Lättviktskamin

Jag har ett SeekOutside Cimarron tipitält med deras titankamin, allt totalt tält+kamin väger ca 2.6, det är helt sjukt. :) Jag får ner allt i en 6-liter ryggsäck.
Kan ju lika gärna nämna att jag ska sälja det pga för lite fritid framöver, håll utkik bland annonserna ifall ni klurar på nåt liknande.
Hursomhelst: Ville säga att jag rekommenderar SeekOutside, och andra märken lär ju vara minst lika bra, har hört mkt gott om TitaniumGoat som nämndes här i tråden.
Mysfaktorn ute i skogen höjs avsevärt med en kamin i tältet.
 

Bilagor

  • DSC_0530.jpg
    DSC_0530.jpg
    8.2 KB · Visningar: 2,004
Ett rör av 0,15 mm titanplåt är något helt annat än en tom aluminiumburk hållbarhetsmässigt. Men visst, det går att ha sönder om man inte är rädd om det.

Det hadlar inte om att kaminröret går sönder, om man känner på ett aktuellt kaminrör och sett dess konstruktion så förstår man problematiken. Värmeskyddet om det monteras som tänkt kommer bara deformera kaminröret och få det att "linda sig" till mindre diameter varvid skyddet sakta glider ner. Ölburken var en liknelse som inte ligger långt ifrån känslan av materialets beskaffenhet i kaminröret, att titan har helt andra toleranser än aluminium är ju något annat.
Låter man något annat än kaminröret bära dess tyngd går det såklart utmärkt.
 
Lösningen finns hos Tentipis Eldfells konstruktion.1:30 in i filmen.
https://youtu.be/nItnk-ahUk4

Jag beställde extra titanium som jag har använt till värmedistansskydd. Tre skruvar uppe och tre nere enbart för att hålla rätt avstånd till kaminröret, längst upp ståltråd som fästs med krokar i skyddet respektive toppet på kaminröret.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...