akto kaitum

Har ensamvandrat med hund och Hillebergs Kaitum 2. Bra tält för oss två men tycker att tältet är lite väl stort för att kunna stuva ner den ordentligt i ryggsäcken (Kajka 85). Jag brukar packa tältet ovanpå säcken under topplocket men den sitter inte bra där, topplocket är en aningens för litet. Har sneglat på Akto som är både lättare och mindre. Är det stor skillnad på tältens volym i nerpackad form?
 
Funderar inte på att du har för mycket packning med dig? Jag har själv ett Kaitum 2 GT och har inga problem att trycka ner det (I!) min Bora 80 (Arcteryx) och ha luft kvar i toppskiktet. Kanske ska nämna att jag inte är någon UL-packare heller. :)
 
För mycket packning?..
Tja, allt är ju relativt. Tycker det är svårt att skala bort mer än jag gör, vikten brukar hamna på 30 kg i utgångsläget. Vill ha med mej utrustning för all slags väder då jag vandrar på hösten med värme kyla regn snö... Men visst kan man nog hitta saker som kan tas bort.
Tycker ändå att Kaitum är stor att förvara inne i ryggsäcken och det är där jag helst vill ha tältet.
 
Det finns goda möjligheter att komprimera tältet utan att ta i så hårt att riskera onödigt slitage. Testa bara att lägga händerna över tältpåsen och trycka den lite lätt mot golvet så får du se hur mycket luft som pustar ut.

2-pack spännrem på clas ohlsson för en tjuga och lite pill med packteknik så ska det gå bra med en så stor säck :)
 
Har ett Nammatj 3GT (3 stänger, hyfsat lika mått som ditt) och ett Akto och det är mer än halva packvolymens skillnad om man plockar bort stängerna och spik från packpåsen och trycker till.

Observera dock att Akto har metallstänger nere vid fotlådan vilket gör att man inte kan trycka till det som med Nammatj som mer blir knubbigt packat jämfört med Aktots mer platta och långa form.

Hur stor är din hund?

Undrar då jag tycker att absiden i Aktot är för liten för mig + en boxer + kajka 75L.
 

Bilagor

  • hillebergaktovsnammtj3gt.jpg
    hillebergaktovsnammtj3gt.jpg
    18.4 KB · Visningar: 1,291
Senast ändrad:
För mycket packning?..
Tja, allt är ju relativt. Tycker det är svårt att skala bort mer än jag gör, vikten brukar hamna på 30 kg i utgångsläget. Vill ha med mej utrustning för all slags väder då jag vandrar på hösten med värme kyla regn snö... Men visst kan man nog hitta saker som kan tas bort.
Tycker ändå att Kaitum är stor att förvara inne i ryggsäcken och det är där jag helst vill ha tältet.

Förstår vad du menar. Höst kräver lite mer men bara lite... Gick sj ned 30 kg i sommras, utan hund visserligen, men dock. Skalade lätt bort 10 kg när jag väl kom hem... Men tror ändå att dj borde klara av att packa ner tältet i ryggan. Har för mig att Kaikan är rektangulär utan vidare avsmalnad någonstans jämfört med Boran som smalnar av nedåt. Rannsaka packningen o gör en lista o kolla om du verkligen behöver allt? E den redan skalad så kanske du ska titta på Akto istället... :) Nker själv också på ett mindre tält. Men är mer inne på ett Staika. ( Är bråkar fortfarande med mig själv om det egentligen är mindre)
Lycka till :)
 
Har ett Nammatj 3GT (3 stänger, hyfsat lika mått som ditt) och ett Akto och det är mer än halva packvolymens skillnad om man plockar bort stängerna och spik från packpåsen och trycker till.

Observera dock att Akto har metallstänger nere vid fotlådan vilket gör att man inte kan trycka till det som med Nammatj som mer blir knubbigt packat jämfört med Aktots mer platta och långa form.

Hur stor är din hund?

