Basejump

Goder afton!
Basejump! Det verkar vara en fruktansvärt härlig känsla att slänga sig utför ett stup och känna adrenalinet rusa...

Jag vill gärna veta var och hur man blir sk. aktiv inom Basejump...finns det nån förening eller klubb man kan vända sig till. Kan man lära sig Basejumpa genom kurser?

//Andreas
 
BASE hoppning

Jag känner några ”vanliga” fallskärmhoppare. Om jag fattat det hela rätt, så har BASE hoppare några 1000 vanliga fallskärmshopp bakom sig innan de börjar BASE hoppa. Eftersom du enligt hemsidan bor i Östersund, även om det står Västernorrlands i din profil så börja med vanlig fallskärmhoppning, kolla Östersund FSK http://www.ofsk.net.

Per Brune
 
littledodger; sa:
Goder afton!
Basejump! Det verkar vara en fruktansvärt härlig känsla att slänga sig utför ett stup och känna adrenalinet rusa...

Jag vill gärna veta var och hur man blir sk. aktiv inom Basejump...finns det nån förening eller klubb man kan vända sig till. Kan man lära sig Basejumpa genom kurser?

//Andreas


Jag tror att bästa sättet är att lära sig själv. Köp en begagnad fallskärm, alt. sy en själv, och börja hoppa. Bra om du kanske inte hoppar så högt första gången. Tex. från ett hustak, stege eller liknande för att senare avancera till högre höjder!

Kör hårt! //Per
 
Jag har fått uppfattningen att BASE jump är olagligt...
Iaf om man hoppar från dom tre första bokstäverna.
Någon som vet?
Har sett på tv hur folk som hoppat från byggnader smiter iväg i bilar fort som f-n för att komma undan snuten efter ett hopp. Fast d kanske bara är i staterna?
 
Lagligt

samme83; sa:
Jag har fått uppfattningen att BASE jump är olagligt...
Iaf om man hoppar från dom tre första bokstäverna.
Någon som vet?
Har sett på tv hur folk som hoppat från byggnader smiter iväg i bilar fort som f-n för att komma undan snuten efter ett hopp. Fast d kanske bara är i staterna?

Som jag skrev tidigare så känner några ”vanliga” fallskärmhoppare. Jag frågade en av killarna en gång om BASE hoppning. Med reservation för minnesfel, en kort sammanfattning är att i Sverige krävs tillstånd från markägaren, så i praktiken förbjudet.

I Norge är det förmodligen lagligt på åtminstone 1 ställe. Kolla Basejumping in Norway på http://www.bluesky.se/proj_freefall.html speciellt bild nummer 6. En sådan utrustning släpar men inte upp på ett berg oupptäckt.

Kolla den mångfaldigt prisbelönta filmen på BASE FOREVER på http://www.headdown.net/default.cgi?mode=movies&area=ff02 OBS filmen är på 28 Mbyte (tar tid att ladda hem), och har ljud (vilket jag inte visste om första gången jag tittade på filmen, då jag alltid har ljudet avstängt på min dator)

/Per Brune
 
Basehopp

Kontakta svenska Base-förbundet och kolla med dom vad som krävs. Har själv hoppat fallskärm i 15 år men har<aldrig provat att basehoppa. Kanske provar någongång då jag känner mig modig nog trots att jag känt några som gått åt...två iallafall samt några andra som skadat sig. Värdera riskerna och fatta ett beslut. Som sagt...kontakta baseförbundet i sverige. De kan nog hjälpa dig
 
Vad jag förstått så kan du inte bli BASE-hoppare om du inte är vanlig fallskärmshoppare. Du måste avancera i systemet och utbilda dig rätt mycket innan du kan göra något BASE-jump.

För övrigt, det var väl två killar som hoppade BASE-jump från toppen, eller i närheten av toppen, av Matterhorn. Såg det på TV i sommras. Det såg rätt häftigt ut.

/
 
Ingen aning

Så vitt jag själv vet så behöver man väl egentligen inte kunna hoppa fallskärm innan du basehopparr första gången. Däremot kan det ju vara något man kan rekommendera...helt klart av förklarliga skäl.

Har som sagt inte hoppat base själv men känner en hel del som gör det titt ssom tätt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...