Vandring längs Höga kusten med krav på säng

Hej,

Jag tänkte överraska min mamma med en resa upp till Höga Kusten i sommar då hon förra året nämnde att hon alltid velat se detta. Vi kommer bli fyra personer varav min mamma är 66 och hennes syster fyller 70 i år. De är vana vid att vara ute och gå och tränar båda gym ett par dagar i veckan (vandrade mer förr). Jag har pratat med hennes syster och hon tror att det är lugnt med upp till någon mil om dagen när det är mycket upp och ner i terrängen och 15-20 km ifall det är relativt platt. Däremot är tält inte ett alternativ utan det behöver finnas säng till natten.

Jag tänker att det blir 3 vandringsdagar. Det absolut bästa vore om det fanns en längre sträcka vi kan gå över 3 dagar med tillgång till säng nattetid, men tänker att det nog är svårt att lösa (lär åka under högsäsong så vill jag verkligen inte chansa på att det ska finnas lediga sängplatser i stugor längs vägen). Alternativ 2 är annars att gå dagsturer, men behöver tips på "lagom" sträckor som antingen går runt eller har bussförbindelse tillbaka (har tillgång till 1 bil hela resan). Har läst på en hel del om Skuleberget, men är så svårt att bedöma lämpliga leder så alla tips och förslag vore mycket uppskattat.

Tacksam för alla svar!
 
Ta bilen till Västra entréen, gå genom Slåttdalsskrevan och ner till Tärnättholmarna och sen avslutar ni vid Södra entréen. Borde bli lagom sträcka... Om jag kommer ihåg rätt så är det rätt nära från Södra entréen ut till E4 och Naturum eller vad det heter, där kan ni nog ordna skjuts till Västra och hämta upp bilen (alla som åker norrut passerar ju rätt nära).

Man får inte tälta här förutom på angivna platser naturreservatet - så stugorna fungerar alldeles utmärkt. Om ni undviker tiden från midsommar till slutet av juli så är det lite folk :)

Det finns stugor på flera ställen (ni kan läsa in er lite på området).
 
Hej Danne!

Tack för tipsen! Ser ut som en riktigt bra sträcka att ha som utgångspunkt. Har sett att när man närmar sig kusten finns flertalet stugor så om en skulle vara full kan man alltid gå till nästa. Enda risken kanske är Norrsvedjebodarna, men där får man ju även tälta så behöver endast 2 sängplatser till de äldre :)

Ska försöka undvika högsäsong, men är själv låst till industrisemester. Borde inte bli mitt i iaf.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
viktorpettersson Vandring längs Cievrragorsa? Fjällvandring 18
underdoggy Vandring med hund längs kungsleden! Fjällvandring 5
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.