Hilleberg kvalté

tältpinnar

Håller förvånande med, har inhandlat ett Unna, efter att använt ett Haglöfs, Salewa, Fjällräven, Vaude, inget skryt om mina olika tält, men visst är standardtältpinnarna för mjuka,mina är dock inte åretsmodell är utan 2003, oavsett proffs eller amatöranvändning, måste dock kunna levereras ett par bättre tältpinnar till ett tält för3500 som orginal, instämmer om inte par galvade 6tumsspikar gjorde mera nytta, nu lite från ämnet, min toppventil fladdrar oerhört mycket på mitt unna när det blåser över 10sek meter, även om den är fullt spänd med spännremmarna, är det (måndagsglid) i spännremmarna eller är ni flera som tycker som jag att det låter oerhört mycket redan vid inte allt för mycket vind, annnars riktigt nöjd!!!!!!
 
När ekonomirapporterna blir viktigare än ryktet brukar det gå utför snabbt. Under tiden får konsumenterna nöja sig med d v secunda lösningar. Trist men gammal konkurssanning.
 
Jag har fyra varianter av pinnar till mina två Hilleberg-tält. Är man prylgalen så är man. De äldsta V-pinnarna i aluminium var lite klena, medhålles. Dock så har vissa personer mer tendens än andra att "vålda" sönder verktyg och annat. Lite fingertoppskänsla kan man väl kräva. Jag har fått tältspik i aluminium krökta av en stjärna som försökte slå ned dem i för hård mark med en yxa... Då känns det som att dödsstraffet kanske inte är så dåligt ändå :)
 
Eftersom denna tråden är en 6 år gammal tråd som seobserver utfört HLR på kanske det vore intressantare med en diskussion hur det är idag, har det förändrats åt något håll till det bättre eller sämre?
 
Jag såg det. Till nya Allak och Soulo får man med 16 cm långa V-peg. Jag tycker att de är lite små och sisådär bra i lös mark, t.ex. när man tältar i skog med mest mossa. Köpte till 10 st Y-peg som jag använder mest. Man behöver ju inte "lida" med de pinnar som råkade följa med tältet.

"V-Peg är väldigt lätt men ändå mycket stark. Den är tillverkad av härdad aluminium och är tjockare i mitten för stabilitet medan sidorna smalnar av för att reducera vikt, vilket ger en perfekt balans mellan styvhet för hård mark och grepp i lösare underlag."
Ska%CC%88rmavbild%202011-10-04%20kl.%2009.45.22_0.png


Y-peg är skitbra tycker jag. De är 18 cm långa och styva som fasen. Sitter väldigt bra i alla typer av mark tycker jag och de tål att misshandlas utan att kröka sig.

"Standardpinne i våra Kerlon 1800-tält och med Atlas och Altai. Hillebergs nya Y-Peg är exceptionellt stark men ändå lätt, och dess Y-form gör att den både går ner i hårt underlag och ger stadga i mjukare jord. Genom sin form och det härdade aluminiummaterialet kan Y-Peg hamras ned i marken."
Ska%CC%88rmavbild%202011-10-04%20kl.%2009.45.34_0.png
 
Jag tycker gula V peg funkar fint, det enda jag inte gillar ar att det gor ont i handen nar man trycker ner dem pga for liten yta upptill. Men de sitter bra och ingen har bojt sig annu.
De gamla alu V pinnarna jag fick med till gamla Nammatj (ca 2004) hade en liten yta upptill men sjalva pinnen var ganska latt att boja..
 
Tråden är lite märklig eftersom HB inte tillverkar några tältpinnar eller stänger, de har så länge jag haft HB (ca 17-18 år) köpt från easton eller dac.

Frånsett en tunn, spikliknande pinne som levererades med kerlon 1200-tälten ett tag, så har pinnarna varit bra. Som jämförelse levereras helsport med no-namepinnar som väger ca 20% mer än motsvarande dac, utan någon motsvarande bättre kvalitet. Har ett 20-tal liggande som jag gärna byter mot pinnar levererade med HB tält (förutom spik-modellen då..;) ) om någon är missnöjd :).

..tror nog att brukaren har en större betydelse, skillnaden mellan en dyr dac eller motsv. och en billig no name brukar främst vara vikt, inte hållbarhet ;)...

...helsport gör även en egen no-name tältstång. Dessa har dåligt rykte, tyvärr befogat...

//J
 
Omstarten blev ju rätt kul iallafall - trots att mina Hillebergtält är alldeles för gamla för att vara relevanta jämförelseobjekt i den här tråden :)

Men jag kan inte låta bli att ställa en fråga til Seobserver - Varför startar du den här tråden igen och vad vill du egentligen säga med ditt inlägg?

Uffe

När ekonomirapporterna blir viktigare än ryktet brukar det gå utför snabbt. Under tiden får konsumenterna nöja sig med d v secunda lösningar. Trist men gammal konkurssanning.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...