Avbetalning

Köpte ett Bergans Compact Light 2 begagnat av arbetskamrat. 1500 kr betalade jag.

Hittills 3 nätter, ger 500 kr/natt.

Det kommer mera...

Jag antar att du är en av de som kommer billigaste undan/natt . Allt hänger nog på hur mycket du tältar. Jag har själv ägt ett sådant som jag använt vintertid med byar kring 25m/s utan några som helst skador. Det går nog inte sönder fortare än ett hilleberg för 10000:-.
 
Sedan kan det ju också vara så att om man köper ett tält för 10000:- så har man ett stort frilufts trädde, vilken resulterar i väldigt många nätter i tältet. Men köper man ett på rusta för 300:- så är man inte lika intresserad.
Så det är väl betydligt vanligare att ett tokdyrt tält används många nätter medans ett rusta tält få.
Däremot tror jag att även ett tält för ett par tusen med tjock stark väv kan hålla lika länge som ett hilleberg för 10000:-
 
Man kan också fråga sig vad en utebliven tältnatt skulle värderas till - hur mycket är det värt att ha ett tält som inte blåser sönder när det stormar på lite. Att vakna mitt i kalla natten (i värsta fall på vintern) av att tältet blåst sönder och behöva kliva upp i vinden och finna nytt skydd för vädrets obarmhärtiga makter, hur mycket vill man betala för att slippa det? Jag säger att det är värt en del. Pris och kvalitet brukar korrelera väl. /Patrik

För min del ovan kan jag korrigera med infon att biltema tältet fick uppleva åtskilliga stormiga nätter, inte en endaste natt var jag orolig. Ingen orkan styrka behövdes genomgås dock.
Nu vet jag ju inte om deras tält idag har samma kvalitet som då men det är ju en annan fråga.
Jag skulle ändå idag inte riktigt rekommendera tältet men då på grund av vikt samt att det var lite omständligt att resa. Men i denna tråden är det väl just pris vi jämför, pris per natt.
 
Mitt 1a egna från Tältcentralen 2 p ryggås enkelväv bomull gjorde som nytt säkert 450 bergnätter innan jag skaffade bättre och lättare.
Det fungerar fortframt när jag får storfrämmande som övernattningstält åt barnen på gräsmattan.

go tur
 
Så redan efter en sådan vandring är ett bättre fjälltält avbetalt. Alla framtida nätter och vandringar i det egna tältet är vinst och nöje;)

Men då förutsätter du att det är personer med liknande ekonomi i bägge fallen.

Nu är det ju så att alla har det inte lika gott ställt ekonomiskt. Jag minns en artikel i Vår bostad (tror jag) för många år sen om en barnfamilj som sparat i 5 år för att ha råd att köpa ett tält (för typ 3000) så de kunde åka på semester, för alla andra boendeformer var för dyra.

Och valet står mellan att köpa ett tält NU för nån tusenlapp och sen kunna komma ut, eller att behöva spara i 5 år för att ha råd med att "bättre" tält, så tror jag de flesta hellre kommer ut nu än väntar.

Eller ska man ta SMS-lån för att ha råd att köpa ett "kvalitetstält"?
 
Men då förutsätter du att det är personer med liknande ekonomi i bägge fallen.

Nu är det ju så att alla har det inte lika gott ställt ekonomiskt. Jag minns en artikel i Vår bostad (tror jag) för många år sen om en barnfamilj som sparat i 5 år för att ha råd att köpa ett tält (för typ 3000) så de kunde åka på semester, för alla andra boendeformer var för dyra.

Och valet står mellan att köpa ett tält NU för nån tusenlapp och sen kunna komma ut, eller att behöva spara i 5 år för att ha råd med att "bättre" tält, så tror jag de flesta hellre kommer ut nu än väntar.

Eller ska man ta SMS-lån för att ha råd att köpa ett "kvalitetstält"?
Nu var mitt exempel byggt på vad alternativt boende i stugor under en vandring på Kungsleden kostar, och inte att man skall lägga alla pengarna på ett tält istället om man inte har ekonomiska förutsättningar eller ett stort intresse. Kanske inte de enklaste och billigaste tälten lämpar sig för kalfjället om vädret slår om, men det går att hitta bra och säkra kvalitetstält för betydligt mindre pengar än de 7-8000kr som var i mitt räkneexempel i tidigare inlägg. Dessutom finns begagnatmarknaden som ett mycket bra alternativ.

