Dvärgbandmask kanske i en räv nära dig !?

Vad som är korkat kan vi nog diskutera. Jag tycker det är ganska korkat att tro att det finns arter som inte har uppstått genom evolutionen och som inte genom att påverka andra arter deltar i evolutionen. Jag tycker också det är ganska korkat att tro att det finns en gudagiven ordning där vissa arter "hör hemma" på vissa ställen. Evolutionen betyder att ekosystemen ständigt förändras.
Du försökte ur ekologiskt perspektiv sätta likhetstecken mellan en art som deltagit genom evolutionen sedan istiden, och en ny art. Det var det korkade. Evolution betder inte att det är bra att nya arter snabbt inkommer i ett ekosystem där de inte funnits tidigare. Bara att se på ex minken med tilhörande problem. Ett bra läroexempel.om du vill försöka förstå problemet på generellt plan är Australien. Där har varit rena experimentfältet för snabbt införda nya djur,

Ta bort djur som deltagit genom evolutionen får effekter. Tillför nya som inte deltagit får också effekter.

Raskesven
 
Jag kan väl påstå att du har ingen vad du pratar om.
Jag skulle önska att du kunde vara med på ett älgfördelningsmöte här.
Det ältas med statistik, älgar per ha i vinterstam, älgobservationer, betesinventeringar i all
oändlighet. Dessutom vägs och åldersbestäms alla älgar.
Älgstammen planeras för minst 3 år framåt.

Men jag kan förstå att du bara vill se monsterälgar, sådana brukar stadsbor gilla.
Och dom finns faktiskt, men dom hinner inte självdö innan dom hamnar i frysen.
Du lobbar ju starkt här, som privatperson eller något sorts jägarorganisations språkrör eller kombination. Borde väl ta i alla fall visst intryck av vad Svenska Jägareförbundet anser? Eller tycker du att de i likhet med mig inte vet vad de pratar om?

Från deras handlingsplan:

Citat: ”Dagens älgstam är
också av varierande kvalité. Framför allt gäller detta älgtjurarna som i många
områden är för få och för unga.” Slut citat.

Tänk vad bra älgstammen har förvaltats.

Citat: "Äldre älgtjurar lockar korna i brunst effektivare än yngre tjurar. Andelen
kalvar som föds efter ombrunstningar minskar när tjurarna är äldre. Sent
födda kalvar kommer, i jämförelse med kalvar födda i normal tid, under hela
sin levnad ha en lägre vikt och därmed också föda färre och mindre kalvar.
Mycket tyder på att älgstammen hamnat i en negativ spiral med ständigt
minskande kalvvikter och reproduktion." Slut citat.

Osv osv

http://www.jagareforbundet.se/Global/Policys/handlingsplan_älg_A5.pdf

Din omhuldade förvaltning ska ändras på 2012. Inriktas mot förvaltning som tar hänsyn till ekosystemet heter det. Här kan du lära dig veta vad du pratar om vad gäller förvaltning framöver:

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=37&rm=2009/10&bet=239&typ=prop

/Jag tänker inte skriva mer om annat än maskar i denna tråd nu, om något. Trådar tenderar att börja handla om allt möjligt annat än ursprunget. Ursäkta, men man måste ju kunna besvara saker./

Raskesven
 
Du påstår så mycket. Jag kan påstå precis samma sak om dig. Det är inte så att antingen ska medellivslängden var tre år, eller så ska vi bara ha monsterälgar. Eller är det fel att medellivslängden för älgtjurar är tre år? Vad gäller "stadsbor" tillbringar jag troligen fler sovnätter i skogen, utan hus, än vad du gör. Jag tror att du inte ens ser skogen för bara trän.

Raskesven

Förklara hur du vill ha det? Om du påstår att vi "skjuter sönder" så måste du förtydliga detta.
Ska vi spara 6 taggar och uppåt? kanske det ,...vi har inte gjort detta de senaste 10 åren och ändå dyker det upp rekordtjurar. De största kronorna har dykt upp dom sista åren.
Vikterna tangerar samma vikter som för 20 år sedan. Åtminstone här
Avskjutningen är ca 20-30 % av stammen, hälften är kalv och vissa är fjolingar och vissa är 4-8 år så det blir väl kanske ett medel på ca 3. Vad är problemet?
Hur tycker du vi ska planera ?
 
Du lobbar ju starkt här, som privatperson eller något sorts jägarorganisations språkrör eller kombination. Borde väl ta i alla fall visst intryck av vad Svenska Jägareförbundet anser? Eller tycker du att de i likhet med mig inte vet vad de pratar om?

Från deras handlingsplan:

Citat: ”Dagens älgstam är
också av varierande kvalité. Framför allt gäller detta älgtjurarna som i många
områden är för få och för unga.” Slut citat.

Tänk vad bra älgstammen har förvaltats.

Citat: "Äldre älgtjurar lockar korna i brunst effektivare än yngre tjurar. Andelen
kalvar som föds efter ombrunstningar minskar när tjurarna är äldre. Sent
födda kalvar kommer, i jämförelse med kalvar födda i normal tid, under hela
sin levnad ha en lägre vikt och därmed också föda färre och mindre kalvar.
Mycket tyder på att älgstammen hamnat i en negativ spiral med ständigt
minskande kalvvikter och reproduktion." Slut citat.

Raskesven

Älgjakten är hela tiden föremål för "nytänkande" En slags självkritisk rannsakan som pågår
ständigt. Och det är väl så det ska vara, det betyder att förvaltningen fungerar.

-Men det blir inte bra om du som ickejägare läser det här.
Sanningen är inte fullt så dramatiskt och det handlar inte om att "skjuta sönder".
Om man vill föra fram något, så måste det dramatiseras i fet stil för att få genomslag.

Det finns kanske fog för påståendet om kalvvikter men det finns andra som inte håller med.
 
jägarkåren är lika onyanserat okritiska till sig själv som motståndarna är kritiska.. jag tycker att en ödmjuk, nyanserad och självkritisk bild hade gjort gott för jägarkåren, lägg ner ryggdunket och se lite längre.. kritikerna får lösa sina egna problem..
 
orkar inte läsa igenom inläggen, men att man hittat dvärgbandmask är nog inte hela världen, eller?

Nej, soffpotatisarna och asfalt-nötarna kan ju oroa sig mer för höjda priser på Gucci. Men vi som älskar friluftsliv och dricker vatten ur sjöarna har ju fått en oönskad sak till att oroa oss för. För även om risken att smittas kommer att vara liten oavsett hur parasiten sprider sig i landet så kan ju smitta betyda livslång sjukdom av det värre slaget.
Alltså: Risken att smittas är/kommer att vara liten för en sjukdom med eventuellt dödlig utgång - precis som för aids. Har du samma tonläge när du pratar om den sjukdomen? "Lite aids har ju ingen dött av", för att citera Stefan Sauk i Lorry...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.