Vad för skada har jag och vad gör jag åt det?

På vänster fots ovansida så har min naturliga "knöl" växt sig onormalt stor och är väldigt öm i dagar efter ett träningspass. Det gör också väldigt ont om jag snedbelastar foten. Som det är nu så kan jag bara springa ett pass i veckan och sedan haltar jag fram i dagar.

Skadan uppkom första gången efter Fjällräven Classic men har förvärrats sedan jag skaffade en specialgjuten sula. Jag har höga fotvalv och foten har utsatts för hårttryck i löparskon iom att sulan tagit stor plats.

Sulan har helt löst mina problem med löparknän men förvärrat denna skada.

Min flickvän googlade detta och tror att jag har drabbats av toffelknöl. Låter iofs passande namn på en skada för mig. :)

Vad tror ni? Hur botar jag detta? Vill inte sluta träna.
 
Haha, toffelknöl, vilket namn. :)

En given grej är ju att snöra skon mindre hårt, trä om skosnörena lite för mer glipa runt smärtan, eller skaffa rymligare skor. Testat nåt av det?
 
Var till slut till läkaren. Kontentan blev:
Kortisonspruta på den inflammerade knölen ovanför foten.
Ordination att cykla i stället för att springa på ett tag.
Undvika tryck på ovansidan av foten på ett tag.

Får nog inse att jag är medelålders och låta bli rena idiotprojekt i framtiden. Svårt när man har idiotin i blodet. :)
 
Var till slut till läkaren. Kontentan blev:
Kortisonspruta på den inflammerade knölen ovanför foten.
Ordination att cykla i stället för att springa på ett tag.
Undvika tryck på ovansidan av foten på ett tag.

Får nog inse att jag är medelålders och låta bli rena idiotprojekt i framtiden. Svårt när man har idiotin i blodet. :)

Det känns som en möjligen verksam men ofullständig lösning. Det lindrar ju de tillfälliga symtomen, men anledningen till att problemet uppstod kvarstår troligen.

Ansåg även läkaren att det var fråga om en toffelknöl?
 
Det känns som en möjligen verksam men ofullständig lösning. Det lindrar ju de tillfälliga symtomen, men anledningen till att problemet uppstod kvarstår troligen.

Ansåg även läkaren att det var fråga om en toffelknöl?

Det sa han inte. Däremot sa han att det antagligen berodde på långvarigt och upprepat tryck.

Jag tror att det berodde på dessa kombinationer:

1.) Gjorde FC på 25 timmar och var inte direkt i toppskick då heller. Detta gav diverse skador varav detta var ett av dem.
2.) Sulan som jag lät gjuta efter FC för att komma ifrån mitt löparknä gav dålig plats för foten då jag har mycket höga fotvalv. Trycket på knölen blev hårt även om jag knöt skorna löst. Detta förvärrade skadan.
3.) Jag kunde inte låta bli att träna trots att jag fick halta kraftigt i flera dagar efter varje pass vilket också förvärrade skadan.

Sammanfattat berodde skadan på att jag är en idiot.
 
Det sa han inte. Däremot sa han att det antagligen berodde på långvarigt och upprepat tryck.

Jag tror att det berodde på dessa kombinationer:

1.) Gjorde FC på 25 timmar och var inte direkt i toppskick då heller. Detta gav diverse skador varav detta var ett av dem.
2.) Sulan som jag lät gjuta efter FC för att komma ifrån mitt löparknä gav dålig plats för foten då jag har mycket höga fotvalv. Trycket på knölen blev hårt även om jag knöt skorna löst. Detta förvärrade skadan.
3.) Jag kunde inte låta bli att träna trots att jag fick halta kraftigt i flera dagar efter varje pass vilket också förvärrade skadan.

Sammanfattat berodde skadan på att jag är en idiot.
Om inte bättring ger bot så får man ta fram stämjärnet och mejsla bort den beniga delen av knölen, det är så man botar det mer långsiktigt om avlastning inte hjälper,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sanca Är rosslig i halsen. Bör jag springa? Löpning 8
plupp27 Behöver jag en pulsklocka? Vilken rekommenderar du? Löpning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.