Hur stollig får man vara?

Låt oss anta att Forsmark råkar ut för en härdsmälta. Är det då också Skogsbolagets fel för att de köper el därifrån? Nope. de har ju köpt en vara.
 
Låt oss anta att Forsmark råkar ut för en härdsmälta. Är det då också Skogsbolagets fel för att de köper el därifrån? Nope. de har ju köpt en vara.

Inte en vara utan en tjänst... Men nu spelar det iofs inte så stor roll då vi pratar avtal mellan näringsidkare och inte mellan näringsidkare och privatperson. ;-)
 
Jag anser att ansvaret är beställarens, dvs. slutkonsumenten. Köper man toapapper är man ansvarig att se till att det kommer från hållbar källa. Tyvärr finns det ingen som tänker så och miljöhyckleriet kan fortgå.
 
Jag anser att ansvaret är beställarens, dvs. slutkonsumenten. Köper man toapapper är man ansvarig att se till att det kommer från hållbar källa. Tyvärr finns det ingen som tänker så och miljöhyckleriet kan fortgå.

Så om du använder en toalett på tex Stockholms centaralstation så undersöker du först vilket toapapper som de har, var det kommer ifrån, hur den entreprenör som averkade skogen sköt sig samt hur det transporterats dit?
 
Nej det var vad jag skrev men det jag menar är att beställaren är den som betalar för varan. Om jag dödar 35 ton lax en arbetsdag är inte jag personligen ansvarig utan den som beställt och betalt varan. När jag var som mest militant tackade jag nej om någon bjöd på icke ekologisk mat vilket kanske kan jämföras med ditt toalettexempel. Det man skulle kunna göra är att ta reda på vart pappret kommit från. Några toalettpapper från hållbar källa finns inte att köpa. I alla fall inte storskaligt. Sen skrev jag att ingen tänker så vilket numera inkluderar mig själv. Bryr man sig bör man ju börja ställa krav. Det gjorde jag en gång i tiden.
 
Så om du använder en toalett på tex Stockholms centaralstation så undersöker du först vilket toapapper som de har, var det kommer ifrån, hur den entreprenör som averkade skogen sköt sig samt hur det transporterats dit?

Det började med en man som tände eld i skogen, nu är vi på en toalett i Stockholm :)
 
Nej det var vad jag skrev men det jag menar är att beställaren är den som betalar för varan. Om jag dödar 35 ton lax en arbetsdag är inte jag personligen ansvarig utan den som beställt och betalt varan.

Vänta nu lite... någon måtta på stollerierna får det väl ändå vara. Ingen tvingar dig att tillhandahålla tjänsten/varan alltså är du ansvarig som gör den möjlig att köpa.

Med ditt resonemang så har inte tjuvjägarna som skjuter tex elefant och noshörning något ansvar i det brottet?
 
Vänta nu lite... någon måtta på stollerierna får det väl ändå vara. Ingen tvingar dig att tillhandahålla tjänsten/varan alltså är du ansvarig som gör den möjlig att köpa.

Med ditt resonemang så har inte tjuvjägarna som skjuter tex elefant och noshörning något ansvar i det brottet?

Exakt. Inte heller knarklangare. Det är efterfrågan som är problemet. Om jag tillhandahåller en vara som ingen vill köpa lär min verksamhet upphöra ganska snart. I alla fall i en marknadsstyrd värld.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...