Arctic Alpine Veloce

Tack för tipset på tält och den fina youtube-videon som visar veloce tältet.

Det blev ett köp av veloce och ett Evazote liggunderlag från friluftsfrämjandet istället för ett footprint för att ha under golvet då man tältar på stenstränder/klippor. Designen är snarlik akto hoppas det håller liknande kvalitet trots det mycket lägre priset. Det relativt långa sovytan tilltalade mig som är 195cm med fötter på 30cm, tror att wbt2 hade blivit för kort för mig. Smart tips med krympslang på tältpinnarna det ska kopieras. Dela gärna med er om ni har fler smarta modifieringar.
 
Det skulle vara intressant att få feedback från er som har tältet om hur golvet klarar att sättas upp på blöt mark, ex regndränkt gräsmatta? Enligt Northstars spec skall golvet klara min 2000mmvp, och det är ju inte så imponerande siffror på papperet. Vad jag vill undvika är risken att markfukt tränger genom golvet när man utsätter golvet för tryck genom att krypa runt eller lägga sig i tältet;)
 
Jag blev lite förvånad när tältet nu kostar 4475kr! Dock så gick det fortfarande att få det för 1900kr via appen Klipster.

Skickat från min C6603 via Tapatalk
 
Ni som använt tältet lite, finns det möjlighet att hänga upp grejer inuti?
Kan man spänna upp en torklina eller liknande?

Silenhag, hur gjorde du W-snörningen med stormlinorna? Ser onekligen snyggt ut!

Seamsealer ett måste eller klarar man sig utan?
 
Då jag har både ett WBT2 samt ett Veloce så kan jag bara säga följande:
Jag har aldrig behövt att oroa mig för golvet som aldrig läck igenom på något utav tälten hur mycket det än regnat.
Sömmarna har jag aldrig tätat och dom håller tätt ännu, jag väntar väl tills det börjar läcka in innan jag tätar dom.
Det finns öglor som man kan fästa torklina i invändigt i båda tälten, jag hänger upp en liten tältlykta och mina glasögon m.m.

/Dennis
 
Då jag har både ett WBT2 samt ett Veloce så kan jag bara säga följande:
Jag har aldrig behövt att oroa mig för golvet som aldrig läck igenom på något utav tälten hur mycket det än regnat.
Sömmarna har jag aldrig tätat och dom håller tätt ännu, jag väntar väl tills det börjar läcka in innan jag tätar dom.
Det finns öglor som man kan fästa torklina i invändigt i båda tälten, jag hänger upp en liten tältlykta och mina glasögon m.m.

/Dennis

Aha kul att höra.
Öglor o allt, ska bli spännande o slå upp när all snö smält bort!

Tack Dennis!
 
Silenhag, hur gjorde du W-snörningen med stormlinorna? Ser onekligen snyggt ut!

Seamsealer ett måste eller klarar man sig utan?

W-snöringen är enklare än vad det ser ut. Om man tittar på bilden på sid 2 så tog jag en av de fyra stormlinorna som följer med tältet och knöt fast det i det bortre fästet. Sen lägger jag ut halva linan på marken som ett u och trär linan genom mittenöglan/fästet, nytt u och trär sen linan genom en linsträckare (följer med), genom fästet som är närmast i bild, och knyter fast det i linsträckaren, klart :) Bara att nu sätta ner två tältspik i u:na och strama åt linsträckaren (självklart låter jag stormlinorna sitta kvar, monterade på tältet vid nedpackning). Lindragningen kommer automatiskt att fördela belastningen jämt över alla de tre punkterna. Vill man att stormlinorna ska löpa lite lättare genom sina fästen så kan man sätta en liten nyckelring som linan istället kan löpa genom. Detta minskar friktionen avsevärt, gör jämnviktningen effektivare och förlänger troligtvis livslängden på linfästena. Jag har inte gjort detta ännu men jag ska.

Seamsealer har inte jag heller använt...väntar tills det börjar läcka om det nu gör det..? På mitt HB Nammatj skulle jag nog behöva Seamseal:a vid dörren. De första gångerna jag hade det tältet (för ett antal år sedan) så var jag lite överambitiös vad det gäller å sträcka tältet vilket resulterade i att alla sömhålen vid dörren blev en smula uttöjda och förstorade. Rinner lite här vid häftigt regn...men jag har inte orkat kladda med Seamsealer ännu...det kommer ju inte in i innertältet...

