Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nr 10 är något av en favorit bland de senaste tillskotten (trots förekomsten av ansats ;)). Det är en Cold Steel 36LPM Pendleton Mini Hunter.

Takefu VG-1 rostfritt blad, Kraton-grepp, samt slida i ABS-plast.

Kniven är överraskande bekväm att hantera trots det förhållandevis slimmade greppet. Fin balans dessutom.
 

Bilagor

  • Min Cold Steel 36LPM Pendleton Mini Hunter.jpg
    Min Cold Steel 36LPM Pendleton Mini Hunter.jpg
    22.5 KB · Visningar: 740
  • Min Cold Steel 36LPM Pendleton Mini Hunter 2.jpg
    Min Cold Steel 36LPM Pendleton Mini Hunter 2.jpg
    24.7 KB · Visningar: 753
  • Min Cold Steel 36LPM Pendleton Mini Hunter, slida.jpg
    Min Cold Steel 36LPM Pendleton Mini Hunter, slida.jpg
    32.3 KB · Visningar: 754
  • Min Cold Steel 36LPM Pendleton Mini Hunter, slida, 2.jpg
    Min Cold Steel 36LPM Pendleton Mini Hunter, slida, 2.jpg
    27.7 KB · Visningar: 735
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 736
Använder mig av olika knivar till olika saker, ett urval är dessa.
Frosten är min brukskniv sedan mer än 20år tillbaka, följt med på hajker, scoutläger och fjällfärder. Aldrig svikigt mig någon gång.
Fällkniven är en Gerber 400 som komplement när slidkniven inte åker med. Tyvärr är det några jack i eggen efter lite dumt användande. Lätt och användarvänlig, ut och hopfällbar med en hand.
Som nyinflyttad i Boden kan man inte vara utan en Fällkniven produkt så det blev till att säga hej till Fällkniven G1- troligtviss kommer den aldrig att användas.
För att hålla skärpan används diamantbrynen. Nere i källaren har bostadsrättsföreningen en slipsten som man kan nyttja.
Mest använda kniven (utom i köket) är en Stanley brytbladskniv i metall.
I köket dominerar Arcos, alla omslipade efter mitt tycke. Har aldrig haft problem att skiva någonting och förstår inte fascinationen med tomatskivning som bevis på skarphet.
 

Bilagor

  • 20160327_124259.jpg
    20160327_124259.jpg
    41.8 KB · Visningar: 779
Apropå gåvor på detta forum så måste jag erkänna att jag också fått en försändelse.

Upprinnelsen var ett ytterst sympatiskt meddelande som innehöll en förfrågan om adress eftersom vederbörande (vet ej om du vill vara anonym, annars talar jag gärna om det! :)) ville skicka några knivar till mig!

The%20Gift.jpg

Bilden döpte jag därför till "The Gift" på IG! :)

Jag kan meddela att de kommer generera några texter på bloggen förstås. Dels har jag faktiskt inte känt på någon Svörd Friction Folder tidigare, och jag tyckte att Esee Candiru var en trevlig liten bekantskap. Även TOPS UTE var intressant. Sen har jag faktiskt lite emot "Neck knives" som företeelse, men det blir även det en bra text! Så tack för såväl gåvan som uppslagen!!

Sen är ju knivar och redskap ytterst trevligt att få men gesten värmde nog ännu mer! Blev nog lite friskare av bara farten må jag säga.

/ J
 
Nr 10 är något av en favorit bland de senaste tillskotten (trots förekomsten av ansats ;)). Det är en Cold Steel 36LPM Pendleton Mini Hunter.

Takefu VG-1 rostfritt blad, Kraton-grepp, samt slida i ABS-plast.

Kniven är överraskande bekväm att hantera trots det förhållandevis slimmade greppet. Fin balans dessutom.

Hur många knivar har du egentligen. Måste vara en halv förmögenhet bara i inköpspris?
Har du knivarna så allmänheten kan se dom? Måste ju rymma några vitrinskåp vid det här laget?
 
