Erfarenhet av sovsäckar önskas

Inför min septembervandring på Kungsleden (Kvikkjokk - Abisko) inser jag att en uppgradering av min sovsäcksarsenal är på sin plats.

Har efter idogt sökande kommit fram till följande alternativ i olika prisklasser.

Är intresserad av erfarenheter eller synpunkter på följande säckar:

- PHD Hispar 400

- Rab Neutrino Endurance 600

- Cumulus Panyam 650

- Western Mountainering Apache MF

- Marmot Helium

- Fjällräven Singi Three Season

All info är av intresse.

Har en Haglöfs Ursus -2 och en Haglöfs Cetus -1 men är lite orolig att de ska bli kallaste laget. Har även en liner i lådan.

Men det är alltid kul att köpa nya fina vandringsprylar :)

Hit me, vilken sovsäck bör jag välja och varför?
Är dyrast alltid bäst?
 
Jag kan svara på frågan om dyrast alltid är bäst?: Nej!

Det finns vissa märken som alltid gör bra sovsäckar, som exempelvis Marmot, Western Mountainerring och Rab.

Sedan finns det de märken som oftast gör bra sovsäckar, men riktigt alltid: Fjällräven, Haglöfs

Men detta hindrar inte varken Fjällräven eller Haglöfs att ta ut högre priser än både Marmot och Western Mountaineering för sovsäckar som i bästa fall är likvärdiga och i sämsta fall lite sämre.
 
Sovsäckar

Jag har en WM Apache och en Marmot Always Summer.
Apachen är jag otroligt nöjd med medan Always Summer är på gränsen till skräp.

Skillnaden är kvalitén på dunet, 850 jämfört med 650.
Satsa på en säck med bra dunkvalité!

//B
 
Jag har två Marmot säckar som kompletterar varandra värmemässigt. En Hydrogen (850cuin, TLimit - 1,2C) och en varmare Pinnacle (800cuin, TLimit - 12,2C). Hydrogen är I samma serie som Helium som hamnar någonstans mellan dessa säckar. Mycket nöjd med båda säckarna.
Att tänka på om du söker en varm tresäsongs säck är att Helium saknar krage, men i övrigt en bra sovsäck.
 
Inget av dina förslag ovan men kan varmt rekommendera TheNorthFace Golden Kazoo och Blue Kazoo. Den senare har min sambo och hon är lite frusen av sig, men aldrig i den sovsäcken. Två sovsäckar som vi längtar till att få krypa ned i. Grymt sköna. :)
 
Inget av dina förslag ovan men kan varmt rekommendera TheNorthFace Golden Kazoo och Blue Kazoo. Den senare har min sambo och hon är lite frusen av sig, men aldrig i den sovsäcken. Två sovsäckar som vi längtar till att få krypa ned i. Grymt sköna. :)

Dessa sovsäckar från TNF har 650CUIN dun, vilket ökar vikten och minskar komprimerbarhet. Skulle jämföra dem med ex Marmot Sawtooth/Angelfire/Teton som också har 650CUIN dun.
Av de sovsäckar TS räknar upp har Fjällräven Singi Three Season 600 CUIN vilket är låg kvalitet och inte alls värd sitt pris.
 
En bra säck med 600 cuin är nog inte att förkasta. Jag köpte nyligen en Caucasus 600. Är ganska imponerad över fluffet i de säckarna. Det är ett stort lyft mot mina tidigare syntet.

Två st säckar för 2500kr (bra rea), 1200g st, inkluderad vattentät packpåse och comf dam på -2, stor och rymlig. Jag hade svårt att hitta en mer prisvärd säck där och då. Visst hade jag kunnat spara 2 hekto till per säck om jag köpt dyrare men det hade blivit kring 3000kr för 400gram och det kändes väl dyrt.

/G
 
Värt att notera om man snöar in på dunkvalitet är att normen för hur man mäter skiljer sig i USA och Europa. Cuin 800 är inte samma sak på en amerikansk säck som en europeisk.

"500–600 EU (530–640 US) Acceptable quality for mid-market products
600–700 EU (640–750 US) Minimum quality for performance products
700–800 EU (750–860 US) Excellent quality, best performance/price ratio
800+ EU (860+ US) Outstanding quality, limited availability, high price"



Mer läsning:

http://www.trailspace.com/forums/gear-selection/topics/90935.html

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/menu-dolne---uk-ii/down

http://www.lightwave.uk.com/articles/polish-goose-down
 
Dessa sovsäckar från TNF har 650CUIN dun, vilket ökar vikten och minskar komprimerbarhet. Skulle jämföra dem med ex Marmot Sawtooth/Angelfire/Teton som också har 650CUIN dun.
Av de sovsäckar TS räknar upp har Fjällräven Singi Three Season 600 CUIN vilket är låg kvalitet och inte alls värd sitt pris.

