Liggunderlag, skumplast

Jag är sidosovare och behöver luftmadrass, just nu en NeoAir. Till den beställde jag just en 4 mm Evazote-matta att ha som skydd under luftmadrassen och som rastunderlag. 1*2 m, kan kapas ned eller vikas dubbel vid behov. Finns också tjockare Evazote-underlag på extremtextil.de som kan funka utan andra komplement. Det är samma produkt som Exped Doublemat men 500 kr billigare.

kör en liknande kombo på vandringar. Exped Hyperlite + halvt evazote ( som även blir footprint under tältduken). Funkar fint och blir väldigt lätt.
 
Det är ju svårt att veta utan att ha provat. Jag hittar inte ens att de anger R-värde. Det går ju garanterat att tillverka ett lika bra liggunderlag till det priset. Det går ju lika garanterat att till en ännu billigare peng tillverka ett liggunderlag som ser ungefär lika ut men som har sämre R-värde, som håller sämre och som snabbt börjar ta åt sig lite fukt. (Z-lite har ganska bra R-värde för den vikten för ett cellplastunderlag.)

Här verkade någon inte så nöjd:
https://www.bergfreunde.se/urberg-foldable-sleeping-mat-liggunderlag/
Det verkar vara samma fast de anger en annan vikt.

Prova! (Och berätta gärna här hur det gick.)

Tack, hade inte en aning om vad R-värde var så blev tvungen att slå upp det :) . Värdet verkar ju inte vara så högt (2,2) på Z-lite så skillnaden kan inte vara stor gällande den biten samtidigt som jag inte brukar frysa.
användaren som inte var så nöjd var tyvärr inte informativ, så svårt veta vad han var missnöjd med och vad han jmf med.
Men som du noterade så är det olika vikter på produkten (110 g skillnad) samt så skiljer sig packvolymen vilket verkar konstigt då allt annat är lika.
 
Om du bestämmer dig för att prova kan det vara en bra idé att vid en lämplig tidpunkt under våren, när nattemperaturen är ungefär som det kallaste du väntar dig unde de omständigheter du tänkt använda liggunderlaget, att provsova t ex i trädgården. Så du kan gå in om det blir kallt. Helst på ett underlag som leder kyla bra, som packad lerjord. En träaltan kan vara bra för att prova om man ligger skönt, men inte för att testa om det är tillräckligt varmt.

Du riskerar fortfarande att ha bränt 150 kr på något som inte är tillräckligt varmt, men du riskerar inte att få sömnen förstörd under en hel vandring.
 
Om du bestämmer dig för att prova kan det vara en bra idé att vid en lämplig tidpunkt under våren, när nattemperaturen är ungefär som det kallaste du väntar dig unde de omständigheter du tänkt använda liggunderlaget, att provsova t ex i trädgården. Så du kan gå in om det blir kallt. Helst på ett underlag som leder kyla bra, som packad lerjord. En träaltan kan vara bra för att prova om man ligger skönt, men inte för att testa om det är tillräckligt varmt.

Du riskerar fortfarande att ha bränt 150 kr på något som inte är tillräckligt varmt, men du riskerar inte att få sömnen förstörd under en hel vandring.

Tack,
Nu gillar jag inte att samma vara specificeras så olika av olika leverantörer så jag lär inte prova om inte jag eventuellt skulle passera outnoth och får möjlighet att hålla i produkten.
Visste iofs inte att träaltan inte dög som jmf det var ju bra att veta, men i övrigt får vi hoppas på att någon annan blev nyfiken och kommer testa.
 
Man tackar, man tackar! En fråga, hur funkar dessa för sidoliggare? En personlig preferens kanske, men har du en åsikt tar jag tacksamt emot dem.
Det ridgerest du har, vilken modell är det? Det finns olika tjocklekar har jag förstått.
//A
På A svarar jag "sådär", det är betydligt bekvämare med ett uppblåsbart! men Z-lite är inte så oävet, bättre än vanliga evazotemattor, och åtminstone lika bekväm som RidgeRest.
På B svarar jag "ingen aning"... det finns ju varianter med någon slags beläggning, som jag inte har, jag har ett standard fast "lång"
Det är väl egentligen mest fördelar med uppblåsbara underlag, men om det är stökigt underlag man väntar sig, stickor och stenar, kan det vara ett Z-lite och ett tunt slit-och-släng-underlag du letar efter.
 
Förresten, medans jag är igång. Som jag skrivit ovan vill jag slippa uppblåsbart men är ändå lite mån om komfort. Vad tror ni om denna teori?

