Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Någon som vet om det är någon skillnad i behandlingen av 12c27 i MoS/Frosts fritidsknivar typ Companion och deras slakt/styckknivar?
 
Någon som vet om det är någon skillnad i behandlingen av 12c27 i MoS/Frosts fritidsknivar typ Companion och deras slakt/styckknivar?
Ja, slakt-/styckningsknivar härdas lite mjukare. Det kan handla om 2 grader.

Som kuriosa så visar bilderna upp en ABU Garcia "morakniv", tillverkad av finska Marttiini i 12C27. Den här kniven är ganska hård i bladet, till skillnad från Marttiinis gängse produktion som (på den tiden denna kniv tillverkades) var ett mjukt franskt Bonpertuis-stål, HRC 54-55.

Sandvikstålet i den här modellen ligger förmodligen på 59 HRC.
 

Bilagor

  • Min ABU Svängsta-Marttiini fiske, allkniv, 2.jpg
    Min ABU Svängsta-Marttiini fiske, allkniv, 2.jpg
    43 KB · Visningar: 419
  • Min ABU Svängsta-Marttiini fiske, allkniv.jpg
    Min ABU Svängsta-Marttiini fiske, allkniv.jpg
    47.5 KB · Visningar: 430
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 410
Glömde visa upp slidan (av sametyp).

~Paul~
 

Bilagor

  • Min ABU Svängsta-Marttiini fiske, utekniv, i sin sameslida.jpg
    Min ABU Svängsta-Marttiini fiske, utekniv, i sin sameslida.jpg
    55.1 KB · Visningar: 455
  • Min ABU Svängsta-Marttiini fiske, utekniv, i sin sameslida, 2.jpg
    Min ABU Svängsta-Marttiini fiske, utekniv, i sin sameslida, 2.jpg
    62.6 KB · Visningar: 454
När vi ändå diskuterar styckningsknivar. Den här trimnings-/putsningskniven tillverkad av Frosts i Sandvik 12C27 har ett 210 mm långt blad (trots att bipacksedeln säger 203 mm) med en utpräglad uppsväng.

Bladet är jämnt tapperat hela vägen från greppet ända upp till spetsen (som är vass som en nål).

Handtaget är tillverkat i syntetgummi och formligen suger sig fast i handflatan. Det blir heller inte halt när det är vått eller slemmigt av diverse organiskt material. Det är hela 155 mm långt!!

Modellen heter Frosts CT8-E1.
 

Bilagor

  • Min Frosts CT8-E1 putsningskniv-parerkniv.jpg
    Min Frosts CT8-E1 putsningskniv-parerkniv.jpg
    45.6 KB · Visningar: 416
  • Min Frosts CT8-E1 putsningskniv-parerkniv, 2.jpg
    Min Frosts CT8-E1 putsningskniv-parerkniv, 2.jpg
    51.9 KB · Visningar: 412
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 398
När vi ändå diskuterar styckningsknivar. Den här trimnings-/putsningskniven tillverkad av Frosts i Sandvik 12C27 har ett 210 mm långt blad (trots att bipacksedeln säger 203 mm) med en utpräglad uppsväng.

Bladet är jämnt tapperat hela vägen från greppet ända upp till spetsen (som är vass som en nål).

Handtaget är tillverkat i syntetgummi och formligen suger sig fast i handflatan. Det blir heller inte halt när det är vått eller slemmigt av diverse organiskt material. Det är hela 155 mm långt!!

Modellen heter Frosts CT8-E1.

Fin kniv. Greppet ser ut att vara nästan identiskt med det på lammflåkniven. Fingerplatser, ajabaja in i verkstaden ☺️
 
1. Fin kniv. Greppet ser ut att vara nästan identiskt med det på lammflåkniven.

2. Fingerplatser, ajabaja in i verkstaden ☺️
1. Ja, det stämmer väl! Har några till sådana knivar med denna typ av grepp. De kan variera i tjocklek och längd.

2. Det är inte det mest optimala men jag får stå ut med det.

Har varken dina verktyg, skicklighet eller energi för den delen
Fattarnoll.gif
.

~Paul~
 
Jag förstår. Jag tackar för komplimangen.
Så här kan det gå när man gjort om greppet. Stannade på 400 korn. En omgång Kirjes oljevax på. Ska nog lägga på två till, mest för skyddets skull snarare än att jag tänker polera mer. Sen ska det sys en slida, dangler givetvis..
 

Bilagor

  • DSC_0647.jpg
    DSC_0647.jpg
    35.2 KB · Visningar: 389
Så här kan det gå när man gjort om greppet. Stannade på 400 korn. En omgång Kirjes oljevax på. Ska nog lägga på två till, mest för skyddets skull snarare än att jag tänker polera mer. Sen ska det sys en slida, dangler givetvis..
En mycket läcker kniv! Grattis, bra jobbat!

Önskar som sagt att jag hade dina egenskaper ;).

~Paul~
 
Tack! Jo, jag tycker den blev riktigt lyckad. Bästa jag gjort faktiskt. Lite kul också med det unika/ovanliga bladet. Skulle våga gissa att det inte finns fler custom Frosts Lammflåkniv LS5S-G1 där ute, men vem vet ☺️

Förhoppningen är nu att den gör sig bra under jakten. Spontant känns det så. Ska para den med en Outdoor Edge Zip Pro som är på väg hitåt. Inte för att jag inte redan har några buköppnare här hemma, men det är ju kul med nya prylar och någon hopfällbar har jag inte..
 

Bilagor

  • OE-ZO10C.jpg
    OE-ZO10C.jpg
    16.2 KB · Visningar: 389
1. Bästa jag gjort faktiskt.

2. Skulle våga gissa att det inte finns fler custom Frosts Lammflåkniv LS5S-G1 där ute, men vem vet ☺️

3. Ska para den med en Outdoor Edge Zip Pro som är på väg hitåt.
1. Det kan jag väl tänka mig :).

2. Nej, det kan inte finnas många, om än någon. Precis som du antyder.

3. Det kan vara en praktisk kombination!

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.