Skillnad mellan löpband och vanlig löpning

Här har ju Vibbe helt klart en poäng.
Det fungerar faktiskt med snöskor också!

Det viktiga är att man lyfter på fötterna och därefter håller dem på ett lagom avstånd från löpbandet.
 
Löpning är inte gång. Båda fötterna i luften. Det behövs ett spänstigt avstamp, inte bara att lyfta på fötterna ju. Och då om foten drogs bakåt borde det behövas ännu mer kraft för att dra tillbaka benet framför kroppen igen, mer än vid ett vanligt frånskjut. Sen kom sanden.. Blablabla jag tror iaf att de muskler som håller balansen och koordinerar arbetar annorlunda och i större utsträckning utan band. Kanske har det till viss del att göra med friktionen i frånskjutet och att man lägger tyngden i samma riktning hela tiden. Bandet hjälper en att snåla. RÄtt intressant iaf men jag vet inte.

L
 
´

. LÖPBAND HAR INGET MED VERKLIG LÖPNING ATT GÖRA

. ATT LUTA LÖPBANDET ÄR ATT LURA SIG I KVADRAT.

(det enda som sker är att man sätter i foten med annan vinkel)

. ATT LUTA LÖPBANDET ÄR SOM ATT LUTA EN FASTSKRUVAD CYKEL UPPÅT. DVS LIKA TRAMSIGT MAN CYKLAR INTE MER UPPFÖR FÖR DET MAN ÄNDRAR BARA SITTSTÄLLNING.



* DEN ENDA GÅNGEN SOM FÖRFLYTTNING PÅ SAMMA PUNKT GER MENING, ÄR DÅ MAN FÄRDAS GENOM ETT MEDIUM.

1. I VATTEN SOM STRÖMMAR MOT EN. HAR PRAKTISERAT DETTA
I EN LYXPOOL DÄR STRÖMMANDE VATTEN KOMMER MED HÖG
HASTIGHET, DET FUNKAR MYCKET BRA.

2. DÅ MAN FLYGER I EN VIND-TUNNEL , HAR EJ TESTAT DETTA
SJÄLV.

CYKLING GER I DAG CA 90% AV VERKLIG CYKLING.

LÖPBANDET GER BARA CA 80% AV DEN VERKLIGA LÖPNINGEN.

. MEN HAR MAN BARA 2 m PÅ SIG OCH VILL HA RUMSTEMP, SÅ
FÅR DETTA DUGA I BRIST PÅ ANNAT.



,
 
"Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting - och de kloka så fulla av tvivel." Bertrand Russel
 
Att löpband i praktiken skiljer sig från naturlig löpning är det nog ingen som ifrågasätter.

Men som tidigare nämnts så är det en grundläggande naturlag att vi inte kan skilja mellan att stå stilla och att röra sig i konstant hastighet. Det går inte att konstruera ett experiment som, utan att jämföra med rummet löpbandet står i, kan avgöra om bandet rullar eller står still!

Och Vibbe, lutningen på rullbandet har inget med en lutad träningscykel att göra. Lutningen gör att du sätter i foten högre upp än du skjuter ifrån. Alltså måste du tillföra ny lägesenergi för varje steg. Pröva att springa i fel riktning i en rulltrappa jämfört med ett rullband så får du se om det är jobbigt...
 
vibbe; sa:
´

. LÖPBAND HAR INGET MED VERKLIG LÖPNING ATT GÖRA

. ATT LUTA LÖPBANDET ÄR ATT LURA SIG I KVADRAT.

(det enda som sker är att man sätter i foten med annan vinkel)

. ATT LUTA LÖPBANDET ÄR SOM ATT LUTA EN FASTSKRUVAD CYKEL UPPÅT. DVS LIKA TRAMSIGT MAN CYKLAR INTE MER UPPFÖR FÖR DET MAN ÄNDRAR BARA SITTSTÄLLNING.



* DEN ENDA GÅNGEN SOM FÖRFLYTTNING PÅ SAMMA PUNKT GER MENING, ÄR DÅ MAN FÄRDAS GENOM ETT MEDIUM.

1. I VATTEN SOM STRÖMMAR MOT EN. HAR PRAKTISERAT DETTA
I EN LYXPOOL DÄR STRÖMMANDE VATTEN KOMMER MED HÖG
HASTIGHET, DET FUNKAR MYCKET BRA.

2. DÅ MAN FLYGER I EN VIND-TUNNEL , HAR EJ TESTAT DETTA
SJÄLV.

CYKLING GER I DAG CA 90% AV VERKLIG CYKLING.

LÖPBANDET GER BARA CA 80% AV DEN VERKLIGA LÖPNINGEN.

. MEN HAR MAN BARA 2 m PÅ SIG OCH VILL HA RUMSTEMP, SÅ
FÅR DETTA DUGA I BRIST PÅ ANNAT.

,

Jag gillar att du stödjer dina påstående genom att använda stora bokstäver istället för att hänvisa till specifika fysikaliska lagar.

Genom att luta löpbandet använder du gravitationen för att skapa en bakåtriktad kraft. Eftersom kraft gånger sträcka är energi, går det åt energi för att stanna kvar på bandet. Gillar du inte att luta bandet kan du skapa motsvarande kraft med ett gummirep som drar dig bakåt eller en fläkt som pressar dig bakåt. De flesta gym har inga lämpliga gummiband eller fläktar. Däremot finns gravitation på de flesta gym undantaget enstaka rymdstationer varför det är populärare att luta bandet.