Låt oss säga att jag köper ett z-lite classic och kompletterar med ett tunt, billigt och lätt underlag, typ detta, eller något annat liknande. Man kan säkert kapa det en aning på längden. Det tunna lägger man överst. Borde inte då det övre underlaget fördela punktlasterna på "äggkartongstopparna" och därmed minska risken för att "bottna"? Då ökar väl komforten för en sidoliggare som jag, eller?

//Anders - som i vanlig ordning funderar lite för mycket för sitt eget bästa
 
Förresten, medans jag är igång. Som jag skrivit ovan vill jag slippa uppblåsbart men är ändå lite mån om komfort. Vad tror ni om denna teori?

Låt oss säga att jag köper ett z-lite classic och kompletterar med ett tunt, billigt och lätt underlag, typ detta, eller något annat liknande. Man kan säkert kapa det en aning på längden. Det tunna lägger man överst. Borde inte då det övre underlaget fördela punktlasterna på "äggkartongstopparna" och därmed minska risken för att "bottna"? Då ökar väl komforten för en sidoliggare som jag, eller?

//Anders - som i vanlig ordning funderar lite för mycket för sitt eget bästa

Jag har ett kort kanske 40 cm brett tunt liggunderlag på typ 60g som jag har under bålen om jag vill ha extra R-värde, och det ger det förvånansvärt mycket värme (tunna överst) men skillnaden i mjukhet upplever jag som mindre. lite gör det kanske men det är nog mest för att det blir lite tjockare. Jag har inte märkt att jag bottnar på det sättet även om tjockleken naturligtvis är begränsad.

Viktigast för mig är att få rätt höjd under huvudet vilket jag fixar med en bag-in-box påse. Går väldigt bra att få fast på rätt ställe med kardborreband med klister på andra sidan. fäster bra på både "kudde" och liggunderlag.
 
(...) Låt oss säga att jag köper ett z-lite classic och kompletterar med ett tunt, billigt och lätt underlag, typ detta, eller något annat liknande. Man kan säkert kapa det en aning på längden. Det tunna lägger man överst. Borde inte då det övre underlaget fördela punktlasterna på "äggkartongstopparna" och därmed minska risken för att "bottna"? Då ökar väl komforten för en sidoliggare som jag, eller? (...)
Eftersom jag råkar äga både ett z-rest och en 8 mm Multimat ska jag köra ett fullskaletest. återkommer snart :)
 
Fullskaletest :)

Ok, såhär blev rangordningen - från sämst till skönast:

4. Multimat ensamt
3. Z-rest med Multimat överst
2. Z-rest ensamt
1. Z-rest med Multimat underst

Skillnaden mellan 2 och 3 var inte stor, men märkbar. Dessutom levde Multimat i fall 3 rövare - kanter knycklades ihop etc, när mitten blev nertryckt.
"Genomslag"i höfterna var nära endast i fall 4, god marginal i alla övriga.

Förutsättningar: Trägolv inomhus. Sidoläge, 10 minuter per variant. En kvinnokropp med stor skillnad i omkretsmått mellan axlar / midja / höften (dock mer bredaxlad och smalhöftad än tvärtom). Eftersom jag väger 60 kg och du som man antagligen mer, lade jag också 2x5 kg hantlar på höfterna.

Jag tycker utfallet känns logiskt. Z-rest är ytmjukare än Multimat, och skiktet närmastultimat bidrar fint till mer generell viktfördelning ("fjädring"), när den ligger under Z-rest.

Det är väl därför man har en mjukare bäddmadrass ovanpå en mer "fjädrande" resårsäng.

Oavsett vilket - det som ger mig personligen det helt avgörande bekvämlighetstillskottet är inte underlagets mjukhet, utan en förhöjning under höfttrakten. Tjocktröjan eller en väl vald ojämnhet i marken/snön undertältgolvet spelar ingen roll. Det är den perfekta plattheten, som blir tröttsam för korsryggen.
Och då sover jag oftast på bara 8 mm Multimat, och är betydligt äldre än du :)

EDIT!!!
Jag menade naturligtvis "skillnaden mellan 2 och 3 var inte stor". Rättat nu.
 
Senast ändrad:
Fantastiskt! Stort tack för ditt test och att du nördar ner dig :)

Då tror jag att jag bestämmer mig här och nu. Ett z-rest till att börja med, och så kompletterar jag med ett tunt liggunderlag om det behövs.

Kloka tankar om stöd för höften, det ska jag laborera med vid tillfälle.

Tusen tack!

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.