Dvärgbandmask kanske i en räv nära dig !?

Det är många djur som flyttas runt, se t ex på vildsvinen (som kan fungera som mellanvärd för rävens dvärgbandmask) som flyttas runt och dyker upp i stort sett i hela Sverige.
 
Om nu hunden kan smittas så borde även vargen kunna smittas. Vargen flyttar omkring sig själv
värre än nåt annat djur. Dessutom har den importerat sig själv.
Vildsvinet har åtminstone hållt sig inom landet. Och om ingen flyttar på den, så är den tämligen
stationär..
 
Om nu hunden kan smittas så borde även vargen kunna smittas. Vargen flyttar omkring sig själv
värre än nåt annat djur. Dessutom har den importerat sig själv.
Vildsvinet har åtminstone hållt sig inom landet. Och om ingen flyttar på den, så är den tämligen
stationär..

Hmm säkert är det så....att varg mfl. andra djur självmant vandrar stora sträckor måste väl ändå ses som en naturligt beteende......att avmaskade och ej avmaskade hundar åker färjan över från kontinenten och till Sverige är är väl ännu så länge inte att betrakta som ett naturligt beteende......

Min frågeställning berörde om infektion av dvärgbandmask skett vid flera oberoende tidpunkter och om man isåfall kan upptäcka det eller om det handlar om naturlig/"onaturlig" spridning inom landets gränser. Jag håller en slant på mer än ett infektionstillfälle...

800-1 000 000 miljon hundar i Sverige
Ännu fler katter
< 250 vargar...

/J
 
Jag kommer osökt tillbaks till min frågeställning: HUR länge har den funnits i Sverige utan att man vetat om det? Kanske i hundratals år, det vet vi inget om, liksom att ingen visste smittvägarna och utbredningen av andra sjukdomar innan vetenskapen funnit ett sätt att kunna ta reda på det.

Jag ger inte många spänn för alla krigsrubriker som blaskorna förmedlar, och enligt Expressen så är det nu DÖDSMASKEN som är den största faran.
 
Jag kommer osökt tillbaks till min frågeställning: HUR länge har den funnits i Sverige utan att man vetat om det? Kanske i hundratals år, det vet vi inget om, liksom att ingen visste smittvägarna och utbredningen av andra sjukdomar innan vetenskapen funnit ett sätt att kunna ta reda på det.

Jag ger inte många spänn för alla krigsrubriker som blaskorna förmedlar, och enligt Expressen så är det nu DÖDSMASKEN som är den största faran.

Sanningshalten i Expressen och Aftonbladet är ALLTID minimal, oavsett ämne. Således bör man inte ge några "spänn" alls för något de skriver.

1 person av 400 000 smittas i alperna som anses vara ett högriskområde. Masken har precis hittats i Sverige, således är risken att drabbas här i princip obefintlig i många år till. Vad gäller hur länge den funnits så är symptomen på smitta tydliga och hade kopplats till äldre fall om det funnits några. Varför gissa en massa istället för att titta på fakta? Suck.
 
Jag kommer osökt tillbaks till min frågeställning: HUR länge har den funnits i Sverige utan att man vetat om det? Kanske i hundratals år, det vet vi inget om, liksom att ingen visste smittvägarna och utbredningen av andra sjukdomar innan vetenskapen funnit ett sätt att kunna ta reda på det.

Jag ger inte många spänn för alla krigsrubriker som blaskorna förmedlar, och enligt Expressen så är det nu DÖDSMASKEN som är den största faran.

Söker du ett svar på den frågan lär det inte bli annat än spekulationer, iallafall på detta forumet ...:) Antar du suktar efter att göra ngn riskbedömning med avseende på infektionsrisk och förekomst i naturen....

Oavsett, avsaknad av sådan fakta lär väl knappast medföra en riskbedömning där risken är liten/lägre på grund av att vi inte vet hur länge den funnits i landet, snarare tvärtom om man använder ngn form av försiktighetsprincip.....I slutändan är det väl upp till var och en att bedöma risken med att stoppa en handfull nyplockade blåbär i munnen......en del hoppar fallskärm medans andra samlar frimärken.....

Att sen Aftonbladet och co. främsta uppgift inte är att sprida balanserad och samhällsnyttig information är väl tämligen väl känt....
 
Nu är Jordbruksverket, Socialstyrelsen och SVA klara med sin initiala undersökning som man gjort på uppdrag av regeringen. Föga förvånade konstateras b l a:

Att dvärgbandmasken är spridd över hela landet.

Jordbruksverket bedömer att det inte är möjligt att utrota den (bara bekämpning med beten med avmaskningsmedel skulle kosta miljardbelopp).

Risken att smittas är liten, man skall kunna plocka bär och svamp som vanligt.

Det finns inga möjligheter att fortsätta med avmaskningskrav för hundar som förs in i landet.

http://www.jordbruksverket.se/forme...ngforeslas.5.4b2051c513030542a9280008234.html
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4556257

http://sva.se/sv/undersida/Nyheter-fran-SVA/Lag-forekomst-av-ravens-dvargbandmask-i-landet/



PS:Ingen av de totalt 10-tal expertmyndigheterna nämner något om ökad jakt, om att stoppa import av alla organiska varor (det skulle ju t ex snabbt bli bränslebrist!), avlivning av alla rovdjur i drabbade och angränsande län (det borde väl bli ca 12-15 län?), upphävande av allemansrätten, visumtvång för alla turister, utträde ur EU, upphävande av valhemligheten eller något av de andra kreativa slutsatser som den övriga expertkommittén föreslagit.
 
Senast ändrad:
Slopande av avmaskningskravet var bestämt före innan dvärgbandmasken hittades här.

Tanken är väl att vi skall ha fri rörlighet även för djuren. Och det finns en del annat elende som vi inte har fått hit än..
Så det är bråttom att gå ur EU.

Till slut blir det omöjligt att ta in hunden i Norge (undrar om dom kommer att sätta upp viltstängsel efter hela gränslinjen?)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...