Sovsäck, varm men kompakt

Att tänka på är att många sovsäckar har tunnare stoppning i ryggsidan. Detta eftersom man normalt har ett liggunderlag där, det kan vara en nackdel för hammock om du inte har annan isolering, vilket du nog ska ha i kallare temperaturer men där är jag novis.

Baserat på din beskrivning om hur du brukar sova låter det nästan som att det är en quilt du söker, de är mer som ett täcke för friluftsliv. Vill dock flagga för att den sovlösningen sannolikt väger mer för samma comforttemp jämför med en klassisk sovsäck.

/G
 
Att tänka på är att många sovsäckar har tunnare stoppning i ryggsidan. Detta eftersom man normalt har ett liggunderlag där, det kan vara en nackdel för hammock om du inte har annan isolering, vilket du nog ska ha i kallare temperaturer men där är jag novis.

Baserat på din beskrivning om hur du brukar sova låter det nästan som att det är en quilt du söker, de är mer som ett täcke för friluftsliv. Vill dock flagga för att den sovlösningen sannolikt väger mer för samma comforttemp jämför med en klassisk sovsäck.

/G

jag kör med en underquilt på min hammock.
men visst är det så som du säger, huvudsakliga isoleringen ska vara i botten när man sover i hammock.

inte funnit något som är speciellt anpassat för hammocksovande.
 
Om du ändå använder sovsäcken som täcke kanske Cumulus Comforter är något?
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/quilts-and-comforters
Har själv funderingar på en sån så småningom, så du får gärna testa åt mig. ;-)

Dom där ser ju jätteintressanta ut.

Men jag saknar lite mer information om dem.
Det är en quilt/Täcke.... men det ser ut som att det följer med en madrass av något slag också... som täcket sitter fast på?!
 
Dom där ser ju jätteintressanta ut.

Men jag saknar lite mer information om dem.
Det är en quilt/Täcke.... men det ser ut som att det följer med en madrass av något slag också... som täcket sitter fast på?!

Nu tittade du på quiltarna högst upp va? Nä, liggunderlaget följer inte med. De vill väl visa hur man kan göra fast quilten i liggunderlaget antar jag.

Jag menade täckena längst ner. Skulle önska mer information om exakt hur det fungerar, med bilder, men finessen är ivf att de är ett täcke som kan snörpas ihop till en quilt på nåt sätt. Men det finns lite på YouTube man kan titta på. I.o.m. det täcker de ett stort temperaturspann. Man har dem som täcke när det är varmare och quilt när det behövs, typ.

Var uppe i en annan tråd och där var det någon som hade problem med att dunet rann ut åt sidorna. Men annars har jag läst positivt om dem, men minns inte var.

En annan sak som tilltalar mig är att om man vill börja vintercampa borde en sån här vara lätt att kombinera med en lätt (och billig) sovsäck av vanlig modell. Men det är bara som jag gissar.
 
TerraLite från Western Mountaineering

Hej gott folk,

Har tittat lite på TerraLite, och den har ju även så man kan öppna fotboxen helt. Jag kan inte sova på rygg och vill kunna röra benen och flytta omkring, så jag tycker denna verkar intressant för mig. Har idag en 3-säsongers från Fjällräven, inte dun, som väger runt 1330 gram och en komfort temp på -4. Kan trimma vikten med drygt 400 gram och samtidigt få en rymligare säck. Enda nackdelen jag kan hitta är att den inte har ngn värmekrage.

Är det någon här som har ngn erfarenhet från denna säck?

Med vänlig hälsning,

Tanglan
 
Haglöfssäcken med vikt <500g jag länkade till saknar blixtlås vilket jag gillar eftersom jag ofta snurrar under natten och blixtlåset hamnar underst vilket inte är optimalt.

En finess på den säcken är just att det finns dragsko och bred öppning nederst precis det du efterlyste.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
Nils Petter Varm sovsäck!? Bo och sova 25
Sarala Tips på mycket varm sovsäck Bo och sova 10
tholi75 Kan man köpa en för varm sovsäck? Bo och sova 11
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
petho Lättburen lagom varm sovsäck till bra pris? Bo och sova 5
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...