1. ett urval är dessa

2. Frosten är min brukskniv sedan mer än 20år tillbaka, följt med på hajker, scoutläger och fjällfärder. Aldrig svikigt mig någon gång

3. Fällkniven är en Gerber 400 som komplement när slidkniven inte åker med

4. Som nyinflyttad i Boden kan man inte vara utan en Fällkniven produkt så det blev till att säga hej till Fällkniven G1- troligtviss kommer den aldrig att användas

5. Nere i källaren har bostadsrättsföreningen en slipsten som man kan nyttja

6. Mest använda kniven (utom i köket) är en Stanley brytbladskniv i metall

7. I köket dominerar Arcos

8. alla omslipade efter mitt tycke

9. förstår inte fascinationen med tomatskivning som bevis på skarphet.
1. Fina!

2. Det är en klassiker. Är det laminatversionen du har eller den vanliga?

3. Också LST-n är en klassiker. kommer ihåg att den fanns i Fällkniven AB katalog. Tyvärr missade jag den när tåget gick för första upplagan.

4. Förstår. Den har ju trots allt ett begränsat användningsområde.

5. Vilken tur vissa har ;). Det viktiga är att stenen är i fint skick. Det brukar vara si och så med den saken när det gäller allmänna rum.

6. Kan vara svårt att filea en fisk eller tälja en korvpinne med den
Biglaugh.gif
.

7. Lite ovanligt val. Ungefär lika ovanligt som italienska Sanelli. Inte ofta man ser dessa knivar i köket. Hur tycker du att den är att jobba med?

8. Ja, det brukar vara en god idé. Det gäller alla mina köksknivar också.

9. Nej, det säger egentligen ingenting när det gäller skärpan. Vilken hyfsat vass kniv som helst klarar detta. Det viktiga i sammanhanget är inte så mycket graden av skärpa utan snarare slipfasens geometri/profil.

~Paul~
 
1. måste jag erkänna att jag också fått en försändelse

2. Upprinnelsen var ett ytterst sympatiskt meddelande som innehöll en förfrågan om adress eftersom vederbörande (vet ej om du vill vara anonym, annars talar jag gärna om det! :)) ville skicka några knivar till mig!

3. inte känt på någon Svörd Friction Folder tidigare

4. Esee Candiru var en trevlig liten bekantskap

5. Sen har jag faktiskt lite emot "Neck knives" som företeelse

6. gesten värmde nog ännu mer!
1. Se där ja! Grattis! :)

2. Personligen känner jag att man nog inte bör outa den generöse givaren ;).

3. Samma här. Blev en kul upplevelse. Den går kanske lite trögt nu men borde släppa efter ett tag. Frågan är dock ifall jag bör använda den eller ej. Har ju rätt många andra att välja på.

4. Ja, den har allt utom eventuellt den något överflödiga ansatsen (som vanligt ;)).

5. Även här tänker vi lika. Har sedan tidigare endast några få nackknivar. Har aldrig använt någon av dem. Det är dock helt klart att de ibland kan vara praktiska.

6. Verkligen! Jag vill härmed tacka än en gång!

~Paul~
 
1. Hur många knivar har du egentligen.

2. Måste vara en halv förmögenhet bara i inköpspris?

3. Har du knivarna så allmänheten kan se dom?

4. Måste ju rymma några vitrinskåp vid det här laget?
1. http://www.freewebs.com/depaul56/collection.htm

2. Fast det är utslaget på en period på ca 25 år. Så det är inte så kännbart ;).

3. Nej, de ligger i diverse vapenskåp och kassaskåp hos familj och vänner.

4. En liten del har jag hemma i vitriskåpet, dock inte de mest värdefulla.

~Paul~
 
Jag fortsätter.

Nr 11 är den omnämnda Svörd Mini Peasant.
Svensk kolstål (hittar inga uppgifter gällande den exakta benämningen) och grepp i vit Polypropylene. Bladet är "rått". Det är endast slipfasen som är behandlad.
 

