Mindre träning, mer löpning?

När jag var som bäst att springa, i åldern 40-46 år, sprang jag på våren 5 dagar i veckan. Någon träning kan jag inte minnas att jag gjorde, möjligen lite crunches, eftersom jag är fåfäng. Jag vägde lite mindre då än nu, kanske 65 kg mot idag 66-67.

Nu har jag avslutat samarbetet med en PT, och har bestämt mig för att bara syssla med sådan träning som känns bra, och som hjälper löpningen. Den kan behöva all hjälp i världen (även tekniskt) ty jag fyller 72 i sommar och min konditin är förstås inte alls vad den var när jag tränade för halvmaror på 80-90-talet.

Ett bra tag körde jag styrka
(buk, ben, rygg) 3 dagar i veckan, men min förra PT rådde mig att gå ned till två, eftersom t ex backlöpning också är benträning, då kan det bli för lite återhämtning.

Om jag skulle gå ned till en dag och öka min nuvarande löpdos från 4 till 5 dagar?
Jag har redan skippat sådan träning som balans, dips, bicepcurls och räckhäv och ex.vis crunches och pullups har jag aldrig klarat av.

(Mitt program inför halvmarorna var: snabbdistans 15 km, avspänningsrunda 10 km dan efter, backe, tusingar och, på söndagar, en klassisk långrunda på c:a 22 km,
alltså rentav längre än en halvmara. Idag springer jag aldrig längre än 15 km; mina normala distanspass brukar vara 9-11 km)
 
Jag tycker den här titeln är väldigt lustig. Du verkar inte anse att löpning är träning?

Det enda tipset jag har är att lyssna på din kropp. Vissa veckor kanske det känns ok att köra 5 pass i veckan andra kanske det känns rimligare att köra 2 pass. Jag tycker att det är bäst att variera träningen. Då får man ut mest av den. Så att blanda styrketräning och löpning och även kanske någon annan träningsform tycker jag är det bästa.

För mig är träning främst en naturlig del av min vardag och jag gör det som jag tycker är roligt och det som jag mår bra av och sen får prestationen komma i andra hand. Det är en hållning som jag tycker att fler borde anta istället för att enbart jojoträna med prestationsmål.
 
Nej, jag räknar inte löpning som träning. Löpning är en aktivitet som skänker mig glädje och avkoppling. Jag springer för att springa; det är 40 år sen jag upptäckte glädjen i längre sträckor - ända upp i 50-årsåldern var mina söndagspass 22 km, idag är de 14. Kondition och viktskontroll är bonus, men inte det primära (jag väger idag 66-67 kg på morgonen och har midjemått 78 cm eller så).

Backe och intervaller kan naturligtvis kallas träning, men jag gör sådant för omväxlingens skull, och för att få mer flyt i mina distanspass. Typiskt är att jag har 4,5 km till backen - det blir alltså samtidigt ett lugnt distanspass dit och hem.

Styrketräning, däremot, är knappast ett självändamål, även om jag är fåfäng (platt mage, fast rumpa, allt det där). Jag intresserar mig mest för den styrka som hjälper löpningen, t ex genom bättre hållning och bättre benstyrka speciellt i motlut.

När jag började gå för en PT hade jag fokus på det jag var direkt dålig på, armar, axlar; jag körde bicepcurls och armhvävningar, men det hela kom av sig efter en fallolycka där jag drog en axel ur led och fick en fraktur på tuberculum majus. Med tiden har detta försvunnit helt ur fokus, och någon betydelse för löpningen har det knappast.
 
Tja, inte vet jag. Det gäller väl att hitta det eller den mix av aktiviteter som kroppen tål. Jag är 68 och har hela livet lidit av senfästesproblem och likartade så fort jag gått över gränsen. Slutade med styrkeövningar för några år sedan efter 10 månader av problem. Det som gick över på en månad i 30-års åldern kan ta upp till ett år i dag.

Som diabetiker med full koll på kost och värden tränar jag 2x1 timma ganska intensiv power walk var dag. Har lagt in slalombacken som extra pulshöjare. Denna träning känns bra för mig och har inte genererat några problem. Har också räckt som grund inför de årliga fjällvandringarna.Nu har jag inga tider att passa utan kan unna mig lyxen att uppleva fjällvärlden i lite lugnare takt;)
 
...Om jag skulle gå ned till en dag och öka min nuvarande löpdos från 4 till 5 dagar?

Löpning är en aktivitet som skänker mig glädje och avkoppling. Jag springer för att springa...

Styrketräning... Jag intresserar mig mest för den styrka som hjälper löpningen, t ex genom bättre hållning och bättre benstyrka speciellt i motlut.

Vad är det vi diskuterar?

Om du ska öka löpdosen från 4 till 5 dgr?
Ja det vet inte jag (?). Beror på vad du vill uppnå. Springa för att springa? Go for it säger jag ;)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...