Alpinist model 500, 750g komfort man -16

Marmot har tyngre väv, dragkedja och betydligt mindre mängd dun i så det är helt klart möjligt på så olika sovsäckar
 
Jag har en Alpinist 600 (900 gr) och den är varm men ändå en sommarsovsäck. Jag är dock en kvinna och väldigt frusen på mig. -5 är minimum, och då har jag redan en hel del kläder på.
 
Även om säcken bara är 175 cm lång är det en fullt orimlig ”Comfort Man” (förövrigt en beteckning som inte är en standard, heter T-Limit men då vet de att de får stryk enligt EN1348 har jag för mig std. heter).

Tror inte det går att finna en säck med högre värme/vikt-ratio och en BEHAGLIG nattsömn än Pajaks Z-serie. http://www.outnorth.se/pajak/radical-4z-large#RedRed

När du då jmfr. ser du att skillnaden på Comfort & Extrem är hela -18grader.

Outnorth har fel vikt, men om jag minns rätt väger den 720gr@200cm. Med dragkedja ;-)

Så om vi räknar på mer traditionell differens på comfort- vs. extrem temperatur så landar Roberts säck på -10, men det tror inte jag ett smack på.

Dock har jag aldrig ägt en Roberts (tycker de bara säljer på pris istället för kvalité), däremot kan jag jämföra med min Western Mountaineering Alpinlite, Haglöfs L.I.M. +1 & mina Pajak Z1/16H Extreme.

När du väl sitter med en WM eller Pajak i handen, känns det som ett mycket bra val. Både ekonomiskt & långsiktigt ur kvalitetssynpunkt. Pajaks dyra säckar är t.o.m. vassare än WM.
 
Även om säcken bara är 175 cm lång är det en fullt orimlig ”Comfort Man” (förövrigt en beteckning som inte är en standard, heter T-Limit men då vet de att de får stryk enligt EN1348 har jag för mig std. heter).

Tror inte det går att finna en säck med högre värme/vikt-ratio och en BEHAGLIG nattsömn än Pajaks Z-serie. http://www.outnorth.se/pajak/radical-4z-large#RedRed

När du då jmfr. ser du att skillnaden på Comfort & Extrem är hela -18grader.

Outnorth har fel vikt, men om jag minns rätt väger den 720gr@200cm. Med dragkedja ;-)

Så om vi räknar på mer traditionell differens på comfort- vs. extrem temperatur så landar Roberts säck på -10, men det tror inte jag ett smack på.

Dock har jag aldrig ägt en Roberts (tycker de bara säljer på pris istället för kvalité), däremot kan jag jämföra med min Western Mountaineering Alpinlite, Haglöfs L.I.M. +1 & mina Pajak Z1/16H Extreme.

När du väl sitter med en WM eller Pajak i handen, känns det som ett mycket bra val. Både ekonomiskt & långsiktigt ur kvalitetssynpunkt. Pajaks dyra säckar är t.o.m. vassare än WM.
Intressant att Roberts anger andra komforttemperaturer än andra märken! Har inte sett det förut. Cumulus tex har sovsäckar med väldigt lika specar.

Jag har 3 customsovsäckar från Roberts med 300g, 400g och 550g dun i med lite olika funktioner. För mig tror jag komforttemp ute när jag sover i tält är +1, -4 och -7 nåt sånt i dem. Men funkar även i kallare. Tycker de är bra, men när jag tittat på WM-sovsäckar är mitt intryck att WM är bättre/varmare för samma vikt än Roberts. Har också en haglöfs lim down +1 som jag upplever som något kallare än min Roberts 300.

Pajak ser riktigt fina ut! Robertssäcken jämfört med marmot har dock stor skillnad i dunmängd av liknande kvalitet och tyngre material i marmoten så borde ge rätt stor tempskillnad.
 
Min Alpinlite är rejtad -7, men har sovit varmt & skönt i -9 med sedvanligt underställ/mössa. Skulle förmodligen fungera längre ner också, men då skulle iaf jag koka upp 1L vatten i Nalgeneflaskan & använda som element.

L.I.M. +1 är den kallaste av dessa säckar, har för mig den har 750 Cui-dun, eller var det 800? Pajak 900.

Prövade en natt på riktigt liggunderlag (tunn cellmatta+Exped Downmat 7) när temperaturen gick ner till -7 & marken frusen sen länge, men då var det inte roligt längre.

Nu var jag nära stugan så jag begav mig hem vid 6-tiden på morgon p.g.a. att jag vaknade av kylan, men hade jag kört ”Elementtricket” så hade det fungerat väl.
 
Min Alpinlite är rejtad -7, men har sovit varmt & skönt i -9 med sedvanligt underställ/mössa. Skulle förmodligen fungera längre ner också, men då skulle iaf jag koka upp 1L vatten i Nalgeneflaskan & använda som element.

L.I.M. +1 är den kallaste av dessa säckar, har för mig den har 750 Cui-dun, eller var det 800? Pajak 900.

Prövade en natt på riktigt liggunderlag (tunn cellmatta+Exped Downmat 7) när temperaturen gick ner till -7 & marken frusen sen länge, men då var det inte roligt längre.

Nu var jag nära stugan så jag begav mig hem vid 6-tiden på morgon p.g.a. att jag vaknade av kylan, men hade jag kört ”Elementtricket” så hade det fungerat väl.

Vad är Elementtricket?
 
”Elementtricket” stod i texten, men i korthet så tar man & kokar upp lämplig mängd vatten, säg 1L, och häller den på en absolut tät flaska som avger ”lagom” med värme (Nalgene funkar skitbra, avger värme men inte så man riskerar att bränna sig när man sover). Använder man en aluminiumflaska el. dylikt så måste man linda in den i en ”handduk” så man inte bränner sig illa.

Den varma flaskan avger sedan hela natten ett värmetillskott i sovsäcken som kompenserar för den klena sovsäcken.

Ex. Om du värmer 1L till 100 C och det på morgonen håller 35 C har det avgett en effekt på 65*1,16W d.v.s. 75W.
IMG_0397.jpg
 
Senast ändrad:
Det skiljer en del i måtten på säckarna förutom fyllnadsvikt, dragkedja och tyg. Hydrogen Regular har ex 10cm mer ligglängd och 6cm bredare över höften än Roberts Alpinist i 175cm ligglängd. Så för en i-vändare är Marmot säcken betydligt bekvämare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.