Pajak Radical 1Z

För mig som är väldigt lättfrusen är en Cumulus lite line 400 väldigt bra på sommarfjället. Lite varm oftast, men sjunker det under nollan är jag väldigt glad att jag har den. Varmare folk klarar sig säkerligen med en lite line 300 eller 200. (Eller om man accepterar att det blir lite fruset de få extra kalla nätterna.)

En sak att tänka på är också vad man har för liggunderlag och hur man vänder sig när man sover. Cumulus tex fyller normalt 60% av dunet på ovansidan och 40% på undersidan, men man kan be dem ändra det förhållandet. Har man ett varmt liggunderlag och alltid sover på rygg klarar man sig med klart mindre dun genom att ha allt på ovansidan. Eller till och med köra på någon sorts s.k. quilt.
 
[Nollan klarar de alla.

Vill du hålla igen på stålet (inte diggar min L.I.M.+1 ; -), då är Pajak för €299 ett säkert köp, för min är galet välsydd.

Vill du komma ner i vikt, då får du hosta upp. Roberts/Cumulus är inte dåliga, men vågar påstå att du blir nöjdare med Pajak; grym detaljkänsla.
 
Avklarat

Det blev en Pajak Radical 1Z. Trots låg fyllnadsvikt resonerar jag som så att jag får testa den i temperaturer runt nollan. Är den då kall har jag råd med extravikt i form av en liner. Hoppas jag blir nöjd trots allt, priset blev jag riktigt nöjd med. Drygt 2400kr med Black Friday rea och nyreggad rabatt!

Om inte får jag helt enkelt sova i så mycket förstärkningsplagg jag kommer ha med mig, så det blir nog kalas i slutändan.

Om någon nu vill köpa en Haglöfs Ursus -2, hybriddunsäck. Aldrig använd, förvaras i originalförpackning med alla lappar kvar så hör gärna av er. :)
 
Ich auch...

Beställde en Z1 för påseende jag med då den är bredare än L.I.M. +1,

dock fick jag sota (orkade inte rega extra konto etc.) för att vara en ”gammal” kund, så jag betalade 2768kr för min i Large.

Och då uppstår frågan hur många kronor det egentligen skiljer mellan Roberts/Cumulus & Pajak när allt känns Top Notch på Pajak.

Haglöfssäcken börjar bli billig nu... ; -)
 
Sovsäcksångest

Hoppas säcken lever upp till mina förväntningar. Är så jädrans trött på sovsäcksångest! 🙂 Nu blir det att fokusera mer på planering av resväg och övrig utrustning. Har det mesta klart för mig vad jag ska ha så det är befriande i jämförelse med val av sovsäck. Följ gärna min planering och ta del av mina funderingar på: www.trasigaskor.se
 
Släpp ångesten, ok?

Det ska ju vara kul för bövelen!

Ingen kommer att ”döda dina barn för att du inte förstör all mysig planering av vad du ska göra” men ”missade 700kr” som du lagt ner 60h på för att finna den absolut mest ”Pang för pengarna”-kombinationen.

Antingen är man pryl- & prishomo därför att man tycker att detta är en materialsport, men vill undvika att betala nåt extra/tycker det är KUL att ha koll.

Dock så är det få äventyr som inte går att göra genom ”att bara köra”, så släpp ångesten.

Sign. 45 utenätter 2016, blev 15 2017, ska bli 60 2018 😃
 
Klart det är och ska vara skoj. Men med begränsat ekonomi och en jungel av olika råd och rön angående lättviktssovsäckar så har det inte varit alltför lätt och bara släppt sargen och köra. Men nu är den köpt och ska precis till att packa upp den. 🙂
 
Har Pajak 1Z (i large), haft den i flera år och gillar den skarpt. Upplever den inte som tajt för mina 100kg och 195cm.
Dock måste priset gått upp ordentligt mycket sedan jag köpte den, tror jag betalade en (bra) bit under 2000sek (men detta var kanske 4-5 år sedan).

Enda gången som jag haft "problem" (pga. okunskap) var när jag sov under bar himmel på västkusten, gick väl ner mot nollan, men säcken blev lite blöt och dunet klumpade sig och det blev kallt (det hade ju dock blivit samma resultat med alla dunsäckar som inte har någon form av hydrofob behandling).
 
Har Pajak 1Z (i large), haft den i flera år och gillar den skarpt. Upplever den inte som tajt för mina 100kg och 195cm.
Dock måste priset gått upp ordentligt mycket sedan jag köpte den, tror jag betalade en (bra) bit under 2000sek (men detta var kanske 4-5 år sedan).

Enda gången som jag haft "problem" (pga. okunskap) var när jag sov under bar himmel på västkusten, gick väl ner mot nollan, men säcken blev lite blöt och dunet klumpade sig och det blev kallt (det hade ju dock blivit samma resultat med alla dunsäckar som inte har någon form av hydrofob behandling).

Men Pajak har väl ingen hydrofob behandling annat än den naturliga hydrofobiska funktionen dunet kan tänkas ha? Eller menar du att detta är att förvänta sig när man använder Pajaksovsäckar eftersom de inte är hydrofobiskt behandlade?

Detta är något jag funderar på då jag precis har beställt en core 550. Spanar efter beprövad erfarenhet!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
sunne Pajak? Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.