Haglöfs lex 110 /lundhags v12 90

Är det någon vänlig människa som har provat dessa två och kan dela med sig?
Gärna om bärbekvämligheten, hållbarhet och bäst funktioner. Och även vad som var mindre bra.

Tacksam för svar :)
 
Jag har inte provat någon av dem men jag blir lite nyfiken på varför du undrar över just dessa två säckar?
 
Det är för att jag har nördat ner mig i dessa två. Vill ha mycket utrymme
Till ett hyfsat vettigt pris
 
Är det någon vänlig människa som har provat dessa två och kan dela med sig?
Gärna om bärbekvämligheten, hållbarhet och bäst funktioner. Och även vad som var mindre bra.

Tacksam för svar :)

Jag valde också mellan dessa två när jag köpte ny ryggsäck för några år sedan. Jag valde LEX 110 och har ännu inte haft anledning att ångra mig. Jag bär ofta mycket och tungt (25-35 kilo) och upplever bärkomforten som mycket god. Det mesta går att anpassa, men man ska nog inte vara för kort om man ska trivas med en så pass stor säck.
Funktionsmässigt är det väl en sak som irriterar mig; att botten på säcken är rund när den är fullpackad. Det gör det knepigt att ställa ifrån sig den utan att den ramlar, särskilt om man ska plocka eller rota i säcken. Jag gillar att den är stor, den sväljer verkligen mycket packning och man slipper ha packpåsar löst utanpå säcken.
Kvaliteten kan jag inte uttala mig så mycket om, eftersom jag bara haft säcken ca fem år och på ca 15 fjällturer. Inga tecken på några svaga punkter ännu i alla fall. Den håller stånd mot lättare regn utan regnskydd, utan att det kryper in något vatten, vilket jag uppskattar. Börjar det ösregna drar jag på regnskyddet.
Kort sagt är jag ganska nöjd med säcken.
 
Tack mats. Jag är ju absolut inte jättelång i rocken.
Ska även prova en norröna 125l vilket jag också i och för sig är för kort för
Men efter att ha läst mycket om den så har jag ändå fastnat för den
 
Lundhags glider ned på höfterna när den är tungt packad. Halt midjebälte. Ett evigt dra-uppande och dra-åtande. Rekommenderas inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Bra bärsystem har Bergans Alpinist.Finns som både 110 och 130.
Bärsystema har väldiga justeringsmjöjligheter.
Kolla rekomenderade rygglängzer på Bergans hemsida.

Finns en ryggsäck för dvärgar med bra system från Bergans också.
Heter militärt M12 men säljs som civil Viking90 den passar väldigt korta rygglängder.

Berganssäckarna väger en del men man vinner på att dom är bekväma med extremvikter.Har långvandrat i månader med över 30kg.Korta sträckor bärt 59kg
 
Jag har haft V12 90 liter. Köpte den med anledning av att jag behövde mycket volym när fjällvandrade med min dotter när hon var liten. Hade också läst att på den säcken gick det att korta av rygglängden ordentligt. Men det fick till följd att den blev väldigt hög och huvudet tog i säcken ibland. Jag är 175 lång och har dessutom oproportionerligt långa ben och kort rygg.
Bytte till en 75 liter som känns bättre att bära men som i likhet med 90 l och många andra säckar har på tok för mycket remmar, dragkedjor, svåråtkomliga ytterfickor etc.
Jag kanske ska ta och damma av min gamla Haglöfs Climber :)
 
Tack mats. Jag är ju absolut inte jättelång i rocken.
Ska även prova en norröna 125l vilket jag också i och för sig är för kort för
Men efter att ha läst mycket om den så har jag ändå fastnat för den

jag är 173 och har norröna para ranger 120l
otroligt bekväm att bära (för mig)
den är >0,5kg lättare än 125:an och
tar man bort sidofickorna blir 3310g
 
Tack för all hjälp. Blev en norröna 125l som sitter hur skönt som helst
Även fast jag är 167 lång. Det lustiga med den är att den sitter MYCKET skönare ifall jag har den på längsta inställningen 190cm istället för den kortaste inställningen som är 170cm
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.