Samtidigt kan man konstatera att en fjällvandring för en familj inte är en billig semester, om man inte redan har viss utrustning eller kan låna från någon man känner.

Att vistas ute och njuta av friluftsliv behöver inte betyda fjällvandring eller andra lite mer vädermässigt exponerade miljöer. För trevliga turer och utflykter under mer skyddade former klarar man sig med betydligt billigare och enklare utrustning och tält, så även begränsade ekonomiska förutsättningar behöver inte utgöra ett stopp för att kunna glädjas av natur och friluftsliv.
 
Den som tror att fjällvärlden är det ställe där det blåser värst har aldrig tältat på en skånsk slätt... :)

Eller på västkusten;). Skillnaden är möjligen att på den skånska slätten eller västkusten är det relativt nära till "civilisationen" om tältet inte håller måttet, medan det kan vara förenat med betydligt större fara att inte kunna hålla sig torr och varm flera dagsetapper ut i fjällvärlden om ovädret slår till och utrustningen inte håller måttet.
 
Den som tror att fjällvärlden är det ställe där det blåser värst har aldrig tältat på en skånsk slätt... :)

haha, påminner mig om när jag vandrade på Jyllands västkust utmed Nordsjön. Vandrade på fina sandstränder hela vägen (nästan) från Klitmöller till Esbjerg. Vad det blåste och svårt var det att få tillförlitligt fäste för pinnarna
Men som Smux är inne på, jag var hela tiden nära civilisation
 
Titta som alternativ på vad det kostar att bo i STF fjällstugor på en typvandring norra Kungsleden i sommar, ex 8 nätter och 2 personer Abisko-Nikkaloukta.
Övernattning i fjällstuga kostar som STF medlem 450kr/person och natt, så 8 nätter för 2 personer är 7200kr (8800kr ej medlemmar). Lite schablonmässig beräkning då boende på fjällstation är dyrare.
Så redan efter en sådan vandring är ett bättre fjälltält avbetalt. Alla framtida nätter och vandringar i det egna tältet är vinst och nöje;)

Fast det där är ju en kraftigt förenklad kalkyl.

Om vi bortser från att det är de dyraste STF-stugorna i landet (kan ju ändå ses som ett rimligt antagande) så tillkommer ju en hel del andra pryttlar i tält jämfört med stuga.
Sovsäck, liggunderlag, kök, ja t.o.m förstärkningskläder för varje person torde ge en mycket mer rättvisande bild. Kanske även tältavgifter om man nu ska göra en helt korrekt jämförelse?

Och då har vi inte ens nämnt mer svårvärderade saker som lättare packning (och därigenom kanske lägre krav på (billigare) ryggsäck?). Eller friheten att slå upp tältet var man vill, möjlighet att undvika överbefolkade stugor, möjlighet att torka och värma sig om det hällregnar en vecka i sträck osv osv.

Rent ekonomiskt kommer såklart tältning bli billigare i långa loppet men ska man jämföra bör man ju göra det någorlunda sakligt.
 
Men då förutsätter du att det är personer med liknande ekonomi i bägge fallen.

Nu är det ju så att alla har det inte lika gott ställt ekonomiskt. Jag minns en artikel i Vår bostad (tror jag) för många år sen om en barnfamilj som sparat i 5 år för att ha råd att köpa ett tält (för typ 3000) så de kunde åka på semester, för alla andra boendeformer var för dyra.

Och valet står mellan att köpa ett tält NU för nån tusenlapp och sen kunna komma ut, eller att behöva spara i 5 år för att ha råd med att "bättre" tält, så tror jag de flesta hellre kommer ut nu än väntar.

Eller ska man ta SMS-lån för att ha råd att köpa ett "kvalitetstält"?

Det är ju även viss skillnad på behov i olika situationer. Vill man komma ut i naturen och har civilisationen i närheten, eller inte ställer krav på lätt och extra pålitligt tält för långvandringar där allt skall bäras på ryggen långa sträckor finns ju en uppsjö av olika tält att välja på i alla tänkbara prisklasser som fungerar. För att tälta i skogen, vid en sjö eller på en campinplats behövs inga dyra fjälltält, uppblåsbara liggunderlag med högt R-värde eller dyra dunsovsäckar, så att komma ut och prova på friluftsliv måste inte vara dyrt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.