mitten av 90-talet? Jag hoppas du kan få fram lite historia från säljaren - den där säcken har nog varit med om saker vi inte ens kan drömma om.

Och en Carry Combi är inte fy skam den heller, det var modellen som efterträdde CombiDeLuxe när det blev svårsålt dyrt med produktionen av dubbel-dunsäcken...

Grattis till en serie fynd man inte tror EN person kan göra i ett liv...

Jag tackar, ja det var roligt att det verkar vara en sådan fin säck. Synd att det inte går att googla fram någon info om den. Jag köpte den i ett paket på blocket från en gammal bergsbestigare som använt den i allafall i över 30 minus utan att frysa. Paketet var sovsäcken och ett par stora tjocka The North Face vantar + ett par One sport storskor. Skorna var dok slitna men resten i toppskick. Allting för tusenlappen. Kändes mest som han var klar med äventyr och sakerna bara tog plats. Om du som sålde sakerna läser det här så berätta gärna lite om säcken.
 
Ibland har man tur, idag så hittade jag också en Caravan Arctic på en loppis i Linköping. Hel och ren till priset utav 120 kronor och jag har varit på jakt rätt länge efter en begagnad dunsovsäck.
Jag har haft funderingar på att tillverka en topquilt av just en dunsovsäck men den här känns ju lite fel att sätta saxen i, så den får nog vara i originalskick.
Kombinerar jag med min Caravan Wings som jag köpte ny 1981 och har Arcticen som yttersäck så blir det nog varmt satan...
 
Ibland har man tur, idag så hittade jag också en Caravan Arctic på en loppis i Linköping. Hel och ren till priset utav 120 kronor och jag har varit på jakt rätt länge efter en begagnad dunsovsäck.
Jag har haft funderingar på att tillverka en topquilt av just en dunsovsäck men den här känns ju lite fel att sätta saxen i, så den får nog vara i originalskick.
Kombinerar jag med min Caravan Wings som jag köpte ny 1981 och har Arcticen som yttersäck så blir det nog varmt satan...
Jag får verkligen gratulera, väldigt bra fynd. Jag håller själv precis på att inviga min dun/innersäck av min Carry/combi och sover riktigt skönt i strax under nollan i ett öppet vindskydd med underställ och sovsäckslakan. I Arcticen hade det nog varit lite för varmt.
 
Fredag till lördag så skall det kanske bli strax under - 20 grader, perfekt att prova sovsäckar i. Jag skall testa att stoppa min Caravan Arctic inuti yttersäcken från min Caravan Carry-combi(den gröna syntet säcken)
Det borde bli en väldigt varm kombination om de passar bra storleksmässigt ihop. Det blir en vinterkombination för under hundringen.
 
Få sin Arctic i fin form?

Är igång med att tvätta sovsäckar. Igår var det min gamla Arctic från 1971/1972 (om jag minns rätt). Mörkblå med röd insida, dubbla blixtlås och bör varit gjord för -15 eller -18. Etiketten tyvärr bortsliten, säcken har varit med om mycket. Minns också att jag sov hyfsat bekvämt under en gran en gång när det var så kallt.

Men så är det grejen med var dunet befinner sig. Med tiden samlades mer dun på säckens undersida än på dess översida samt att mer än halva dunmängden tycks befinna sig i fotändan. Vid tvätten igår ändrades inget av det, även om loftet överlag blev mycket bättre. Så nu gäller det att putta, trycka, skaka osv för att få dunet där det ska vara.

Men hur ska man göra detta så det blir så enkelt som möjligt? Det finns tvärgående kanaler, och kanalerna har väggar. På något sätt har dunet passerat mellan väggarna och hamnat i andra kanaler. Men var? Är det någon som har en ritning på kanalsystemet och var väggarna släpper igenom dun? Eller kanske har öppnat sin Arctic och tittat efter? ;)

(Jag hoppas verkligen att att min teori verkligen går att omsätta i praktiken, så att det inte är en "one-way-road" för dunet och jag sliter helt i onödan.)

/Hans
 
Grattulerar till ett kap. Minns jag rät betalade jag närmare 2300kr för min Caravan Carry Combi 1983.

Har haft manga sköna natter i den men då jag är lite frusen av mig har jag nästan alltid (förutom under rena sommarnätter) sovit i dubbla sacker eller dunsäcken (som är den varmare av de 2).

Tyngden och packvolymen är ju dock inte av modernaste snit men kan man leva med det är det ju en kanonbra sack.

Minns jag rätt är yttersäcken (den gröna) fylld med hela 2-hålsfiber. Utvecklingen goick dock snabbat så inom några år var 2-hålsfiber "ute i kylan" och bade 5-håls & 7-hålsfiber hade passerat.

Mvh!
// Niklas
 
Jaha, då har även jag blivit ägare till en (mörkblå) Caravan Arctic.

Och i mycket bra skick dessutom. Blir en bra kompanjon till min Caravan Combi De Luxe (som är borta på långlån hos yngste brorsonen). Samma färgställning med mörkblå utsida och röd insida i alla tre säckarna: Arcticen samt CDL, både ytter och inner.

Arcticen har dubbla blixtlås, ett inre och ett yttre medan CDL har ett blixtlås per säck. Effekten blir nog densamma; lågt genomläckage.
 

Bilagor

  • PICT8495B-72dpi.jpg
    PICT8495B-72dpi.jpg
    63 KB · Visningar: 2,498
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pysen78 Loppisfynd caravan och fjällrävenpuppa Bo och sova 18
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
vandrafjäll caravan kaipak 3 Bo och sova 3
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
avsl_22-07-26 Caravan 1000 Bo och sova 25
Fribo Komforttemp gammal caravan dreamfill? Bo och sova 2
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
johanfpettersson Fjällräven caravan carry-combi Bo och sova 6
The Trooper Caravan Trekking? Bo och sova 3
Damberg Sovsäck Caravan Odin plus -18, fyllning? Bo och sova 4
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
andy69 Caravan sovsäck. Bo och sova 5
pejo Sovsäck: Caravan vs Haglöfs Bo och sova 6
CanMan Caravan tält Bo och sova 14
goofi Caravan Carry Combi -30 Bo och sova 3
Ix Caravan Skvader Bo och sova 7
kent Ask Tält, Caravan, Kaipak 3?? Bo och sova 6
Dado CARAVAN Sarek 900 - sovsäck Bo och sova 0
ollie II Caravan, Carry Combi. Bo och sova 3
Caravan-sovsäckar? Bo och sova 3
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
xtrem Arctic Alpine Veloce Bo och sova 272
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.