Arctic Alpine Veloce

Klipp till ett stycke myggnät som täcker hela ventilationen vid fotändan och fäst fast den vid behov med dubbelhäftande kardborreband. Då är den lätt att ta bort och du slipper sy. Det är ju inte så många månader per år som myggplågan pågår och det behövs täckas med nät.
 
Har också funderat på att få dit ett myggnät i luckan där men eftersom jag just beställt tältet och inte har hunnt få det ännu så har jag inte koll på hur det ser ut i detalj.

Men en viktig anledning till den där luckan är väl att kunna justera luckan i yttertältet innifrån? Då måste myggnätet gå att öppna och stänga lätt och visst, kardborrband kan vara ett alternativ... Men samtidigt vill jag ha helt knottätt (svi eller vad ni nu kallar dessa små rackare på nordligare breddgrader...) så om man ska använda kardborrband behöver man ju se till att det inte blir glipor. Tänker att det kan vara en risk om man inte sätter kardborrband hela vägen runt om?

På tal om knott, jag hoppas verkligen att nätet i dörren är så finmaskigt att det även håller de minsta rackarna ute...?
 
Jag funderade på om ett extra golv under kan vara värt för att skydda extra mot stenar, kvistar och markfukt. tänkte klippa till en presenning i så fall men av bekvämlighet beställde jag jag detta Tältgolv
Och passade på att beställa extra tältspikar, linor och spännare att ha i reserv.

Kondens märkte jag inte av den fuktiga natten jag och hunden provade tältet utan någon öppnad ventilation. Lite fukt är ju normalt men att modifiera med myggnät tror jag inte är nödvändigt.
 
I somras så var jag och fiskade i norra Finland och det var otroligt varmt samt en fruktansvärt massa mygg, jag skojar inte om jag säger att det var över ett hundratal utanför myggdörren och mellan inner/ yttertält.
Då kan jag lova att jag såg till att ha ventilationen stängd vid fotändan och det fungerade perfekt, jag upplevde ingen kondens trots att både hunden och jag sov i tältet.
Myggdörren är så finmaskig att knotten inte kan passera genom nätet heller, så i mitt Veloce ligger jag och hunden säkert..!
 
Nu har jag äntligen provat sätta upp tältet. Jäkligt fint tält måste jag säga ;)

Jag hade loss innertältet för att se hur det blev och nu vet jag inte riktigt hur man sätter ihop bandet på motsatt sida av öppningen. Var ska det sitta?

2m4vtiv.jpg

Det som sitter löst på bilden.

96gl6d.jpg

Där ska det sitta på insidan antar jag?

5xo2dg.jpg

f9etf.jpg


Sitter stormlinorna rätt? Synpunkter mottages tacksamt.
 
Nu har jag äntligen provat sätta upp tältet. Jäkligt fint tält måste jag säga ;)

Jag hade loss innertältet för att se hur det blev och nu vet jag inte riktigt hur man sätter ihop bandet på motsatt sida av öppningen. Var ska det sitta?


Sitter stormlinorna rätt? Synpunkter mottages tacksamt.

Jag har också fått hem mitt tält, och provmonterade det till flickvännens stora förtjusning i vardagsrummet! ;)

Något jag funderar över är huruvida de stormlinor som medföljer verkligen håller? Någon här som provat dessa i lite värre väder.

Tidigare har jag använt 3mm paracord med linlås för att spänna ner tarpar.

Efter ha googlat efter bilder på tältet monterat funderar jag hur många stormlinor som faktiskt behövs.

Daniel, hur många linor har du använt på bilden? Räknar jag rätt att det är totalt fem stycken?

Dessa skulle i sådant fall vara:

- En vid fotdelen som har spänts som ett "W" med två tältpinnar
- Två på varje sida tältbågen
- En på varje sida vid huvuddelet av tältet
 
Jag har också fått hem mitt tält, och provmonterade det till flickvännens stora förtjusning i vardagsrummet! ;)

Något jag funderar över är huruvida de stormlinor som medföljer verkligen håller? Någon här som provat dessa i lite värre väder.

Tidigare har jag använt 3mm paracord med linlås för att spänna ner tarpar.

Efter ha googlat efter bilder på tältet monterat funderar jag hur många stormlinor som faktiskt behövs.

Daniel, hur många linor har du använt på bilden? Räknar jag rätt att det är totalt fem stycken?

Dessa skulle i sådant fall vara:

- En vid fotdelen som har spänts som ett "W" med två tältpinnar
- Två på varje sida tältbågen
- En på varje sida vid huvuddelet av tältet

Jag tror att duken går sönder långt före stormlinorna. Tycker dom känns starka och helt stumma. Menar du att linorna är känns svaga?

Ja, det är totalt 5 linor jag har använt. Man fick 6 eller 8 tror jag, så det finns reserv.

Tycker att tältpinnarna försvinner väldigt lätt. Jag kommer antingen att måla eller sätta på krympslang, som det tipsats om i tråden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.