Dvärgbandmask kanske i en räv nära dig !?

Så har det nu hänt, kanske inte oväntat men mkt oönskat! Dvärgbandmask påträffad i Sverige! Bär- och svampplockning blir inte lika lustfyllt!?
Läs mer på www.sva.se

Mvh J
 
Ah, nä. :(

OK, det var väl bara en fråga om tid innan det skulle komma hit också, men det är ju fortfarande verkligen inte glada nyheter. Tråkigt med bär & svamp, tråkigt för alla som odlar eget frukt och grönt, tråkigt för folk med katter och hundar...
 
Det har talats så mycket om varg och mårdhund från Finland, men det finns mårdhundar och smittade rävar i Danmark och det importeras 10 000 tals hundar varje år, och alla är inte avmaskade som de skall.
 
Det stora problemet lär knappast vara mårdhunden utan det rör sig om illegala smuggelhundar. Att man dessutom tog bort karantänkraven för 15 år sedan i samband med EU-inträdet gör att vi får en ökad rörlighet av hundar mellan länderna.
 
Fortsättning följer

Bra info på http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/echinokockinfektion/

Men de har missat att föra in det aktuella fyndet!

Två arter berörs i länken ovan hundens dvärgbandmask som tidigare funnits på Nordkalotten och rävens dvärgbandmask som är den aktuella i Bohuslän.

Smittskyddsinstitutet talar om katastrof det tycker jag är väl starkt men det kan vara en rejält otäck sjukdom hos människor. Vi ser en del fall främst på personer från medelhavsländer och Mellanöstern på svenska sjukhus.

Blir till att lära om en del. Vad händer med t ex jordgubbsodling, vågar man plocka och äta smultron och blåbär utan att skölja, slut med hundpussar etc.


Thure

Skickat från min iPod
 
I de områden på Svalbard där rävdvärgbandmask förekommer avråder man ju från att dricka vatten i sjöar och älvar eftersom parasitäggen kan följa med smältvattnet ned i vattnet. Hur kul är det på skala om samma sak händer i de svenska fjällen? :-(
 
Och jag antar att det även innebär att man borde sluta dricka vattnet i bäckar även på lågland, speciellt Bohuslän?

Först skulle man vilja veta hur utbredd smittan är samt få en hint om hur och vart den sprider sig i landet. Att en räv befunnits smittad just nu behöver ju inte innebära att smittan inte funnit här tidigare. Som jag förstod det är den "reguljära" provtagningskontrollen innan smittan upptäcktes inte jätteomfattande, vilket innebär att smittan kan ha funnits både kortare eller längre tid i landet. När nu ett större provtagningsprogram verkar komma igång får vi förhoppningsvis bättre kolla på vart och hur masken finns och att råd och rekommendationer utformas utifrån riskbilden.

Men visst skulle det påverka livskvaliten negativt att inte kunna gå ut och plocka smultron med barnen alt dricka vatten i våra fjällbäckar mm mm.

Mvh
J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.