Nödutrustning för såväl korta som långa vandringar

Nyfiken. Nu har jag verkligen försökt en stund, men kommer ändå inte på varför ledens utformning är viktig?
Heh, sådan tyst kunskap får man bara den hårda vägen :). De som har naken spiral i änden trasslar gärna in sig och fastnar i det tyg de sitter i, med risk för ny eller förvärrad skada som följd. Ju glesare/fluffigare tyg, desto större risk och värre skada.

Jag är en evig trashank, som använder mina redan i början välanvända loppisfynd till kläder tills de verkligen faller sönder, samtidigt som jag hatar att sy. Det blir därmed säkerhetsnålar både här och där, alldeles för ofta och för länge.
Så gissa hur jag vet ;)
 
Aha! Får väl hålla ögonen öppna efter en ny uppsättning säkerhetsnålar då, trots den massiva viktökning som en massiv kula istället fö spiral ger...
 
några injektionstork (desinficering),

Ta hellre med några vattenreningstabletter , dom kan du både avdöda dricksvatten och göra sårrengörning med samt tillverka antibakteriella kompresser/omslag - doseras då 1 per dl istället för en per liter.

Ett väldigt kraftig infekterat sår kan man behandla med ännu starkare
lösning 1 per 0,1dl - kloret bryter ned död vävnad så det kan avlägnas och efterbehandlas med 1dl/1 tablett lösning och kompresser.

Mycket effektivt.
 
Ta hellre med några vattenreningstabletter , dom kan du både avdöda dricksvatten och göra sårrengörning med samt tillverka antibakteriella kompresser/omslag - doseras då 1 per dl istället för en per liter.
Ett väldigt kraftig infekterat sår kan man behandla med ännu starkare
lösning 1 per 0,1dl - kloret bryter ned död vävnad så det kan avlägnas och efterbehandlas med 1dl/1 tablett lösning och kompresser.
Mycket effektivt.
Tack, väldigt bra tips, har faktiskt utan större eftertanke improviserat något sådant i Mellanöstern, när jag ändå haft med klortabletter. Spritkuddarna har en tendens att torka ut vid långtidsförvaring, även om de ska vara "hermetiskt" tillslutna, och sen är det rena lotteriet, när man väl behöver dem. Det blir också mycket skräpalstrande förpackning, proportionellt sett.
Men jag kommer ändå att ta med några stycken, de är till för lägen när jag inte har tillgång till / inte kan slösa med / vatten. Har jag vatten, tvättar jag ändå med tvål i första hand. Men ett par klortabletter följer med också nästa gång :)
 
Mitt lilla kit :)

2st Panacod 500mg/30mg (Rec)
4st Tramadol 50mg (Rec)
4st Ibuprofen 400g
4st Pamol 500mg
2st Samarin 4g
2st Gaviscon
2st Ranitidin 150mg
2st Travello 2mg
1st Xylocain 5%
2st Imovane 5g (Rec)
FM salva
Första Förband (M7800-116010-2)
CAT
Plåster
Sårtvätt
Elastisk binda
Säkerhetsnålar
Skalpell
Andningsmask HLR
Sutur (nål/tråd)
Sutur tejp
Förstoringsglas
Spegel
Spruta
Kanyl
Traumasax
Pincett
Nål
Termometer (engångs)
Öronproppar
kirurghandskar
Paracord
Ståltråd
Persiennsnöre
Gummiband
Lumica (NSN 6260-01-178-5559)
Etc.

Skrev inte upp allt och allt är inte med på bilden och så har jag säkert glömt något...

Mvh troswe

Om detta är ditt lilla kitt och du inte skrev upp allt , kan du lägga upp ditt stora kitt?
 
Tror någon skojar med oss :)

Det stämmed Joanna, lite ironi har ingen dött av... hehe (hade ju en liten smiley efter "Mitt lilla kit" och att det skulle framgå...) Men som "skeppapotek" fungerar det på segelbåt en längre tur med lite kompletteringar...

Mitt riktiga kit består inte av många saker när jag är ute på vandringar etc. (3 olika värktabletter, första förband (amerikans modell) spegel, pincett, några plåster, Sutur tejp, kanyl, sårtvätt, öronproppar och en liten flaska sodium chloride)

Mvh troswe
 
Milde tid vad man bör ha med sej mycket grejor. Måste ha haft en jäkla tur som överlevt många års friluftsliv!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.