Maxtemperatur sovsäck - vad pallar ni?

Min senaste fundering vad gäller val av sovsäck.

Hur mycket över comfort rating pallar ni innan ni sover dåligt, trots öppen dragkedja/använda säcken som täcke?

Själv har jag varit med om att jag tycker det blir riktigt otrevligt vissa sommarnätter i sverige där det är för kallt att ta av sovsäcken, men på tok för varmt under min vanliga comfort 0. Så det slutar med att jag ständigt flyttar olika kroppsdelar utanför och under täcket hela natten utan att hamna i riktigt djup sömn.

Så nu är jag lite nyfiken på hur andra upplever detta och vad det finns för erfaranheter av hur många grader över comfort man kan gå, eller är det kört med tumregel i detta avseende?

(Jag inser självklart att dett är mycket personligt också, men ändå nyfiken på folks erfarenheter.)
 
Har en sovsäck med Tcomf på -5,8 som jag sovit i i typ 15-20grader. På tok för varm med stängd dragkedja (så klart)! Men...jag öppar upp den helt och sover på den. Använder en tunn tröja som täcke, kanske att fötterna får vara kvar i säcken. Funkar för mig...
 
Känner igen mig i beskrivningen :)
Ett sovsäckslakan hjälper lite vad gäller att få rimlig temperatur med öppen dragkedja, dvs. minskar skillnaden mellan extremerna tillsluten sovsäck och vidöppen sovsäck.

Eftersom jag tältar enbart på sommarhalvåret och vill ha bara en sovsäck, så måste den klara några minusgrader. Varmare nätter får klaras med lakan och/eller ha lämplig klädsel o öppen säck. Men riktigt bra blir det långtifrån alltid!
 
Jag har 3 olika säckar med olika komforttemperaturer, för min del under vandring är det vanligare att jag tar tunna, lätta, kompakta sommarsäcken och får klä på mig för att inte frysa, då den ljuva sommarnatten var runt +3 grader...
Vandrar jag i fjällen på sommaren har jag höst/vårsäcken för mälardalen.
 
Min kallaste (tunnaste) sovsäck är en WM Summerlite med Tcomf på +5 tror jag. Sovsäcken i sig har aldrig varit för varm. Problemet är snarare kombinationen tält och mygg om det är varmt och solen går ner sent. Jag använder sovsäcken som täcke (dragkedjan rakt under mig) och mumifierar bara mig om / när jag börjar frysa.
 
Tack för svaren :)

Mer konkret denna gången är mitt dilemma att jag tänkt gå lite i bergen och räknar med enstaka nätter neråt -15/-20 någonstans, majoriteten av nätterna runt -5/-10 och sedan vissa nätter längre ner med temperaturer som nog kan nå +15 nattetid. Så det blir ju ett jäkla spann att täcka in.

Tror nog egentligen att det viktiaste för mig är att sova gott i både 0 och -15 grader.

Så min fundering är om jag ska köra på en säck som klarar -15/-20 någonstans eller två tunnare som går att kombinera.

De varmare nätterna går ju som också nämnts ovan att klara med bara liner eller liknande. Extremnätterna på kallare sidan lär bli få och kan hanteras med dunjacka etc.
 
Ylle under ställ i sovsäck

Ylle under ställ som temperatur reglerare .
Om man man skaffar ny köp stor så ev kängor och blöta kläder får plats.
Går ju även bra att köpa begagnad och tvätta om den är lite använd.
Caravan och Alunijak har kvalitet som ej finns nu att köpa.
Man sätter kängor i ryggsäcken om det ej är så kallt .
Hade en lättvikt säck på prov de duger ju bara till att ha i stugorna.
 
Specifikationen

Min kallaste (tunnaste) sovsäck är en WM Summerlite med Tcomf på +5 tror jag. Sovsäcken i sig har aldrig varit för varm. Problemet är snarare kombinationen tält och mygg om det är varmt och solen går ner sent. Jag använder sovsäcken som täcke (dragkedjan rakt under mig) och mumifierar bara mig om / när jag börjar frysa.

Specifikationen för Summer Lite anger 32F, dvs + - 0c. Håller helt med om upplevelsen vid användande av säcken.

/B
 
Jag har aldrig haft problem med "för varm" sovsäck; inte heller när jag behövt använda -10-säck i rumstemperatur. Många sover ju under duntäcken hemma. Jag tycker det är enkelt att reglera värmen - från att sticka ut en hand, skippa kapuschongen, öppna kring halsen (dramatisk skillnad), via lagom stora glipor och öppningar, och till att man i princip använder sovsäcken som löst liggande täcke. Varmare än så har jag inte behövt sova :)
Men detta kräver att man inte sover naken, för jag tycker också att kontrasten mellan värmen inne i säcken och den relativt kalla uteluften mot utstickande kroppsdelar är oskön. Bl a därför sover jag alltid i ett ullfrotteunderställ och ullstrumpor (en annan anledning är ju att hålla sovsäcksinsidan ren). Ett skönt och fritt sätt när det är lite "mellanvarmt" är sovsäck som täcke upp till midjan + tjocktröja på överkroppen.

Jag inbillar mig dock att en dunsäck "självreglerar" och känns skön inom betydligt vidare temperaturintervaller än syntet.


Att frysa på nätterna är är ju inte så kul och svårare att göra något åt. Dun väger lite i sig, och några grader varmare sovsäck "kostar" inte många grams extravikt.
Jag skulle alltså absolut välja en sovsäck efter den nedre normalt förväntade temp-gränsen, och rusta för att klara sällsynta bottennoteringar med extra påklädning och/eller varmvattenflaskor, när de ändå inträffar.

EDIT
Ser nu att du funderar på en dubbelsäck. Har absolut sina fördelar, jag har sedan mycket länge en sådan (specialbeställd från Roberts), och det är klart att den är lättare att anpassa till stora temperaturspann. En annan fördel är att delarna är lättare att vädra ut = hålla torra i längden - viktigt särskilt på kallare och längre tältturer.
Den sammanlagda vikten blir ju dock högre är en motsvarande enkelsäcks, och dubbelsäck är oundvikligen knöligare att sova i / komma i / ur.
 
Jordkyla

Jag brukar ha luftmadrass + liggunderlag.
Om det blir för varmt:
1 Har jag sovsäcken helt öppen, används som täcke.
2 Tar bort liggunderlaget och använder bara madrassen.
Åtminstone i Sverige kyler marken under hela året.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.