Självklart finns det alltid någon sovsäck som är bättre, oavsett förslag som ges. Jag ville bara tipsa om två säckar som vi verkligen gillar och som kanske kunde vara ett alternativ. Min sovsäck (Golden K) komprimeras till storleken av ungefär 1,5 mjölpaket. Blue Kazoo något större. Upplevs väldigt fluffiga och behagliga att ligga i och har fyndat dem under reor. Recensioner ger dem bra betyg också, men visst. Det finns absolut bättre, dyrare, mindre och varmare...
 
Kom på att jag kanske ska utveckla lite:

Att en sovsäck är billig är inte det samma som att den automatiskt är sämre vad gäller hållbarhet och temperaturgränser, det som bestämmer priset är i förstahand prestanda i förhållande till vikt, där vikten är direkt beroende av kvalitet och val av tyger och isolerande material.

Exempel: en dunsovsäck med 600 cuin fillpower behöver en större mängd dun för att isolera lika bra som en dunsovsäck med 800 cuin fillpower, sovsäcken med 600 cuin kommer alltså väga mer än motsvarande 800 cuin sovsäck, vad gäller förmåga att bibehålla loftet så är 600 cuin robustare än 800 cuin.

Tillverkare av billigare sovsäckar som exempelvis Stadium och Intersport, använder ofta äldre material som topptillverkarna använde för 20 år sedan, dvs kvaliteten håller men väger en hel del. Sedan finns det naturligtvis riktiga billiga skitsäckar, såna man köper på bensinmackar och liknande, som har rena fantasisiffror vad gäller temperaturgränser.

Vad som är bättre beror helt enkelt på den tilltänkta användningen, hållbar och stryktålig isolering, högsta isolering/vikt förhållande... ska man bära säcken i en ryggsäck eller frakta den på en släde/skoter...
 
Tack för bra utläggnin joask202. Att lägre cuin får bättre hållbarhet har jag inte hört förut men det låter logiskt nu när du skriver det.

/G
 
Kom på att jag kanske ska utveckla lite:

Att en sovsäck är billig är inte det samma som att den automatiskt är sämre vad gäller hållbarhet och temperaturgränser, det som bestämmer priset är i förstahand prestanda i förhållande till vikt, där vikten är direkt beroende av kvalitet och val av tyger och isolerande material.

Exempel: en dunsovsäck med 600 cuin fillpower behöver en större mängd dun för att isolera lika bra som en dunsovsäck med 800 cuin fillpower, sovsäcken med 600 cuin kommer alltså väga mer än motsvarande 800 cuin sovsäck, vad gäller förmåga att bibehålla loftet så är 600 cuin robustare än 800 cuin.

Tillverkare av billigare sovsäckar som exempelvis Stadium och Intersport, använder ofta äldre material som topptillverkarna använde för 20 år sedan, dvs kvaliteten håller men väger en hel del. Sedan finns det naturligtvis riktiga billiga skitsäckar, såna man köper på bensinmackar och liknande, som har rena fantasisiffror vad gäller temperaturgränser.

Vad som är bättre beror helt enkelt på den tilltänkta användningen, hållbar och stryktålig isolering, högsta isolering/vikt förhållande... ska man bära säcken i en ryggsäck eller frakta den på en släde/skoter...

Bra sammanfattning. Ytterligare en aspekt att väga in är att många tillverkare skär sina sovsäckar (främst de modeller som marknadsförs med viktargument) mycket klaustrofobiskt, och är man då i-vändare kanske inte denna typ av sovsäck är den bästa. Dessutom trycker man ihop loftet vilket ger köldbryggor om sovsäcken stramar över någon kroppsdel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Martin Fjäderlätt Erfarenhet av Joutsen-sovsäckar? Bo och sova 2
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
651222 Erfarenhet Mountain Equipment sovsäckar Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
PeterF Erfarenhet av FR keb dome Bo och sova 2
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
Utelivet Nordisk Oppland 2 lw Erfarenhet? Bo och sova 4
jennakristin Erfarenhet av sovsäckslakan som höjer komforttemperaturen? Bo och sova 27
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
andy69 Erfarenhet från Fjällrävens tält? Bo och sova 15
johanzell Erfarenhet av Robens Raptor Bo och sova 0
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
flierman Vaude tält - erfarenhet Bo och sova 12
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
bengtfalke Erfarenhet av Pacific Outdoor Ether Thermo 6 Bo och sova 7
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
freddsam Erfarenhet av Sleepingbags.cumulus.com Bo och sova 0
WesternWin Erfarenhet av Coleman JAPURA? Bo och sova 6
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
la dolce vita Erfarenhet av Terra Nova? Bo och sova 16
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
peb78 Någon erfarenhet av Marmot Widi 3P? Bo och sova 4
SLupusE Erfarenhet av Marmot Hydrogen och Arroyo? Bo och sova 5
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
bushmaster84 marmot thor ,erfarenhet? Bo och sova 1
mattias_altin Erfarenhet av tältet CRUX X2? Bo och sova 14
ehn Någon som har erfarenhet av Northstars syntetsäckar? Bo och sova 2
ulf65 Erfarenhet av Tatonka? Bo och sova 0
Hans Linde Tarra ; Vem har erfarenhet av det? Bo och sova 1
Någon som har erfarenhet av mountain hardwear 2nd dimension standard? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.