Undrar då jag tycker att absiden i Aktot är för liten för mig + en boxer + kajka 75L.

Finsk lapphund + kajka 85 kanske blir för trångt i absiden som du antyder. Ska kolla tältet uppslaget på Naturkompaniet framöver...
 
Jag har ett Akto men ingen hund tyvärr. tror också att ett Akto är för litet för gubbe, hund och rygga...
Kaitum till vänster och Akto till höger:
 

Bilagor

  • Hilleberg.jpg
    Hilleberg.jpg
    32.4 KB · Visningar: 1,043
Har ett Nammatj 3GT (3 stänger, hyfsat lika mått som ditt) och ett Akto och det är mer än halva packvolymens skillnad om man plockar bort stängerna och spik från packpåsen och trycker till.

Observera dock att Akto har metallstänger nere vid fotlådan vilket gör att man inte kan trycka till det som med Nammatj som mer blir knubbigt packat jämfört med Aktots mer platta och långa form.

Hur stor är din hund?

Undrar då jag tycker att absiden i Aktot är för liten för mig + en boxer + kajka 75L.
Jag har nyligen införskaffat mig ett Akto och stör mig på nämnda glasfiberstängerna när jag ska packa ner tältet. De hindrar ju större delen av komprimeringen. Jag har sedan tidigare ett Hilleberg Nallo 2 som jag kan trycka ihop till en liten "boll". Skulle önskat detsamma med Akton. Finns det ingen bra modifikation? Någon som testat plocka ut glasfiberstängerna?
 
Kan du dela på det så att du har tältpinnarna spända på väskan men resten i packningen eller under locket?

Annars kanske lösningen är att hitta en packpåse till tältet som du kan få till bra under locket på kajkan.
 
http://se.hilleberg.com/SV/frågor-svar/vilka-mått-har-era-tält-när-de-är-packade/

Det mesta är ju individuellt men jag packar hellre långsmala cylindrar än bollar. Ett så pass litet tält som Akto brukar inte vara något problem att ta i ryggans sidficka och använda kompressionsremmarna för att hålla på plats.
Jag gjorde lite packtester av Akton i helgen och det bästa sättet tyckte jag var att samla alla fyra glasfiberstängerna i handen, stoppa ner dessa i packpåsen och sedan knöla ner tältet lite bredvid i packpåsen. Tältpinnen stoppar jag ned för sig själv i sidan på ryggsäcken. Helt okej.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Akto i ryggsäcken. Bo och sova 11
Mallme Äldre modell Akto Bo och sova 5
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
Boludo Less på Akto Bo och sova 47
vandrarman Sträckning tätduk på Akto Bo och sova 30
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
haiwa akto enan Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
såg Hilleberg Akto Bo och sova 11
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
mattiasland Höjden på Hilleberg Akto Bo och sova 15
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Napoleon Hilleberg Akto + 186 cm lång? Bo och sova 13
liquidmonkey Rea tips - akto!!! Bo och sova 3
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
Stordrulen Akto med flera.. Bo och sova 30
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
erikhaglund Hur stort är Hilleberg Akto ihoppackat? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
quicksilver akto tipps Bo och sova 16
brigas Akto med bara myggnät Bo och sova 2
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
majjen HB Akto i storm? Bo och sova 19
Joakim Ambrosson Viktspecificering +Akto Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
Stiffmeistern Akto och dess markpinnar Bo och sova 9
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
fullrulle Akto vs. Ringstind Bo och sova 24
Avslut090305 Frågor om Akto! Bo och sova 8
avslutad AKTO Bo och sova 5
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
Olaa Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack. Bo och sova 13
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
KLAGER Hillbeberg akto 2002 Bo och sova 2
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
2-persons Akto??? Bo och sova 28
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Unna eller Akto? Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Mrahvin HB Kaitum 2GT vs Kaitum 3 Bo och sova 6
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
danisko Allak eller Kaitum (eller annat)? Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.