Sovsäck, varm men kompakt

Hej
Söker efter en bra sovsäck som klarar temperaturer enkelt vid ca 0 grader.

Men jag prioriterar även att den ska kunna packas kompakt och ta liten plats.

Pris är inte så noga om den är bra.

Tar gärna emot förslag.
 
En dunsovsäck med så hög kvalité som möjligt på dunet (mäts i cuin). Det är så lätt och kompakt som det blir vad gäller stoppning. Sen spelar såklart omslutande material också in, där blir det en avvägning mot slitstyrka och komfort.

Även storleken spelar in, klarar du dig på en kort och väldigt smal/tight eller behöver du en lång och bred?

Roberts.pl låter dig göra många val för att den ska bli optimal, börja att kolla där så har du en bra start. Sen kan du alltid konkurrensutsätta mot vanliga säckar.

Om du skriver lite mer om hur den kommer användas kommer du få många bra råd här på utsidan.

/G
 
En dunsovsäck med så hög kvalité som möjligt på dunet (mäts i cuin). Det är så lätt och kompakt som det blir vad gäller stoppning. Sen spelar såklart omslutande material också in, där blir det en avvägning mot slitstyrka och komfort.

Även storleken spelar in, klarar du dig på en kort och väldigt smal/tight eller behöver du en lång och bred?

Roberts.pl låter dig göra många val för att den ska bli optimal, börja att kolla där så har du en bra start. Sen kan du alltid konkurrensutsätta mot vanliga säckar.

Om du skriver lite mer om hur den kommer användas kommer du få många bra råd här på utsidan.

/G

Tack

Ja jag sover i hammock, en hennysys.
Har mestadels varit ute på sommaren då temperaturen som lägst går ned mot 5-10 grader på natten. Har kört med en Biltema sovsäck som har komfort temp på runt 13-15 grader. Så den har inte riktigt räckt till... men jag har klätt mig väl och det har fungerat helt enkelt.

Nu är jag redo att ta steget mot något bättre i utrustningsväg än vad Biltema kan erbjuda.

Den säck jag haft har ändå varit lätt och gått att packa tight, så jag har varit nöjd. Men om jag ska lägga lite pengar på en bättre så hoppas jag förstås att få en som går att packa så liten som möjligt samtidigt som den håller god värme.

Jag är ca 175 lång och brukar vanligtvis i hammocken att sova med min sovsäck som ett täcke, dvs jag kryper inte in/ned i den... drar den över mig istället med öppen blixtlås.
Har lite svårt för en allt för tight sovsäck då jag vill kunna röra benen när jag sover... vill inte vara allt för instängd... såklart om det är riktigt kallt så får jag stänga den helt.
 
Berätta även om du är man/kvinna, längd och hur du föredrar att sova (i- eller medvändare) så blir det lättare att ge dig tips.
 
/G[/QUOTE]

Berätta även om du är man/kvinna, längd och hur du föredrar att sova (i- eller medvändare) så blir det lättare att ge dig tips.

Jag är kille
Varför är kön en faktor?


Jag är 175cm.
Föredrar att sova på sida eller rygg.
Vill gärna kunna röra på benen.

Vad är i eller medvändare?
 
Har du någon isolation under dig i hammocken? Annars lär det bli kallt.

Thure

Ja jag kör med en underquilt.
Så jag kör med isolering, men den kan bli lite bättre... måste fundera lite över hur jag vill ha det där. Men då jag kört med en biltema sovsäck inser jag att jag även bör titta på något nytt. Underquilt är en snugpack som har funkat kanon ändå... jag vill dock träna mer på att få den att sitta riktigt bra.
 



Jag är kille
Varför är kön en faktor?


Jag är 175cm.
Föredrar att sova på sida eller rygg.
Vill gärna kunna röra på benen.

Vad är i eller medvändare?[/QUOTE]

Komfort temperatur för en man resp kvinna är olika, därav frågan. Enligt EN normen som ofta används är TLimit den undre komfort temperaturen för en man medan motsvarade för en kvinna är Tcomfort.
På din beskrivning låter det som om du är i- vända, dvs vill kunna röra dig och vända dig inuti sovsäcken, vilket kräver en säck som inte är för snävt skuren. Jag är själv i-vändare och sover gärna på sidan med knäna lite uppdragna.
Jag har en Marmot Hydrogen som motsvarar dina krav, men det finns säkett fler alternativ.
 
Jag är kille
Varför är kön en faktor?


Jag är 175cm.
Föredrar att sova på sida eller rygg.
Vill gärna kunna röra på benen.

Vad är i eller medvändare?

Komfort temperatur för en man resp kvinna är olika, därav frågan. Enligt EN normen som ofta används är TLimit den undre komfort temperaturen för en man medan motsvarade för en kvinna är Tcomfort.
På din beskrivning låter det som om du är i- ändar, dvs vill kunna röra dig och vända dig inuti sovsäcken, vilket kräver en säck som inte är för snävt skuren. Jag är själv i-vändare och sover gärna på sidan med knäna lite uppdragna.

aha, ja då är jag en i-vändare. Jag rör mig mycket i sömnen, vänder mig från sida till sida och sträcker på mig och gör mig till en boll :)

Kikat runt bland sovsäckar och jag har ser att det finns MASSOR.

Som hammock sovare så ser jag stor fördel med att ha en sovsäck som man kan sticka ut fötterna i botten på. Så det skulle vara ett stort plus.

Sedan verkar ju dun vara bra, lätt att komprimera. En lagom tjock sovsäck för som kallast ca 0 grader.

Att sovsäcken ska ha dragkedja så den går att öppna upp till täcke är viktigt.
Och som stängd ändå vara lagom rymlig för en i-vändare.



Några tips på säck?
 
Jag uppdaterade precis mitt förra inlägg med ett tips på en sovsäck som jag själv har men det finns fler alternativ som klarar runt 0 grader. Bra tillverkare är ex Marmot, Western Mountaineering, Cumulus och Robert's.
Räcker 0 till - 1 som komfort gräns eller söker du en varmare däck med mer marginal?
 
aha, ja då är jag en i-vändare. Jag rör mig mycket i sömnen, vänder mig från sida till sida och sträcker på mig och gör mig till en boll :)



Kikat runt bland sovsäckar och jag har ser att det finns MASSOR.



Som hammock sovare så ser jag stor fördel med att ha en sovsäck som man kan sticka ut fötterna i botten på. Så det skulle vara ett stort plus.



Sedan verkar ju dun vara bra, lätt att komprimera. En lagom tjock sovsäck för som kallast ca 0 grader.



Att sovsäcken ska ha dragkedja så den går att öppna upp till täcke är viktigt.

Och som stängd ändå vara lagom rymlig för en i-vändare.







Några tips på säck?



http://www.seatosummit.se/Trek-sovsaeck.htm

Dessa kan öppnas till täcke och jag har klämt och känt på dom och de verkar toppen.
Jag använder en säck från Roberts men sneglar på dessa fortfarande då de är rymliga i fotänden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
Nils Petter Varm sovsäck!? Bo och sova 25
Sarala Tips på mycket varm sovsäck Bo och sova 10
tholi75 Kan man köpa en för varm sovsäck? Bo och sova 11
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
petho Lättburen lagom varm sovsäck till bra pris? Bo och sova 5
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.