Hilleberg eller Bergans...?

Man får inte köra så fort 😀

Jag menar att båda tälten och båda bilarna gör jobbet. De är tillräckligt bra för vanliga användare. Gott nog. Att sedan Hilleberg (eller Mercan) sannolikt är ännu lite bättre är ju kul kuriosa för den som söker det (eller verkligen har extrema behov).

Fast vad vet jag, jag kanske bara är snål... 😀

På avlyst bana för man köra så fort man kan med bil. Ingen bra liknelse med tälten här dock. Möjligen vikten...

Ang tält: Vissa saker kan man jämföra direkt så som vikt, vattenpelare, rivtålighet, smarta lösningar. Andra saker som hållbarhet över tid, solblekning (jmf t ex rost på bilar) är svårare att avgöra i butiken då tältet är nytt. Vindtålighet och hur man slår upp det kan också vara faktorer som avgör. Jag har inget hilleberg utan ett mountain ahrdwear och det jag är avis på är att flera Hillebergstält går att slå upp med inner- och yttertält ihopa - i regn är det en fördel att hålla innertältet torrare. Mitt innertält hinner bli lite blött om det det regnar ute.

/Patrik
 
Jag har bland annat ett Hilleberg Nallo 4GT.

Det väger 3.6kg komplett och har mycket plats och extrem vädertålighet. Fungerar fint året om.
Mycket hög kvalitet.

Då jag letade efter tält hittade jag inget som kunde matcha detta, men såklart är det dyrt med över 10.000SEK för ett tält.

Har/haft många andra tält som jag också är nöjd med, men visst är Hilleberg värda sitt rykte.
 
Jag är inte "frälst" på Hilleberg. Jag har bara inte haft anledning att testa andra fabrikat.
1976 köpte jag ett Hilleberg KEB III. Ett ryggåstält med PU-belagt golv.
PU-beläggningen gav upp nån gång under 90-talet. Ett hemmagjort "footprint" av byggplast löste det. I övrigt är det nästan som nytt. Ytterduken är fortfarande tät. Inga sömmar har gett upp. Alla dragkedjor fungerar utan problem. Använde det senast i somras när barnbarnet ville ha sällskap upp till Kebnekajse.
Jag kommer inte ihåg vad det kostade då men det var inte det billigaste alternativet. Men slår man ut det på 40 år så var det prisvärt.

För ensamvandringar är det onödigt tungt och när man passerat 60 år drar man sig för att skaffa ett nytt. Man vet inte hur många år man har kvar som man orkar ta sig upp på fjället.
Men då jag för två år sedan hittade ett begagnat Akto som första ägaren använt 3 nätter tvekade jag inte att betala 3500. Jag lär inte kunna använda det lika länge men barnbarnet kanske vill överta det den dag jag lägger av.

När jag nu bara haft Hilleberg så jag har svårt att bedömma andra fabrikats för och nackdelar.
Min slutsats är att vill man ha det nyaste och "bästa" eller många olika tällt blir det dyrt med Hilleberg men inte om man nöjer man sig med ett tält och använder det i många år även om det blir omodernt.

Eluh
 
Jag har egentligen inget vettigt att säga i jämförelsen. Jag har bara haft hilleberg tält. Själv har jag ett Stalon 2 Sedan omkring 1990 samt ett keron 4 som är kring fem år gammalt. Svärföräldrarna har också Keron 4. Deras är sen kanske 1985 till 1990. Framför allt svärföräldrarnas är hårt använt. Har varit på semestrar med familjen, fjällvandringar och fisketurer I massor samt en och annan festival och marknad samt fotbolls-VM i Ukraina (med fyra olika barn och numera deras familjer) numera med stigande vuxenhet och ekonomi har alla egna hilleberg tält... Botten i svärföräldrarnas tog slut men hilleberg sydde i en ny för 500 kr. Personligen är jag lite fast vid hilleberg och det beror delvis på att det är bra tält och minst lika mycket på att de har verkstan här i Östersund så man får saker fixade till en billig penning. Själv har jag lagat ett hål samt satt på stång sträckare på mitt Stalon för väldigt små pengar. Mina tält är köpta i outletchoppen, det första använt för halva priset och det andra nytt för 20 % rabatt.
Min syster med familj bor granne med hillebergkontoret på Frösön men köpte ändå Bergans. Det var dock nu i somras och jag tror de har använt det kring fem nätter så inom 20 år gissar jag att jag kan använda deras tält som referens kring slitstyrka. Helt klart vet jag att de är nöjda med handhavandet i alla fall trots att de även provat hilleberg.

Bosse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
Arctic-hiker Hilleberg eller Helsport för 2 personer? Bo och sova 10
Woppe Hilleberg, eller? Bo och sova 22
HW Hilleberg Niak - jättebra eller helkass? Bo och sova 43
perra_pop Hilleberg eller !!?? Bo och sova 6
Ratbert Helsport eller Hilleberg? Bo och sova 8
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.