• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Downmat för mammor?

Jag får ont i ryggen av mitt Thermarest Prolite 3. Vaknar varje kvart av att det gör ont i
korsryggen. Inte kul! Till saken hör att jag nattammar en hel del så det blir att jag sover
på sidan väldigt mycket. Jag misstänker att jag nu vant mig vid att sova mycket på sidan
så även i framtiden när jag inte ammar längre kommer jag sova en hel del på sidan.

Eftersom Prolite känns för tunt för att sova mycket på sidan (och dessutom är det lite
kallt tycker jag) funderar jag över Exped Downmat. Vill gärna ha ett varmare och tjockare
liggunderlag.

Nån som sover mycket på sidan som provat Downmat?
Vågar man köpa den korta varianten för att spara vikt, eller fryser man om fötterna då?
 
Man får väl svara på frågor om liggunderlag trots att det är i tjejforumet?

Jag vet inte riktigt vad som skiljer mellan att ligga på sidan och amma eller inte... men ett Downmat är skönt. Mitt andra vanliga liggunderlag är ju ganska mjukt men jag ligger ändå och snurrar runt för att dte är obekvämt att ligga på sidan för länge.
Men med Downmat så ligger jag stilla och har det bra.

Jag har Downmat Short 7, vilket innebär 120cm långt, jag brukar komplettera med att ha benen på en ryggsäck eller något annat som skyddar mot kylan. Det känns ju att det är svalare men jag har inte upplevt några större problem med det än...har inte heller sovit ute i snön på de senaste.
 
Intressant! Jag har inte tänkt tälta på vintern. I alla fall inte de närmaste tio åren...
Iofs kanske den extra lilla vikten för ett långt liggunderlag ändå är värt det?
 
jag är gravid och har sovit några nätter på min Downmat 7 och har sovit bra, eftersom det är mitt första barn så har jag ingen aning om hur man kommer att sova när man väl ammar men som "stor och tjock" är det ett bra liggunderlag!
 
jag är gravid och har sovit några nätter på min Downmat 7 och har sovit bra, eftersom det är mitt första barn så har jag ingen aning om hur man kommer att sova när man väl ammar men som "stor och tjock" är det ett bra liggunderlag!

Jag har sovit ännu sämre när jag varit gravid än när jag ammat.

Eller det där är ju himla olika, en del mammor tycker det är skitjobbigt att nattamma. Men jag tycker det fungerar jättebra för jag har lärt mig sova själv samtidigt, win-win-situation! Fast just när vi sover i tält är det inte bra eftersom liggunderlaget är för tunt.

Bra med lite gravidreferenser!
 
Vad fånigt att Downmat bara finns som 120, 178 och 193. Jag som är 168 behöver ju inte
släpa på en som är 178 lång...

Hur är det med Thermarest NeoAir, nån "sidsovare" som provat den?
Den var ju himla lätt måste jag säga, 370 gram och 168 lång.
 
Tror du får fler om du skriver någon annanstans än i tjejforumet...

Sover själv på sidan och har provat downmat 7 och man går inte igenom. Om du vill gardera dig så kör på downmat 9.
Neoair låter för mycket för min smak.
 
Intressant! Jag har inte tänkt tälta på vintern. I alla fall inte de närmaste tio åren...
Iofs kanske den extra lilla vikten för ett långt liggunderlag ändå är värt det?

Jag har ett downmat 9 och det upplever jag som både varmast och överlägset bekvämast av allt jag testat. Jag sover både på sida och rygg och det är sängkänsla :). Dessutom lätt att själv reglera hur mjukt man vill ha det.

...gillar inte korta liggunderlag, vad man än lägger under fötterna så är det bortsparkat på morgonen, om jag inte sover i givakt...
 
Intressant... När det gäller ljud är jag inte så känslig. Inte barnen heller, vi har övat dem på ljud.

Downmat verkar jättebra verkligen, men jag tycker inte om vikten. Ska vi ut med barn blir det en hel massa att bära, då känns närmare ett kilo liggunderlag väldigt tungt... Därför verkar NoeAir bättre. Å andra sidan verkar Downmat bekvämare.

Hur jag än vrider och vänder på problemet så kommer jag inte fram till vilken madrass som är bäst, de har båda sin för- och nackdelar. Snacka om i-landsproblem!
 
Intressant... När det gäller ljud är jag inte så känslig. Inte barnen heller, vi har övat dem på ljud.

Downmat verkar jättebra verkligen, men jag tycker inte om vikten. Ska vi ut med barn blir det en hel massa att bära, då känns närmare ett kilo liggunderlag väldigt tungt... Därför verkar NoeAir bättre. Å andra sidan verkar Downmat bekvämare.

Hur jag än vrider och vänder på problemet så kommer jag inte fram till vilken madrass som är bäst, de har båda sin för- och nackdelar. Snacka om i-landsproblem!

Det blir mkt att bära förstås, när du bär barnens grejor xå...

Kanske kan en vanlig luftmadrass funka, alltså en lätt, exped som gör downmat gör också såna...komplettera med
tunt traditionellt liggunderlag för isoleringen (bara luft är kallt).

Eller så testar du en kort downmat, du kanske ligger mer still än jag ;)...
 
Jag har tidigare haft ett 6,3 cm tjockt Thermarestunderlag. När jag hade det fick jag ont både i ryggen och höften när jag låg på sidan. Nu har jag skaffat ett Downmat 9underlag och för första gången tyckte jag att jag låg skönt även med hårda klippor under.
Synmat är lite lättare än Downmat men har samma tjocklek om vikten är viktig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.