Bilagor

  • Min Svörd Mini Peasant.jpg
    Min Svörd Mini Peasant.jpg
    18.2 KB · Visningar: 647
  • Min Svörd Mini Peasant, 2.jpg
    Min Svörd Mini Peasant, 2.jpg
    19.3 KB · Visningar: 634
  • Min Svörd Mini Peasant, 3.jpg
    Min Svörd Mini Peasant, 3.jpg
    17.7 KB · Visningar: 654
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 617
Nr 12 är en kniv som också Aliaspostmorten har erhållit i present, nämligen Buck 860 Hartsook Ultralite nackkniv.

Skillnaden ligger i att min version har ett svartoxiderat blad i CPM S30V (till skillnad från den gängse varianten med 420HC-blad). Bladlängden är 47,5 mm och hela längden är 106 mm. Kniven väger 12 g utan slida inräknad och 22 g sammanlagt.

Den här krabaten har blivit min favorit och har genast funnit sin plats i fiskeväskan. För att förbättra greppet så bör man nog aptera någon typ av fångsnöre. Jag kör på endast höljet till paracorden som binds till en loop där lill- och ringfingret får plats.

Kniven sitter säkrad i slidan med hjälp av en utstickande "plugg" (som passar in i det nedre hålet i knivens handtag) och lösgörs genom att man pressar ned läppen/flärpen i slidans övre ände. En fiffig lösning :).
 

Bilagor

  • Min Buck 860 Hartsook Ultralite Neck Knife.jpg
    Min Buck 860 Hartsook Ultralite Neck Knife.jpg
    18.3 KB · Visningar: 625
  • Min Buck 860 Hartsook Ultralite Neck Knife, slida.jpg
    Min Buck 860 Hartsook Ultralite Neck Knife, slida.jpg
    25.4 KB · Visningar: 625
  • Min Buck 860 Hartsook Ultralite Neck Knife, slida, 2.jpg
    Min Buck 860 Hartsook Ultralite Neck Knife, slida, 2.jpg
    23.6 KB · Visningar: 636
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 625
Avslutningsvis. Också undertecknad har erhållit en Gerber 01769 Shard Keychain Tool.

TiNi-belagt AISI 420 rostfritt stål, 7 olika verktyg.
 

Bilagor

  • Min Gerber 01769 Shard Keychain Tool.jpg
    Min Gerber 01769 Shard Keychain Tool.jpg
    39 KB · Visningar: 628
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 616
1. Fina!

2. Det är en klassiker. Är det laminatversionen du har eller den vanliga?

3. Också LST-n är en klassiker. kommer ihåg att den fanns i Fällkniven AB katalog. Tyvärr missade jag den när tåget gick för första upplagan.

4. Förstår. Den har ju trots allt ett begränsat användningsområde.

5. Vilken tur vissa har ;). Det viktiga är att stenen är i fint skick. Det brukar vara si och så med den saken när det gäller allmänna rum.

6. Kan vara svårt att filea en fisk eller tälja en korvpinne med den
Biglaugh.gif
.

7. Lite ovanligt val. Ungefär lika ovanligt som italienska Sanelli. Inte ofta man ser dessa knivar i köket. Hur tycker du att den är att jobba med?

8. Ja, det brukar vara en god idé. Det gäller alla mina köksknivar också.

9. Nej, det säger egentligen ingenting när det gäller skärpan. Vilken hyfsat vass kniv som helst klarar detta. Det viktiga i sammanhanget är inte så mycket graden av skärpa utan snarare slipfasens geometri/profil.

~Paul~

Frosten är laminatstål.

Gerbern hade ett medföljande bältesclips som jag provade att ha monterat men efter ett tag tog jag bort den och då blev det skönare att hålla i.

Arcos favoriten är 2805 men använder också 2810 och för lite större 2808.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.