Men eftersom du tydligen inte är mottaglig för teoretiska resonemang föreslår jag att du gör följande experiment:
1. Leta upp en nedåtgående rulltrappa. (löpande band med rejäl lutning)
2. Spring uppåt i rulltrappan och mät din puls efter 2 minuter. Anpassa din fart så att du inte kommer nånvart.
3. Vila
4. Ställ dig sedan och jogga på stället (vid sidan om rulltrappan) och mät din puls efter 2 minuter.
5. Rapportera sedan dina resultat under punkt 2 och 4 på forumet. Blev det nån skillnad?
 
KLART Vibbe HAR RÄTT!!! DET HAR HAN ALLTID!!
JAG GER MIG!!! Det tycker jag ni andra också skall göra! FAST DEBATT ÄR KUL! SÄRSKILT PÅ LÅTSAS

DESSUTOM HAR JAG NYA INTRESSANTA RÖN:
JORDEN ÄR PLATT!!
1) DET SER JAG TYDLIGT NÄR JAG TITTAR UT GENOM FÖRNSTRET!
2) DET VISSTE MAN FÖR 1000 ÅR SEDAN, SÅ DET ÄR GAMMAL KUNSKAP. SÅ DET SÅ!
3) DEN ÄR INTE ALLTID PLATT. I ALPERNA FINNS DET BACKAR! JAG HAR VARIT DÄR SÅ JAG VET!!!
4) JAG ÄR KLOK SÅ JAG HAR RÄTT
6) MIN MAMMA PÅSTÅR ATT ALLT ÄR RELATIVT.
8) Hon har fel, ljusets hastighet i vakum är konstant! JU!
9) Nu kommer jag INTE på fler bra argument!!

HAHA, DÄR FICK NI!!
 
´

. DET ÄR MYCKET MYCKET TRAMSIGT AV EN NOVIS ATT PRATA
FYSIK MED EN FYSIKER, SOM DESSUTOM ÄR KOMPIS MED FYSIK.

* MEN I ALLA FALL, ATT LUTA LÖPBANDET OCH TRO ATT
MAN SPRINGER UPPFÖR ÄR TRAMSIGT I KVADRAT.

JA, KANSKE RENTAV TRAMSIGT I KUBIK.

SOM DU KANSKE FÖRSTÅR SÅ ÄR TRAMS ALLTID TRAMS.


´
 
vibbe; sa:
. DET ÄR MYCKET MYCKET TRAMSIGT AV EN NOVIS ATT PRATA
FYSIK MED EN FYSIKER, SOM DESSUTOM ÄR KOMPIS MED FYSIK.

* MEN I ALLA FALL, ATT LUTA LÖPBANDET OCH TRO ATT
MAN SPRINGER UPPFÖR ÄR TRAMSIGT I KVADRAT.
Här har du faktiskt rätt. Man förflyttar inte kroppen uppför, man är kvar på samma ställe, men däremot utför man mer arbete än vid ett plant löpband. Mezzners länk bör avsluta diskussionen.

vibbe; sa:
SOM DU KANSKE FÖRSTÅR SÅ ÄR TRAMS ALLTID TRAMS.

Men det är ok att tramsa med Caps Lock-tangenten nedtryckt?

/P (fysiker)
[Ändrat av Tinydoh 2006-12-28 kl 16:10]
 
Lite hederlig fysik ger för övrigt att en cyklist på ett lutande löpband också måste jobba hårdare än en cyklist på ett plant löpband. (Nej det är inte samma sak som att helt enkelt luta cykeln, även om det förvisso kan vara jobbigt att cykla längre sträckor på bakhjulet)
 
.

SOM SAGT TRAMS ÄR TRAMS

ELEMENTÄR KLASSISK FYSIK SKULLE INTE SKADA.

VAD HAR DU FÖR UTBILDNING ?

CA 5% AV BEFOLKNINGEN KAN REDA UT VAD SOM GÄLLER
95% ÄR TYVÄRR OKUNNIGA.

SPRING EN MARA (42195 M) PÅ LÖP-BANDET SÅ SKALL DU FÅ SE HUR LÄTT DET ÄR ATT BLI VÄRLDSMÄSTARE PÅ DISTANSEN.

ATT LUTA BANDET OCH TRO ATT MAN SPRINGER UPPÅT
ÄR DET ROLIGASTE VI HAR HÖR PÅ LÄNGE, HAR DU MER
ROLIGHETER ATT KOMMA MED.

DÄREMOT ÄR DET JOBBIGARE ATT LYFTA BENEN LITE EXTRA, SÅ SOM JAG SAGT TIDIGARE , MEN MAN LYFTER INTE SIN KROPP SOM I DET VERKLIGA FALLET.

INGEN I DINA HÄNVISNINGAR HAR SAGT ELLER SKRIVIT ATT LUTA BANDET SKULLE VARA EKVIVALENT MED ATT SPRINGA UPPFÖR, FÅ ÄR SÅ TRAMSIGA. DET HAR DU HITTA PÅ SJÄLV!



,
[Ändrat av vibbe 2006-12-28 kl 16:16]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio coopertest på löpband Löpning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.