Var för övrigt på en liten helgtur natten till idag. Østmarka, Lutvannet, bara ett stenkast ut i marka, lite fiske, bålfyring och Hotell Veloce stod såklart før skogslogi:n ;)
...och Friluftsfrämjandets "Multimat" under som skydd extra markisolering och footprint...
 

Bilagor

  • Langvatn.jpg
    Langvatn.jpg
    55.2 KB · Visningar: 1,665
Senast ändrad:
W-snöringen är enklare än vad det ser ut. Om man tittar på bilden på sid 2 så tog jag en av de fyra stormlinorna som följer med tältet och knöt fast det i det bortre fästet. Sen lägger jag ut halva linan på marken som ett u och trär linan genom mittenöglan/fästet, nytt u och trär sen linan genom en linsträckare (följer med), genom fästet som är närmast i bild, och knyter fast det i linsträckaren, klart :) Bara att nu sätta ner två tältspik i u:na och strama åt linsträckaren (självklart låter jag stormlinorna sitta kvar, monterade på tältet vid nedpackning). Lindragningen kommer automatiskt att fördela belastningen jämt över alla de tre punkterna. Vill man att stormlinorna ska löpa lite lättare genom sina fästen så kan man sätta en liten nyckelring som linan istället kan löpa genom. Detta minskar friktionen avsevärt, gör jämnviktningen effektivare och förlänger troligtvis livslängden på linfästena. Jag har inte gjort detta ännu men jag ska.

Seamsealer har inte jag heller använt...väntar tills det börjar läcka om det nu gör det..? På mitt HB Nammatj skulle jag nog behöva Seamseal:a vid dörren. De första gångerna jag hade det tältet (för ett antal år sedan) så var jag lite överambitiös vad det gäller å sträcka tältet vilket resulterade i att alla sömhålen vid dörren blev en smula uttöjda och förstorade. Rinner lite här vid häftigt regn...men jag har inte orkat kladda med Seamsealer ännu...det kommer ju inte in i innertältet...

Var för övrigt på en liten helgtur natten till idag. Østmarka, Lutvannet, bara ett stenkast ut i marka, lite fiske, bålfyring och Hotell Veloce stod såklart før skogslogi:n ;)
...och Friluftsfrämjandets "Multimat" under som skydd extra markisolering och footprint...

Tusen tack för beskrivningen!
Slog också till på ett grönt Veloce ☺ väntar nu bara att snön försvinner så man får testa det!
Kanske tar en tur i helg...

Hur är multimat:en då? Kom ju bara i 1x2 meters storlek. Du måste väl ha två då? Blir väl ganska tungt o bulkigt eller misstar jag mig?
Funderar på en liten lättviktspresenning som footprint, både under tältet och i absiden.
Någon som gjort något liknande och vill dela med sig?
 
Hur är multimat:en då? Kom ju bara i 1x2 meters storlek. Du måste väl ha två då? Blir väl ganska tungt o bulkigt eller misstar jag mig?
Funderar på en liten lättviktspresenning som footprint, både under tältet och i absiden.
Någon som gjort något liknande och vill dela med sig?

...jo det är sant, Multimat:en är inte ett äkta "footprint" som täcker hela den yta som tältet upptar. Ber om ursäkt för den missledningen. För mig är det viktigast att skydda innertältets bottenduk och utan att det sticker ut ngt runt tältet. Multimat:en fyller den funktionen. Täcker inte riktigt hela innertältet Innertält: 230 x 100 (110) cm. Multimat: 200 x 100 cm

...men täcker den yta jag belastar 99.9 % av gångerna jag kryper runt/ ligger inne i tältet :)
Min Multimat väger 368 g

Lättviktspresenning kan säkert också funka om man klipper till den och evt. (?) syr kanterna lite..
 
...jo det är sant, Multimat:en är inte ett äkta "footprint" som täcker hela den yta som tältet upptar. Ber om ursäkt för den missledningen. För mig är det viktigast att skydda innertältets bottenduk och utan att det sticker ut ngt runt tältet. Multimat:en fyller den funktionen. Täcker inte riktigt hela innertältet Innertält: 230 x 100 (110) cm. Multimat: 200 x 100 cm

...men täcker den yta jag belastar 99.9 % av gångerna jag kryper runt/ ligger inne i tältet :)
Min Multimat väger 368 g

Lättviktspresenning kan säkert också funka om man klipper till den och evt. (?) syr lite..

Aha bra, hade fel golvmått i huvudet :)
Tack för tipsen, kan inte vänta tills jag får gå o testa lite!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.