Sarek: Sanavvavagge - Basstavagge

Hej!

Sitter och klurar på sommarens Sarekvandring..

Planen är att ta sig från Ritsem eller Kutjaure till Saltoluokta och det bör ta ca 10 dagar. Skule gärna upp på Låddebakte, men är inget fan av att gå samma väg flera gånger (alltså till låddebakte och sedan tillbaka samma väg för att komma mot Bierkijavrre).

Hur möjligt/omögligt är det att gå över berget mellan snavvavagge och Basstavagge? Och om man rundar Ähpar på östsidan, går det då att ta sig över i närheten av Liehtijavrre? På kartan ser det ju så ut vid Nienndo.. Men den stämmer ju inte alltid överrens med verkligheten ;)
 
Jag har gått från Snavva till Bassta. Det är inget jag rekommenderar. Upp till kanten är det inga problem, men sedan...
Det var mycket brant och flera gånger fick jag vända uppåt igen för att hitta ny väg. Ena stunden kunde jag sänka mig10meter i ena änden. Sedan var jag tvungen att söka mig till den andra änden, och så vidare.
Med regnblött underlag skulle jag klassa det som direkt farligt.
HåkanF
 
Kanske kan gå nån av kammarna ner från bielatjåhkkå då? Vandrade upp och ner där från bastavagge en fån för många år sen. Minns inte säkert vilken väg jag tog men såg ut å va rätt enkelt flera av de kammarna om jag inte minns fel. Kanske kan grävs fram nån bild på vår jag gick om det är intressant
 
Tack!

Får nog hitta på något annat istället tror jag :)

Någon kanske har något annat förslag på 10 dagars tur från ritsem till salto, med stopp vid låddebakte?




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Just dagsturen från Bielaslätten-Låddepakte t.o.r. är inte helt fel. Det blir ganska olika upplevelser i de olika riktningarna. Då slipper du också att gå med full packning just i det lite knöliga partiet där man går ganska brant på skrå ovanför Spökstenen.

Om du absolut inte vill gå t.o.r. så är väl normalvägen att fortsätta ned i Rapadalen, för att sedan skråa upp ur Rapadalen så att går på höjd så att man t.ex. kan hamna vid Skierfe. Att gå nere i Rapadalen hela vägen till deltat har jag fått för mig är lite mindre njutbart, men också en möjlighet. Då får man ta båten till Aktse från parkgränsen.
 
Hmm, det låter ju vettigt att gå den biten utan packning då ja. Tack!

Har förstått att många fortsätter vidare mot Aktse, men jag har gått just Akte-Skierfe-Salto tidigare, så vill hellre gå i norra delarna av Sarek den här gången. Tack för tipset dock, ska fortsätta att fundera!






Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ett förslag på 10 dagar ritsem- salto är. Kisuris - routesvagge - algavagge - Niejdariehpvagge - sarvesvagge - låddebakte - bastavagge - båt till sitojautestugorna och sen kungsleden. Har själv inte vadat rapaälven eller gått i rapadalen så den delen har jag inte koll på men jag antar att det är genomförbart.
 
Ett förslag på 10 dagar ritsem- salto är. Kisuris - routesvagge - algavagge - Niejdariehpvagge - sarvesvagge - låddebakte - bastavagge - båt till sitojautestugorna och sen kungsleden. Har själv inte vadat rapaälven eller gått i rapadalen så den delen har jag inte koll på men jag antar att det är genomförbart.

Detta förslag förutsätter vad över Ráhpaädno (vid Telmavadet) vilket inte alltid är möjligt. Och även när det ibland är möjligt är det ett vanskligt företag. Risken är alltså att man inte kommer över.
Majjens erfarenheter förskräcker också.
Det bästa förslaget tycker jag är av dako. Man kan tälta vid Bielavárásj, men det borde vara möjligt att hitta en lägerplats någon km närmare Snávvávágge.
/Hans F
 
Instämmer helt med fowwe. Vid 67.33425, 17.74149 "Sielmavallen" finns en fin tältplats vid en numera förfallen kåta. Därifrån har jag en gång utan problem gjort en dagstur via Snavvavagge ner till utsikten mot Rapaselet. Jag har också gått uppför Rapaälven nedanför Låddepakte utan att möta några större problem så en dagstur runt Låddepakte är fullt genomförbar från Sielmavallen.
 
Ja, över Tielmavadet skippar jag nog den här
gången.. :)

Det blir säkert en dagstur upp på Låddebakte som tidigare förslag!

Är det värt att vandra runt Ähpar och gå genom basstavagge? (för att sedan ta sig över sjöarna/älvarna och sedan kunna fortsätta mot Slugga och saltoluokta). Värt som i att göra det eller hellre lägga den tiden på andra vägar i Sarek :)


Instämmer helt med fowwe. Vid 67.33425, 17.74149 "Sielmavallen" finns en fin tältplats vid en numera förfallen kåta. Därifrån har jag en gång utan problem gjort en dagstur via Snavvavagge ner till utsikten mot Rapaselet. Jag har också gått uppför Rapaälven nedanför Låddepakte utan att möta några större problem så en dagstur runt Låddepakte är fullt genomförbar från Sielmavallen.


Tack för förslag på tältplats, ska lägga den påminnet! Vet du hurudana möjligheter till tältplats det finns vid snavvajavvre?






Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vet du hurudana möjligheter till tältplats det finns vid snavvajavvre?

Vid sjöns sydöstra ände finns en fin liten gräsäng att tälta på, alldeles vid stranden. Har använt den en gång och skulle gärna göra det igen. Underbar atmosfär och stämning den kvällen. Alternativa markplättar går säkert att leta upp.
 
Pastavagge är en fin dalgång, högalpin vid pasströskeln. Sitoälven är inte vadbar annat än i undantagsfall så fortsättningen förutsätter att man tar båtskjuts av samerna i Rinim över älven. Ett annat bekvämt alternativ är att ta båtskjuts från Rinim ner till Sitojaurestugorna och sedan gå efter kungsleden till Saltoluokta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.